تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۸۰۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست:

آزادسازی پهنه‌های معدنی در مناطق چهارگانه محیط‌ زیست غیرقانونی است

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آزاد سازی پهنه‌های معدنی در مناطق چهارگانه محیط زیست غیرقانونی است.

به گزارش می‌متالز، رضا اقتدار در واکنش به اظهاراتی در خصوص انجام فعالیت‌های اکتشافی معادن در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران، افزود: ما در مجموعه توران شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی توران برای اکتشاف و بهره برداری برای هیچ معدن جدیدی مجوز صادر نکرده ایم و تاکنون استعلامی هم از ما صورت نگرفته است، معادنی که در منطقه توران فعال است، از گذشته در حال کار بوده اند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری از صدور هرگونه مجوز جدید معدنی در حدود مناطق چهارگانه محیط زیست در سراسر کشور، نقشه و فایل رقومی این مناطق را طی مکاتبات متعدد به وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستاده است تا این لایه‌های رقومی را بر روی سیستم کاداستر وزارتخانه بارگذاری کنند، این به آن معناست که اگر کسی بخواهد روی محدوده‌های معدنی، عملیات ثبت انجام دهد، این کار در حدود مناطق چهارگانه امکانپذیر نیست.

اقتدار خاطرنشان کرد: اخیرا اطلاع پیدا کردیم که پهنه‌های معدنی که عموما در اختیار سازمان زمین شناسی یا ایمیدرو است، در بیست و ششم ماه جاری آزادسازی خواهند شد تا متقاضیان نسبت به ثبت آن‌ها و طی فرآیند قانونی اقدام کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس، یک مکاتبه فوری با امضای معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دادیم و رونوشت آن را برای دستگاه‌های نظارتی ارسال کردیم، در این نامه تصریح شده است که فایل رقومی مناطق چهارگانه در آزادسازی پهنه‌ها مدنظر قرار گیرد یعنی اگر آزادسازی در محدوده مناطق چهارگانه انجام شود، غیرقانونی است.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این نامه در حقیقت پاسخ به استعلام ماده ۲۴ قانون معادن هم است، گفت: بر اساس بند چ ماده ۲۴ قانون معادن، وزارت صنعت برای صدور مجوز اکتشاف جدید معدنی مکلف به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست در حدود مناطق چهارگانه است، به عبارت دیگر اگر به فرض آزادسازی هم انجام شود، موظف به استعلام از سازمان محیطزیست هستند و حتما با آن مخالفت خواهیم کرد.

اقتدار تصریح کرد: در گذشته نیز از این دست موارد در کشور وجود داشته که تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و در این مورد هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده