تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۵۷۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران/ تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت

‌می‌متالز - دوره آموزشی دیپلماسی تجاری به همت سازمان توسعه تجارت برای کارشناسان اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، کارشناسان و رایزنان بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت باهدف آشنایی با آخرین روش‌ها و دستاورد‌های مرکز تجارت بین‌الملل درزمینه خدمات‌رسانی مؤثر به تجار و ظرفیت‌سازی در این زمینه برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دیپلماسی تجاری مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک و بازرگانی است که برای ارتقای روابط تجاری بین کشور‌ها صورت می‌گیرد. با گسترش روزافزون تجارت بین کشورها، این موضوع اهمیت ویژه‌ای یافت و دولت‌ها و کشور‌های مختلف سعی در ارتقای روابط تجاری خود دارند.

دیپلماسی تجاری به دولت‌ها دررسیدن به اهدافی همچون پیوند‌های روزافزون با اقتصاد جهانی، ایجاد شغل و رشد اقتصادی و به بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه شرکت‌های متوسط و کوچک نیز در بین‌المللی شدن کمک می‌کند؛ بنابراین طراحی و اجرای دیپلماسی تجاری از اهمیت ویژه‌ای برای دولت‌ها و بخش خصوصی برخوردار است.

در طول تاریخ و پیش از شکل‌گیری روابط بین‌الملل به‌صورت مدرن، واژه دیپلماسی بیشتر در ارتباط با امور جنگ و صلح بین کشور‌ها به‌کار می‌رفت، اما با پیچیدگی جوامع و ورود واژه‌های جدید مانند (توسعه، تجارت و سرمایه‌گذاری) به عرصه ارتباطات بین‌المللی به‌ویژه پس از جنگ سرد و ارائه نظریه نسبی ریکاردو، مفهوم دیپلماسی با تحولی اساسی از انحصار جنگ و صلح خارج شد و از آن به بعد دیپلماسی اقتصادی نقطه تلاقی و فصل مشترک بین منافع دولت‌ها شد که سایر منافع فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز در سایه آن تعریف شد.

در عصر جدید باید دیپلماسی هزاره سوم را با اولویت‌ها و منافع اقتصادی پیوند بزنیم به طور خلاصه دیپلماسی و اقتصاد هر دو مکمل و اثرگذار بر یکدیگرند و دیپلماسی اقتصادی شامل فعالیت‌هایی از طرف مسوولان روابط سیاست خارجی می‌شود که تأمین‌کننده منافع اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی باشد.

اکنون از نظر صاحب‌نظران و اقتصاددانان و براساس سند راهبردی اقتصاد مقاومتی، راه خروج از بحران‌های اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد ملی نسبت به تکانه‌های اقتصادی خارجی مانند تحریم‌های ظالمانه و حل معضلاتی، چون بیکاری و رکود، تقویت بخش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است که دستیابی به بازار‌های خارجی برای ارائه تولیدات ملی از اصلی‌ترین راه‌های آن به شمار می‌رود.

در اینجا نقش بی‌بدیل توسعه تجارت خارجی پررنگ‌تر می‌شود و وظیفه رایزنان اقتصادی برای به‌دست آوردن بازار‌های بین‌المللی و گشایش صادرات و تأمین منافع اقتصادی در خارج از کشور خطیرتر خواهد بود.

موقعیت ایران باعث شده که کشور از جایگاه ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی مناسبی در سطح جهان برخوردار باشد که برای تحقق دیپلماسی تجاری، این ظرفیت‌ها باید به خوبی شناسایی شده و مورداستفاده قرار گیرند.

به همین منظور دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسانی از مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) به همت سازمان توسعه تجارت ایران باهدف آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با تحولات سیستم تجارت بین‌الملل و اطلاع از تجربیات موفق کشور‌های درحال‌توسعه در پیشبرد دیپلماسی تجاری برگزار و شرکت‌کنندگان در جریان آخرین روش‌ها و دستاورد‌های مرکز تجارت بین‌الملل درزمینه تسهیلات تجاری و ظرفیت‌سازی برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط قرارگرفته و از نزدیک با ابزار‌ها و مدل‌های تحلیل بازار‌های هدف نیز آشنا شدند.

در افتتاحیه این دوره که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امور خارجه و همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل - آنکتاد - و سازمان جهانی تجارت) در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، سفیر کشور فرانسه در تهران به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران براساس منافع متقابل گفت: اکنون تجارت اتحادیه اروپا و ایران به رقم قابل‌توجهی رسیده است.

وی بابیان این‌که سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا صورت گرفته و حجم تجارت بین دو طرف به حدود پنج میلیارد یورو افزایش پیداکرده است، افزود: اگر کشور‌های دیگری که عضو اتحادیه نیستند به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ایران با کشور‌های اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو می‌رسد.

سفیر کشور فرانسه در تهران بابیان این‌که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشور‌ها و تنظیم روابط تجاری با کشور‌های جهان است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تأمین مالی که انجام داده، مبلغ هشت میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.

وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت، افزود: این اتحادیه همچنین به‌منظور تداوم روند صادرات آبزیان از ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محموله‌های صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان سنجش محموله‌های صادراتی به اروپا اقدام کرده است.

سفیر فرانسه در تهران تأکید کرد: به تازگی اتحادیه اروپا استراتژی همکاری هفت ساله با ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژه‌های مختلف در ایران اختصاص داده‌شده که هفت میلیون یورو از این مبلغ به پروژه همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیداکرده است.

سیداحمدرضا علائی طباطبایی معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران نیز فعالیت‌های تعریف‌شده در چارچوب این پروژه را مهم دانست و با اشاره به عزم جدی سازمان توسعه تجارت در این زمینه، خواستار انعطاف این پروژه برای پوشش حداکثری نیاز‌های بخش‌خصوصی شد.

به گفته وی در چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت ۴۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته، ۳۵۹ فعالیت در نظر گرفته‌شده که در طول چهار سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت اجرایی خواهد شد.

سیدجلال‌الدین علوی سبزواری مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه همکاری بین ایران و مرکز بین‌المللی تجارت تأکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.

علوی سبزواری با اشاره به سابقه گفتگو‌های بین اتحادیه اروپا و ایران برای عقد موافقت‌نامه همکاری اقتصادی ابراز امیدواری کرد این گفتگو‌ها در آینده نزدیک دوباره آغاز شود و امکان ارتقای سطح همکاری‌ها فراهم شود.

در این دوره آموزشی دیپلماسی تجاری، چگونگی ارائه خدمات مؤثر به تجار برای ورود به بازار‌های خارجی توسط مدرسان مرکز بین‌المللی تجارت، آموزش داده شد.

ترویج تجارت در عصر دیجیتال از دیگر مباحث این دوره بود که اساتید اعزامی از مرکز بین‌المللی تجارت بر کارکرد‌ها و قابلیت‌های رایزنان بازرگانی و اقتصادی متمرکزشده و شیوه‌های کارآمد خدمت‌رسانی به تجار را آموزش دادند و تاکتیک‌های ورود به بازار‌های خارجی، چگونگی دستیابی به اطلاعات بازار، حضور مؤثر در نمایشگاه‌های خارجی، اعزام و پذیرش اصولی هیات‌های تجاری ازجمله مباحث این دوره بود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده