تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۱۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۵۸۵۷۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران اعلام کرد:

گرانی هفتگی فولاد و سیمان و طولانی شدن ساخت پروژه نهضت ملی

‌می‌متالز - نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از گرانی هفتگی قیمت مصالح ساختمانی بخصوص فولاد و سیمان خبر داد و گفت: نرخ ۴.۷ میلیونی نهضت ملی مسکن غیرواقعی بوده و ساخت را طولانی‌تر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ایرج رهبر با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت و ساز مسکن، ثبات قیمت مصالح ساختمانی است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم کنترل باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شده است.

وی افزود: قیمت مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان بطور هفتگی افزایش پیدا می‌کند. دولت وعده داده بود در راستای افزایش تولید مسکن، قیمت مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند، اما تا به امروز محقق نشده است. فقط میلگرد قبل از سال جدید با افزایش قیمت در هر کیلوگرم به ۱۴ هزار تومان رسید، اما در کمتر از دو ماه به ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

این فعال صنعت ساختمان ادامه داد: قیمت مصالح ساختمان متاثر از اقتصاد کلان و نرخ تورم است. اعمال قیمت‌های جهانی در شرایطی که مصالح ساختمانی تولید داخل هستند و عمدتا با یارانه انرژی تولید و مواد اولیه آن از معادن داخل تامین می‌شود، بسیار اشتباه است. مگر درآمد‌ها دلاری است که هزینه‌ها را با قیمت‌های جهانی در نظر می‌گیرند؟

رهبر تصریح کرد: با افزایش قیمت‌های صادراتی نباید قیمت همان مصالح در بازار داخل افزایش پیدا کند. چراکه اساسا قیمت‌های صادراتی با شاخص‌های متفاوتی تعیین می‌شود. مقطعی بحث اختصاص مصالح ساختمانی با کارت اعتباری به انبوه‌سازان مطرح شد، اما هیچ وقت به اجرا نرسید. دولت اعلام کرده قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن در تهران ۴.۷ میلیون تومان است، اما اجرای این پروژه با این قیمت‌ها نشدنی است. مسوولان اذعان دارند قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان می‌رسد، اما اصرار به قیمت‌های غیر واقعی دارند.

به گفته وی، اجرای پروژه نهضت ملی مسکن با این قیمت‌های غیر واقعی تکرار پروژه مسکن مهر خواهد بود و ساخت و تکمیل آن طولانی‌تر از مسکن مهر خواهد بود. زمان‌بر شدن اتمام پروژه‌ها عامل افزایش قیمت‌ها و گران‌تر شدن آن می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده