تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۵۷۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت روبل، امروز شنبه ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱/ صعود بی‌سابقه ارزش روبل در برابر دلار و یورو

‌می‌متالز - قیمت روبل امروز شنبه ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱ نوساناتی داشت؛ با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا، روبل در برابر دلار آمریکا و یورو به بالاترین میزان در دو سال اخیر جهش کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، قیمت روبل امروز شنبه ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۱ نوساناتی دارد. نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۴۲۸ تومان است. بیشترین قیمت روز هم ۴۳۱ و پایین‌ترین قیمت آن ۴۲۴ تومان بوده.

همچنین متوسط قیمت ارز ملی روسیه در سایت کانون صرافان ایران، ۲۹۰ تومان اعلام شده است. بانک مرکزی قیمت روبل را کاهشی و ۶۱۵ تومان اعلام کرده.

صعود بی‌سابقه ارزش روبل در برابر دلار و یورو

با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا، روبل در برابر دلار آمریکا و یورو به بالاترین میزان در دو سال اخیر جهش کرد.

روبل روسیه در روز چهارشنبه (۴ مه) به بالاترین حد در دو سال اخیر در برابر دلار آمریکا و یورو رسید و همچنان حمایت کنترل سرمایه سنگین را حفظ کرد، زیرا اتحادیه اروپا بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل رویداد‌های اوکراین پیشنهاد کرد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در تلاش برای تعمیق انزوای مسکو، تحریم نفتی مرحله‌ای بر روسیه همچنین تحریم بانک اصلی این کشور و ممنوعیت پخش‌کننده‌های آن از بازار‌های اروپایی را پیشنهاد کرد.

بر این اساس، تا ساعت ۷۲۱ به وقت گرینویچ، روبل پس از رسیدن به ۶۸.۶۲۵۰ در معاملات اولیه، ۰.۷ درصد در برابر دلار آمریکا در ۷۰.۴۹ قوی‌تر شد که قوی‌ترین عملکرد آن از ژوئن ۲۰۲۰ بود.

این ارز ۱.۲ درصد افزایش یافت تا در برابر یورو در ۷۳.۸۴ معامله شود و قبلا به ۷۲.۰۰ رسیده بود که قوی‌ترین میزان از فوریه ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

تحرکات در بازار‌های روسیه تحت تاثیر روبل است و توسط کنترل سرمایه تقویت می‌شود؛ سهام با ممنوعیت فروش کوتاه‌مدت معامله می‌شود و بازیگران خارجی از کنار گذاشتن سهام شرکت‌های روسی بدون مجوز منع می‌شوند.

فعالان بازار این سوال را مطرح می‌کنند که آیا نرخ کنونی با توجه به محدودیت‌ها، پس از سقوط روبل به پایین‌ترین حد خود در اوایل ماه مارس که کشور‌های غربی با تحریم‌های بی‌سابقه مسکو سیستم مالی آن را تحت فشار قرار دادند، پایدار است یا خیر.

پرداخت اوراق قرضه به دلار آمریکا در آخرین لحظه روسیه در روز جمعه، یک انحراف آشکار برای جلوگیری از نکول پس از قول قبلی به پرداخت تنها به روبل است که به کاهش فشار بر دارایی‌های این کشور کمک کرد.

پس از آن که کمیسیون اروپا پیشنهاد حذف بزرگترین بانک روسیه و دو بانک دیگر از سیستم تراکنش‌ها و پیام‌رسانی بین‌المللی سوئیفت را داد، سهام سیربانک ۰.۳ درصد افزایش یافت.

تحلیلگران گفتند که تحریم بانک‌ها برای این بخش ناخوشایند است، اما بحرانی نیست.

در همین حال، شاخص آرتی‌اس دلار آمریکا با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۰۹۴.۸ واحد رسید. شاخص بورس مسکو (MOEX) روسیه مبتنی بر روبل با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۴۳۹.۲ واحد رسید.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده