تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۰۵۹۳
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس سازمان زمین شناسی کشور:

اطلاعات پایه زمین شناسی۵۳ درصد اراضی کردستان تهیه می‌شود

‌می‌متالز - رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، اطلاعات پایه زمین شناسی ۵۳ درصد اراضی استان کردستان تهیه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شهیدی روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور که در فرودگاه سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه تولید اطلاعات پایه زمین شناسی در کردستان از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: در زمان اجرای این طرح در کردستان، بیش از ۲۰۰ نفر کارشناس حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه تهیه اطلاعات پایه در سه لایه و از طریق پرواز ژئوفیزیک انجام می‌شود، گفت: سال ۱۳۹۶ پهنه سقز را برداشت کردیم که حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع بود.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار داشت: پهنه دیواندره هم ۲۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر خطی معادل ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است که در نتیجه آن ذخایر معدنی پنهان کشف می‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه ۶۲ سال از تاسیس سازمان زمین شناسی می‌گذرد، افزود: رسالت اصلی این سازمان تولید اطلاعات پایه زمین شناسی است که در قالب نقشه‌های زمین شناسی و معدنی تهیه و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است و تا کنون نیز بیش از ۱۰۰ موضوع نقشه با یک هزار و ۶۵۰ لایه اطلاعاتی تولید کردیم.

وی ادامه داد: این سازمان به واسطه توانمندی‌های زیادی که داشته مسوولیت تهیه نقشه‌های زمین شناسی خاورمیانه را هم بر عهده دارد

وی یادآور شد: اوایل دهه ۹۰ با استفاده از اطلاعات استخراج شده از لایه‌های متعدد، اطلس منابع معدنی کشور تهیه و منتشر شد که براین اساس مشخص شد کدام ماده معدنی در کدام منطقه کشور وجود دارد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: سال گذشته هم در راستای عمل به منویات رهبری مبنی بر خروج از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد معدنی، اقدام به برنامه ریزی در راستای اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور کردیم.

شهیدی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان زمین شناسی، معاون معدنی وزارت صمت و ایمیدرو منعقد شد، اضافه کرد: سال گذشته به عنوان پایلوت در خراسان جنوبی این طرح آغاز شد و ۱۵ هزار کیلومتر برای تولید اطلاعات انتخاب شد.

وی اضافه کرد: در کمتر از یک سال ۷۵ درصد پروژه در خراسان جنوبی به اتمام رسیده است و سپس کردستان هم به عنوان استان دوم اجرای این طرح انتخاب شد.

اکتشاف معدنی راهی به سوی توسعه سرمایه گذاری در کردستان

استاندار کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: با اجرای این طرح داشته‌های استان از نظر ذخایر معدنی شناسایی می‌شود و سپس از نتایج آن در راستای توسعه سرمایه گذاری و خلق ثروت و افزایش درآمد مردم بهره می‌گیریم.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه در کردستان ۱۸ گونه ماده معدنی شناسایی شده است، افزود: در برخی از موارد سرمایه گذاری‌های عمده معدنی هم در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در نتیجه پیمایش پهنه دیواندره هم ذخایر معدنی زیادی شناسایی و سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه امسال مزین به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین شده است، اظهار داشت‌: همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان تولید و اشتغال است لذا مجموعه صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی در اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی به دنبال پاسخگویی به این دغدغه هستند.

بختیار خلیقی با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح پرواز ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره هستیم، افزود: با این پرواز نقاط امید بخش در این پهنه مشخص می‌شود و بعد از یک سال نتایج آن در اختیار استان قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده