تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۵۷۵۹۳
سرویس خبر : زمین شناسی

ایران در یک «دوره ۳۰ ساله خشکسالی» قرار دارد

‌می‌متالز - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده که می‌شود گفت از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده است. اکنون آثار این دوره خشکسالی را مشاهده می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، خشکسالی بیش از ۷۰ درصد ایران را گرفته است. حالا آن طور که رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی می‌گوید ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است.

علیرضا شهیدی گفت این دوره خشکسالی در ایران از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثار این دوره خشکسالی را مشاهده می‌کنیم.

بارش‌ها در همه استان‌ها کمتر از حد نرمال

این در حالی است که بارش‌ها امسال نیز کمتر از حد نرمال بود. پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: بارش‌ها در تمام استان‌ها طی بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و فروردین سال جاری کمتر از حد نرمال بود. ضمن اینکه پاییز کم بارشی نیز داشتیم.

اما نه تنها امسال که احتمالا سال دیگه نیز در خشکسالی باشیم. احد وظیفه درباره خشکسالی ایران گفت ما در فاز لانینا هستیم و سال آبی بعدی هم به احتمال زیاد با خشکسالی مواجه باشیم.

به دنبال کاهش بارش در کشور، ذخایر سد‌ها نیز کاهش یافت. آنطور که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت دخایر سد‌های کشور ۵۰ درصد خالی است. ضمن اینکه ذخایر سد‌های تهران نیز ۷۰ درصد خالی است.

در همین حال اداره کل هواشناسی استان البرز از کاهش ۱۰۱ میلیمتری بارش در استان نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد.

خسارت میلیاردی به محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خسارت خشکسالی ایران به محیط زیست کشور را ۲۸۷۸۵ هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

حسن اکبری گفت: متاسفانه بالغ بر ۷۰ درصد مساحت کشور با خشکسالی شدید یا بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

او ادامه داد: در سال جاری بر اساس آمار‌های سازمان هواشناسی، کمتر از ۱۰ درصد کشور بارندگی در حد نرمال داشته است. برای تکمیل زیرساخت‌های مقابله با خشکسالی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده