تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۱۳
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۵۹۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در حاشیه مراسم بزرگداشت باستانی‌پاریزی انجام شد

افتتاح نمایشگاه آثار تصویرگران آینه‌دار دوران

می متالز - آیین بزرگداشت «محمدابراهیم باستانی‌پاریزی» با عنوان «آینه‌دار دوران» با حمایت مجتمع مس سرچشمه و حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب عصر روز دوشنبه 3 دی 1397، در باغ موزه نگارستان برگزار شد. در حاشیه این مراسم نمایشگاه آثار طرح «آینه‌دار دوران» افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه آثار تصویرگران آینه‌دار دوران

به گزارش می متالز به نقل از «عصرمس آنلاین» و «اطلاعات»، «مجید سرسنگی»، معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به این‌که استاد باستانی‌پاریزی حق بزرگی بر گردن جامعه دانشگاهی، جامعه علم، فرهنگ و ادب کشور و دانشگاه تهران دارند، گفت: برای پاسداشت این مرد بزرگ شاید کارهای ما در شأن ایشان نباشد، اما سعی می‌کنیم متناسب با توان و قدر ظرفیت‌مان در نکوداشت این استاد عزیز از چیزی فروگذار نکنیم.

وی با تأکید بر همکاری شرکت مس ایران در معرفی هر چه بهتر این استاد افزود: امیدواریم که ما بتوانیم وجوه شخصیت این مرد بزرگ را به نسل جوان معرفی کنیم.


«حمید باستانی‌پاریزی»، فرزند استاد باستانی‌پاریزی: از همه کسانی که در این چند سال اخیر برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت استاد باستانی‌پاریزی زحمات فراوانی کشیدند به‌ویژه پشتیبانی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع مس سرچشمه تشکر می‌کنم.

به گفته سرسنگی، دانشگاه تهران برقراری ارتباط نسل جوان را با مفاخر تاریخ علمی و فرهنگی کشور، نشانه رفته و امیدوار است بیش از پیش استاد باستانی‌پاریزی را در کنار سایر مفاخر ایران معرفی کند.

وی تصریح کرد: امروز به جرأت می‌توان گفت که مرز بین ملت‌های بزرگ و ملت‌های غیربزرگ در توجه به مفاخر این ملت‌هاست.

به گفته معاون فرهنگی دانشگاه تهران ملتی می‌تواند ادعای بزرگی کند که نسبت به مفاخرش توجه داشته باشد.

وی یاد‌آور شد: گرچه میراث فرهنگی یک ملت مکان‌ها، ساختمان‌ها و آثار فرهنگی می‌تواند باشد اما میراث اصلی ما وجود نازنین استادان بزرگی مانند باستانی‌پاریزی است که برای عظمت این ملت کوشیدند و تمام سرمایه خودشان را مصروف کردند تا امروز ما بتوانیم در یک کشور پرافتخار زندگی کنیم.

در ادامه «رسول مرادی»، هنرمند خوش‌نویس به ذکر خاطرات خود از استاد باستانی‌پاریزی پرداخت و گفت: وقتی قرار شد غزلیات مولوی را خوش‌نویسی کنم خدمت استاد باستانی‌پاریزی در دانشگاه تهران رسیدم و ایشان به‌شدت از این اقدام من استقبال کردند.

وی افزود: از حدود 3200 غزل مولوی افزون بر 700 غزل را من به‌رغم دشواری‌های فراوان انتخاب و خوش‌نویسی کردم و دکتر باستانی‌پاریزی مقدمه خیلی‌ خوبی بر آن نوشتند که همراه با دستخط مبارک ایشان چاپ شد.

وی با اشاره به این‌که خاطرات زیبایی از استاد باستانی‌پاریزی دارد، اظهار امیدواری کرد که در چند دهه آینده نیز استادانی مانند استاد باستانی‌پاریزی در کشور به وجود بیایند.

«حمید باستانی‌پاریزی»، فرزند استاد باستانی‌پاریزی نیز در این مراسم با تشکر از همه کسانی که در این چند سال اخیر برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت استاد باستانی‌پاریزی زحمات فراوانی کشیدند، گفت: به‌ویژه پشتیبانی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع مس سرچشمه، دانشگاه تهران، شهرداری تهران و خانه فرهنگ و هنر گویا و مسئولان باغ موزه نگارستان در برگزاری برنامه‌های امسال قابل تقدیر است؛ البته کار اصلی این مراسم به عهده دبیر اجرایی آن، آقای عباس دعایی بود که ما در مقابل زحمات فراوان ایشان هیچ کمکی نتوانستیم انجام بدهیم.

به گفته وی جمع‌آوری آثار بزرگان درباره استاد باستانی‌پاریزی با همت دبیر اجرایی طرح «آینه‌دار دوران» انجام شده است و ایشان برنامه‌های متعددی ترتیب دادند تا نسل جوان با آثار استاد باستانی‌پاریزی بیش از پیش آشنا شوند.

وی با تشکر از هنرمندانی که پلی بین ادبیات و هنرهای تجسمی شدند و از روش‌های بین هنری بهترین استفاده را در جهت معرفی آثار استاد باستانی‌پاریزی بردند به آثار آن استاد پرداخت و گفت: استاد باستانی پاریزی در طول حیات مبارکشان افزون بر 65 کتاب نوشتند که از سال 1323 تا سال 1392 به چاپ رسیدند.

به گفته وی برخی از این کتاب‌ها تک موضوعه ازجمله تاریخ و جغرافیا و برخی از آن‌ها حول یک محور بودند که موارد دیگر حول این محور بحث می‌شود.

وی گفت: استاد باستانی‌پاریزی برای مدارک و اسناد محلی بیش از اسناد عمومی اهمیت قائل می‌شد و معتقد بود که بسیاری از مسائل محلی در اسناد عمومی فراموش می‌شود.

فرزند استاد باستانی‌پاریزی در بخش دیگری از سخنان خود از تجدید چاپ 28 عنوان از آثار استاد در طول پنج سالی که از فوت او گذشته، خبر داد و یاد‌آور شد: از این تعداد 12 اثر توسط خانواده آن مرحوم تصحیح و ارجاعات آن‌ها اصلاح شد.

وی گفت: قبل از درگذشت آن مرحوم مقالات جدیدی راجع به اقبال آشتیانی و سعید نفیسی توسط وی جمع‌آوری شده بود و نظرشان این بود که برای تکریم این استادان، این مقالات یک‌جا چاپ شود.

به گفته وی یکی از سخت‌ترین کارها در جمع‌آوری آثار استاد، جمع‌آوری کتاب «تن آدمی شریف است» بود که چاپ اول آن در سال 1357 با حدود 300 صفحه انجام شد؛ اما در طول 30 سال اخیر قریب سه برابر این کتاب، باستانی‌پاریزی مدارک تهیه کرده بود و تمایل داشت که این نوشته‌ها به دست چاپ سپرده شود.

فرزند استاد باستانی‌پاریزی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد مطابق آرزوی آن استاد به جوانان این مملکت اعتبار و ارزش داده و از تاریخ عبرت گرفته شود.

«هادی ‌سیف»، دانش‌آموخته تاریخ، دیگر سخنران این آیین بود که به تفصیل از خاطرات خود درباره خصوصیات برجسته استاد باستانی‌پاریزی سخن گفت و از قول آن استاد صبوری درد کشیدن و فراز و نشیب‌های متعدد را از خصایص مردم کرمان عنوان کرد.

وی گفت: استاد باستانی‌پاریزی معتقد بود کویر معلم صدیق هنرمندان کرمان است و کرمانی‌ها از کویر صبوری را اندوختند.

به گفته وی کرمانِ آمیخته با خشت و آجر و خاک در تاریخ چنان به اوج می‌رسد که در کمتر هنری در تاریخ ایران به چنین جلالی رسیده است.

سیف با توصیف برخی دیگر از خصوصیات و نقطه‌نظرهای استاد باستانی‌پاریزی سخنانش را این‌گونه پایان داد که «استاد باستانی‌پاریزی در زمان حیاتش همان مقامی را داشت که امروز در نبودنش دارد.»

«سیدعلی میرافضلی»، مدیر روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه نیز در سخنان کوتاهی از همه کسانی که از تهران و خارج از تهران به آیین بزرگداشت مرحوم استاد باستانی‌پاریزی آمده بودند، تشکر کرد.

وی همچنین از دبیر اجرایی طرح آینه‌دار دوران که افزون بر سه سال برای تدارک برنامه‌های بزرگداشت این استاد زحمات بی‌شائبه‌ای کشیدند تقدیر کرد و افزود: در اینجا سپاس خود را از امام جمعه، شهردار و بخشدار منطقه نیز اعلام می‌کنم و یاد آن استاد معظم و معزز را که باعث گرد آمدن این همه افراد فرهیخته شد، گرامی می‌دارم.

در ادامه نیز دعایی، دبیر اجرایی آینه‌دار دوران با ارائه گزارشی از روند اجرای تمام برنامه‌هایی که منجر به برگزاری بزرگداشت استاد باستانی‌پاریزی در روز تولد آن او شد، بر عزم راسخ خود و همه دست‌اندرکاران شیفته شخصیت و آثار آن استاد بر تداوم راهش تأکید کرد.

قرائت شعر و شاهنامه‌خوانی توسط «کیخسرو دهقانی»، رونمایی از آرم جایزه «آینه‌داران دوران» و افتتاح نمایشگاه آثار تصویرگران این طرح از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده