تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۵۸۰۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا تولید فولاد مبارکه در فروردین ماه رکورد شکست؟

‌می‌متالز - فولاد مبارکه، بزرگترین قطب تولید فولاد در کشور، موفق شد در فروردین ماه سال جاری، در بخش تولید رکوردشکنی کند و افتخاری دیگر، به افتخارات خود اضافه کند. مدیران این مجموعه علل مختلفی را برای این رکورد شکنی عنوان می‌کنند که در نهایت همه و همه به همت و تلاش کارکنان این مجموعه بازمی‌گردد.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه مدت‌هاست قطب تولید ورق و فولاد در کشور است و سالهاست که در این زمینه افتخارآفرینی‌های پی در پی زیادی را برای کشور به ثمر آورده است. حالا بازهم کارکنان فولاد مبارکه اصفهان، افتخار آفرینی دیگری کردند و با وجود تمام سختی‌هایی که فولاد مبارکه با آن دست و پنجه نرم کرده، از قطعی برق و گاز گرفته تا هزاران مشکل دیگر، این شرکت توانست در فروردین ١۴٠١، رکورد تولید را شکسته بشکند و بدون سرمایه‌گذاری بیشتر، به تولید بسیار خوبی دست یابد و کشور را از واردات بی‌نیاز کند؛ بنابراین یک قسمت داستان همت و اراده کارکنان این شرکت برای تولید بیشتر است و قسمت دیگر نیز خارج نشدن ارز و عدم خروج سرمایه از کشور که اگر این روند ادامه یابد، شاهد خواهیم بود که در کنار رکوردشکنی‌ها، عدم خروج ارز از کشور نیز ادامه خواهد یافت و شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.

همانطور که می‌دانید شرکت‌های فولادی و... در کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. از مهم‌ترین این محدودیت‌ها می‌توان به قطعی‌های مکرر گاز و برق اشاره داشت که کمر بسیاری از صنایع را شکسته و حال با توقف قطعی برق و گاز در ماه گذشته، کارکنان این مجموعه فرصت را غنیمت شمرده و تولیدشان رکورد شکسته است؛ البته نکته جالب اینجاست که آنان از این فرصت استفاده کرده و ذخیره خوبی نیز برای تابستان انجام داده‌اند و اعتقاد دارند که در تابستان هم رکوردشکنی تولید ادامه دارد؛ منتهی در آن زمان رکوردشکنی دیگر در بالا دست نیست و در پایین دست اتفاق خواهد افتاد.

مدیران و دست‌اندرکاران این شرکت، دلایل متعددی را برای این رکورد عنوان می‌کنند؛ هرچند مهم‌ترین دلیل رکوردشکنی تولید عدم محدودیت برق و گاز عنوان می‌شود، اما تنها عامل افزایش تولید و در نتیجه چنین رکوردی، این نیست. آنچه مهم است اراده کارکنان و مدیران این شرکت است که از این فرصت استفاده کرده و با برنامه‌ریزی دقیق، اجراکردن درست تعمیرات و در نتیجه بهینه‌سازی و... این فرصت را مغتنم شمردند و چنین افتخاری را رقم زدند.

اقتصاد آنلاین به بهانه این رکوردشکنی به گفتگو با امیر صباغ، پرداخته تا دلیل رکوردشکنی فولاد مبارکه در فروردین ماه را از او جویا شود؛ صباغ نیز مانند دیگر مدیران فولاد مبارکه قطع نبودن برق و گاز را مهم‌ترین عامل می‌داند و البته توضیحات دیگری نیز ارائه می‌کند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

صباغ در پاسخ به این سوال که این رکوردشکنی در تولید را تحت تاثیر چه عاملی می‌داند، توضیح داد: ما در دو ماهه اخیر قطعی برق و محدودیت گاز نداشتیم؛ مواد اولیه خوبی هم در شرکت نگهداری شده بود و رکوردشکنی در تولید به این موضوع بازمی‌گردد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای قطعی‌های برق در تابستان نیز چازه‌اندیشی‌هایی شده است، افزود: برای قطعی برق تابستان نیز برنامه‌ریزی شده و ما در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی کردیم که تولید خوبی در این دو ماه انجام دهیم؛ از سویی دیگر نیز هم ذخیره‌سازی برای تابستان انجام دادیم و هم تولید زمستان را جبران کردیم و همکاران ما با تلاش و همت توانستند این کار را انجام دهند.

صباغ ادامه داد: فعلا روند رکورد تولید ادامه دار است تا محدودیت برق آغاز شود؛ وقتی محدودیت برق آغاز شود، طبعا اولویت با محصول نهایی است و رکورد تولید به جای آنکه در بالا دست باشد، در پایین‌دست اتفاق می‌افتد که ورق گرم و سرد محصولات پایین دست است. قطعا در محدودیت برق بخشی از کوره‌ها از دسترس خارج خواهند شد و تداوم تولید در پایین دست اتفاق می‌افتد که پایدار خواهد بود.

وی افزود: اکثر شرکت‌های فولادی در این بازه که محدودیت گاز و برق نداشتند، تولید خوبی داشتند و توانستند به نحو احسن تولید خود را جلو ببرند که این موضوع جای تقدیر دارد و امیدواریم بتوانند این رشد تولید را تا فصل تابستان و شروع محدودیت‌های برق ادامه دهند.

باتوجه به اینکه صنعت کشور ما می‌تواند چنین افتخارآفرینی‌های داشته باشد، بهتر است مسوولان نیز به این موضوع توجه کنند تا محدودیت‌های صنایع کاهش یابد و یا قطع شود؛ همانطور که قطعی برق عامل بسیاری از این مشکلات است، طبعا اگر شاهد خاموشی‌های کمتری باشیم، رکوردشکنی‌های بیشتری را در آینده خواهیم دید.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده