تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۵۸۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

منابع ارزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی به باد رفت/ پوشش حداکثری بیمه‌ای برای همه مردم فراهم شود

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط تحریم و محدودیت‌های منابع ارزی، مهم‌ترین منابع را در مسیر کاملا مخرب هزینه کردیم، اما به نظر می‌رسد سیاست‌های کوتاه مدتی برای مقابله با آن لازم است که البته هیچ سیاست اقتصادی بدون عارضه نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، عباس علوی‌راد تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دلار ۴۲۰۰تومانی از بدو تولد در فروردین ۱۳۹۷ یک اشتباه بود و ادامه آن یک اشتباه بزرگ‌تر؛ اما امروز حذف آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اساس و فلسفه دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که بتواند جلوی افزایش قیمت کالا به ویژه کالا‌های اساسی را بگیرد، تاکید کرد: ما تمام رکورد‌های تورمی ۶۰ سال اخیر را در همین دوره‌ای که دلار ۴۲۰۰تومانی را به میزان بیش از ۷۰ میلیارد دلار اختصاص دادیم، شکستیم؛ بنابراین مهم‌ترین هدف آن محقق نشد.

علوی‌راد تصریح کرد: این شیوه تخصیص در شرایطی که دلار در فروردین ۹۷ زمان آغاز تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، در بازار آزاد ۵ هزار تومان بود که اختلاف ۸۰۰ تومانی داشت، اما در حال حاضر این میزان به ۲۳ هزار و ۸۰۰ رسیده است. همه این مسائل باعث شده که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی روی متغیر‌های اقتصادی کلان به ویژه متغیر‌های پولی و ارزی یعنی پایه پولی و نهایتا کسری بودجه تاثیرات مخربی بگذارد که همه ما امروز تاوان آن را می‌دهیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: ضمنا در شرایط تحریم و محدودیت‌های منابع ارزی، مهم‌ترین منابع را در مسیر کاملا مخرب هزینه کردیم، اما به نظر می‌رسد سیاست‌های کوتاه مدتی برای مقابله با آن لازم است که البته هیچ سیاست اقتصادی بدون عارضه نخواهد بود؛ بنابراین اینکه دولت سیزدهم تصمیم گرفت منابعی را قبل از اجرای سازوکار جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دهک‌های مختلف درآمدی به صورت کوتاه مدت پرداخت کند، سازنده است.

وی خاطرنشان کرد: در بلندمدت نیاز است سیستم یارانه‌ای یکپارچه بیمه تامین اجتماعی برای حمایت‌های حوزه بهداشت و درمان و آسیب‌های ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو و همچنین پوشش حداکثری بیمه برای آحاد افراد جامعه فراهم کنیم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده