تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۳۰
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۵۸۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

با حذف ارز ترجیحی شاهد تورم بالا خواهیم بود

‌می‌متالز - رئیس مرکز تجارت جهانی بر این باور است: ارز ۴۲۰۰ باید حذف شود از ابتدا هم ایجاد و تولدش به نام ارز جهانگیری غلط بوده و شکم یک عده را پر کرد، ولی اگر قرار است دولت این ارز را حذف کند باید بسیار آرام طوری که جامعه احساس حذف این ارز را نکند.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی در گفتگو با می‌متالز، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: از اول تعریف ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود، کالا‌های اساسی مردم با این ارز وارد شود و زندگی مردم حداقل کمتر تحت فشار باشد. اگر قرار باشد به یک باره بیاییم ۴۲۰۰ تومان را حذف کنیم و به ۱۷۵۰۰ برسانیم یعنی نزدیک به ۴ برابر می‌شود. توان مردم در حال حاضر با همین ارز ۴۲۰۰ است اگر این اتفاق بیفتد سفره مردم کوچکتر از قبل می‌شود.

وی ادامه داد: قطعا بر روی بازار‌های دیگر نیز اثر خود را خواهد گذاشت که کار بسیار غلطی است. حتی اگر کالا‌هایی که ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ ندارند، ولی افراد سودجو در این میان هستند که تحت تاثیر این قضایا قرار می گیرند و کالای خود را افزایش می دهند. هم جو روانی سنگینی خواهیم داشت و هم تورم چشمگیری را شاهد هستیم. با توجه به وضعیت اقتصادی که داریم نابودی اقتصاد را می‌توان دید. اگر بدون برنامه باشد یک مرتبه بگویند ارز چهار و دویست تومانی از بین رفت، یک مرتبه بازار از ترس و اینکه دیگر این ارز نیست خودش یک دفعه نرخ را بالا می‌کشد. وقتی دلار این قدر افزایش پیدا کند کالا‌های دیگر افزایش قیمت، پیدا می‌کند. مخصوصاً کالا‌هایی که تا حالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌آمدند پس فردا می‌خواهند با ارز‌های دو سه برابری بیایند و قیمت شان افزایش پیدا می‌کند.

سبزعلیپور بر این باور است: به نظر من، ارز ۴۲۰۰ باید حذف شود از ابتدا هم ایجاد و تولدش به نام ارز جهانگیری غلط بوده و شکم یک عده را پر کرد، ولی اگر قرار است دولت این ارز را حذف کند باید بسیار آرام طوری که جامعه احساس حذف این ارز را نکند. یعنی بخشی از کالا‌ها خیلی کم با این ارز دیگر وارد نشود بعد به مرور زمان وارد نشود، به یکباره برداشتن اش یعنی بحران، اما نم نم این اتفاق بیافتد شاید نتواند آن تاثیر روانی منفی خودش را روی جامعه بگذارد و آن تورم را به وجود بیاورد. باید بسیار سیاستمدارانه و مدبرانه این کار انجام شود نه اینکه دستور از بالا باشد یا اقتصاد دستوری، اگر این چنین باشد هیچ وقت اقتصاد رشد نمی‌کند.

وی ادامه داد: اقتصاد نباید دستوری جلو برود. اقتصاد دستوری یعنی بحران اقتصاد با دستور هیچ وقت رشد نمی‌کند. متاسفانه در کشور ما اکثر کار‌های اقتصادی دستوری شده است. به نظر من، برنامه و سیاست روشنی پشت حذف ارز ترجیحی دیده نمی‌شود پس برداشتن این ارز اجتناب ناپذیر است.

عناوین برگزیده