تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۵۷۸۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران؛

«تأمین انرژی» جدی‌ترین چالش فولادسازان است

‌می‌متالز - معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران گفت: در گذشته معضل اصلی ما تامین سنگ آهن بود، اما اکنون محدودیت‌های انرژی مشکل بزرگتری است که به صنایع وارد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی‌پور در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: گزاره مهمی وجود دارد که آینده الزاما ادامه یا تکرار گذشته نیست. امروز در برنامه‌ریزی راهبردی حرف‌های جدیدتری مطرح است که عمده آن به تصویر آینده بر می‌گردد.

وی افزود: تصویر کوتاه از آنچه در کشور گذشته این است که ما برنامه‌ریزی با عنوان افق ۱۴۰۴ مبنی بر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد انجام داده‌ایم. در سال گذشته تقریبا ۶۰ درصد از برنامه در طول زنجیره فولاد از سنگ آهن تا قبل از تولید مقاطع فولادی عملیاتی شد؛ در بخش سنگ آهن ۸۰ درصد این برنامه محقق شد، اما در بخش پایین دستی و مقاطع فولادی ۳۶ درصد.

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تأمین‌کنندگان و سرمایه گذاران ما در بخش‌های مختلف باید به این قضیه بپردازند. صدور مجوز‌های جدید بلاوجه از مواردی است که باید به آن پرداخت.

محتشمی پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون غیر از مصوبه عوارض پلکانی مهمترین بحث کاری ما صدور مجوز‌های جدید بلاوجه بوده است و در این مساله فشار بسیاری روی وزارت صمت وجود دارد.

وی درباره پروانه‌های احداث واحد‌های جدید گفت: همین امروز اگر ما یک پروانه جدید هم برای احداث صادر نکنیم از هدف‌گذاری انجام شده برای افق ۱۴۰۴ عبور کرده‌ایم، ولی نکته اینجا است که برای صدور مجوز احداث واحد‌های جدید، با مشکل تامین انرژی مواجه هستیم.

کمبود گاز عامل اصلی کمبود برق در صنعت است

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده سوال موجود در بحث توازن زنجیره فولاد درباره سنگ آهن است. در حالی که بحث معدن و تامین سنگ آهن تا سال ۹۹ موضوع اصلی ما بوده، اما اکنون بحث تامین انرژی نیز به آن اضافه شده و در اولویت قرار گرفته است.

محتشمی پور تصریح کرد: در سال گذشته ما از خط قرمز‌های توسعه مصرف گاز عبور کرده‌ایم. برای من ساختاری که در شبکه تأمین انرژی داریم یا خط قرمز بودن قطع گاز برای مشترک پر مصرف خانگی جالب است!

وی تأکید کرد: این مسأله با سرعت ما را وارد فضای جدیدی می‌کند. در سال گذشته با افت تولید مواجه بودیم و گلوگاه این افت تولید نیز همین مسائل است. نکته مهم در محدود شدن تولید برق که دامنگیر صنعت فولاد شده باز هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های برق است. این در حالی است که امسال محدودیت‌های انرژی و گاز صنایع ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

لزوم مدیریت انرژی در صنعت فولاد

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند در ادامه گذشته باشد بلکه ادامه آن باید با مدیریت انرژی گره زده شود. در این زمینه ما توافق نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم.

وی گفت: بحث محدودیت‌های انرژی در تولید بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل ما خود را مسوول می‌دانیم که پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» از صبح روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران آغاز شد و تا ۲۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده