تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۵۸۶۹۰

از تامین مالی واگن‌های مترو تا تامین اتوبوس برقی / ایجاد کنسرسیوم تحول و ارتقای سامانه ریلی شهری و حومه

‌می‌متالز - کنسرسیوم تحول و ارتقاء سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه با محوریت شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه کار خود را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، مرضیه حصاری مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در بیست‌ونهمین نشست کمیسیون حمل ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران همانند مجامع قبلی سعی شد آخرین اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل شهری افتاده و مسائلی که در دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دنبال می‌شود مرور گردد گفت: در این دوره مجمع یک اتفاق خوبی که رقم خورد تشکیل کنسرسیوم تحول و ارتقا سامانه ریلی شهری و حومه بود که با محوریت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه آغاز به کار کرد.

مرضیه حصاری افزود: مسائل و چالش‌های قطار شهری‌ها دارای مشابهت زیادی است بنابراین هم‌افزایی و تشریک مساعی در خصوص مشکلات و توفیقات می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران و همچنین افزایش بهره‌وری سامانه‌های ریلی در شهر‌های دارای قطار شهری کمک کند.

وی تصریح کرد: در همین راستا کنسرسیوم تحول و ارتقاء سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه با مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های قطار شهری کشور و با همکاری دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور تشکیل شده و زیر نظر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران در قالب کارگروهی فعالیت خواهد کرد.

مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: هدف از تشکیل این کنسرسیوم همان طور که از نامش مشخص است شروع و پیگیری یک سری از کار‌ها برای تحول و ارتقا در حوزه ریلی است.

وی گفت: این کنسرسیوم با هدف ارتقا استاندارد‌های احداث و بهره برداری از سامانه‌های ریلی و سیستم‌های هوشمند، بازتعریف ساختار سازمانی با اولویت خطوط حومه‌ای و تامین مالی احداث خطوط، تامین ناوگان از طریق خطوط فاینانس و ارزش افزوده حاصل از پروژه‌های با رویکرد TOD تشکیل شده است.

مرضیه حصاری در ادامه گفت: از مسائلی که در مدیریت شهری خیلی مهم است، بحث تامین ناوگان است و این موضوع در جلسه بیست‌ونهمین نشست کمیسیون حمل ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران هم به آن تاکید شد.

وی از موافقت اولیه سایناشور در بحث قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن تهران خبر داد و افزود: هنوز ابلاغ رسمی نشده، اما برای تامین ۱۵درصد پیش پرداخت هم سازمان برنامه و بودجه یک موافقت اولیه راجع به استفاده از صندوق توسعه و پتانسیلی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ گذاشته داده و مکاتباتش انجام شده است. همچنین یکسری روش‌های دیگر برای تأمین مالی را دنبال می‌کنیم و خیلی خوشبین هستیم که بعد از سال‌ها این کار انجام شود.

مرضیه حصاری همچنین از قرارداد جدید مترو برای باقی مانده ۲هزار دستگاه واگن که شامل تهران و مابقی شهر‌ها می‌شود خبر داد و افزود: در بحث قرارداد ۳۱۵ دستگاه واگن متروی پوژن هم ۳۰ دستگاه تا ۵ ماه آینده و ۳۰ دستگاه دیگر هم نهایتاً تا پایان سال وارد خطوط مترو اصفهان، تبریز و شیراز خواهد شد.

مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با اشاره به اینکه قرارداد ۲هزار دستگاه اتوبوس با دستور و پیگیری وزیر محترم کشور سردار وحیدی و جناب آقای رضوی جانشین ایشان در قرارگاه تامین ناوگان نهایی شده است گفت: باتوجه به اینکه چالش‌های حوزه تأمین ناوگان زیاد است بدون حضور وزیر و افرادی همچون آقای رضوی این کار امکان پذیر نبود.

وی افزود: در این طرح، ۸۰ درصد هزینه تأمین اتوبوس‌ها بر عهده دولت و ۲۰ درصد آن برعهده شهرداری‌ها خواهد بود و اولویت با کلانشهر‌ها و بعد مرکز استان‌ها است.

حصاری گفت:ساخت کامل اتوبوس‌ها توسط تولید کنندگان داخلی انجام می‌شود که ضمن ایجاد اشتغال در تولید و بهره برداری از ناوگان، اثرات چشمگیری را در کاهش آلودگی هوای شهر‌ها خواهد داشت.

وی در ادامه به بحث اتوبوس برقی نیز اشاره‌ای کرد و افزود: با توجه به مراجعه متعدد افرادی که ادعای تولید اتوبوس برقی را داشتند بخشنامه ا‌ی را صادر کردیم که باید کل شهر‌ها اگر می‌خواهند از منابع دولت منتفع بشوند حتما در چهارچوب ضوابطی که ما تعیین کردیم حرکت کنند.

حصاری گفت: قرار است در پنج شهر کشور، فاز اول این طرح اجرا شود، اما باید ضوابطی همچون مشخص بودن خط، و نحوه تامین برق، روند تولید اتوبوس در کشور و مدل بهره برداری از خط و ناوگان مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های برقی تولید داخل هستند و بحث استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است. بحث اتوبوس برقی که تولیدات داخل هستند را پیگیر هستیم.

حصاری تصریح کرد: در قدم اول با توجه به اینکه اولین تجربه شهری کشور در این زمینه می‌باشد تولید انبوه مد نظر قرار ندارد و باید با دقت و حساسیت این موضوع پیگیری شود اگرچه همه حمایتمان را می‌کنیم که این موضوع عملی شود.

مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه بحث تولید به عهده وزارت صنعت می‌باشد و بحث استاندارد‌ها به عهده سازمان ملی استاندارد است تاکید کرد: بدون هماهنگی و همکاری سازمان ملی استاندارد پروژه به تعویق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه شهرداری‌های کشور استفاده کننده اتوبوس‌ها هستند و عملا در پایان چرخه تولید و بهره برداری قرار دارند، اما این وظیفه را برای خود تعریف کرده ایم که از تولید داخل حمایت کنیم تا با ورود ناوگان برقی به سامانه حمل و نقل عمومی کشور شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و کاهش آلودگی هوا باشیم. ضمن اینکه تولید کننده مطمئن باشد که اگر اتوبوس تولید کند تقاضا در این بخش وجود دارد و این حمایت انگیزه‌ای ایجاد کند تا این موضوع یک مقدار زیادی تسریع شده و هرچه زودتر این اتفاق مبارک محقق شود.

وی در پایان گفت: فاز اول کمک هزینه تعویض مخازن گاز اتوبوس‌های گاز سوز به شهرداری‌ها پرداخت شد که در حال حاضر تهران و مشهد تعویض مخزن‌ها CNG اتوبوس‌ها را شروع کردند و سه شهر دیگر نیز در دستور کار قرار دارند همچنین درخواست اعتبار مرحله دوم نیز برای وزارت نفت ارسال شده که در صورت همکاری وزارتخانه مذکور انشالله تعویض مخازن مابقی اتوبوس‌هایی که مخازن آن‌ها نیاز به تعویض دارد (۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس شهری) ظرف یکسال آینده انجام خواهد شد.

درادامه دبیر کل مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران نیز با اشاره به اینکه مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران با ده کمیسیون در حال فعالیت است گفت: بخاطر ارتباط نزدیک معاونین حمل و نقل شهرداری‌ها با مردم یکی از مهمترین کمیسیون‌های این مجمع کمیسیون حمل و نقل و ترافیک است.

احسان متولیان افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه حمل‌ونقل و کمیسیون‌های حمل‌ونقل وجود دارد و، اما در این کارگروه باید به یکپارچه سازی سامانه پرداخت الکترونیکی (کارت بلیت) در کلانشهرها، خرید قطعات و تجهیزات مترو بصورت متمرکز با مشارکت بانک شهر و تهاتر مطالبات با دولت، تاسیس شرکت تامین تجهیزات و تدارک کالا توسط کلانشهر‌ها توجه ویژه تری شود. همچنین برای انتقال تجربیات از تجهیزات نوین در حوزه حمل و نقل استفاده شود.

وی گفت: امیدواریم با تشکیل کنسرسیوم تحول و ارتقاء سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بتواند گام‌های مطلوبی برای رسیدن به امکانات بهتر در حوزه حمل نقل ریلی بردارد.

احسان متولیان با اشاره به اینکه توسعه پیاده راه‌ها و ترویج دوچرخه سواری و ایجاد مسیر‌های دوچرخه از جمله از اقدامات شاخص مرتبط با هوای پاک است، اما نباید از توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص حمل و نقل ریلی غافل شویم.

دبیر کل مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران در پایان گفت: امیدواریم با تشکیل این کنسرسیوم امسال شاهد اتفاقات بزرگی به ویژه در حوزه حمل و نقل ریلی باشیم.

گفتنی است ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در حاشیه بیست نهمین نشست کمیسیون حمل و نقل مجمع کلانشهر‌های کشور کنسرسیوم تحول و ارتقاء سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه با محوریت شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه کار خود را آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده