تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۴:۰۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۵۹۳۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برپایی همایش الگو‌های نوین کسب و کار در بیرجند

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: وضعیت ژئوپلیتیک کشور الزام می‌کند اقتصاد مقاومتی در صدر سیاست‌های توسعه‌ای قرار گیرد از این رو اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش بنیان در الگو‌های جدید کسب و کار باید مورد توجه واقع شود.

به گزارش می‌متالز، محسن احتشام در مراسم اختتامیه نخستین همایش الگو‌های نوین کسب و کار در خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تقویت توان بومی برای توسعه و تجاری سازی فناوری‌ها گفت: در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت عظیم نیروی انسانی و دانشگاهی، بهترین ظرفیت را داریم که در الگو‌های جدید کسب و کار می‌تواند از محور‌های مهم توسعه باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های اصلی تاب آوری ملی برای کاهش آسیب پذیری کشور در دوران شیوع کرونا و تحریم‌ها، تقویت توان داخلی مبتنی بر دانش و فناوری بومی است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند اظهار کرد: در زمینه الگو‌های کسب و کار دانش بنیانی باید چند اصل مهم از جمله سرمایه انسانی یعنی نیروی توانمند، ریسک پذیر و صاحب ایده داشت. وی نگاه جامع و متوازن به همه ابعاد توسعه‌ای اقتصاد دانش بنیان در مقابل نگاه ناقص به این مفهوم را اصل دوم دانست و گفت: به رغم اقدامات زیادی که در این زمینه انجام شده این خلأ هنوز وجود دارد که نتوانسته ایم در بنگاه‌های بزرگ، دانش بنیانی را به نحو احسن پیاده کرده و در سطح جهانی کالا تولید کنیم. احتشام توجه همزمان و متوازن به درون گرایی و برون گرایی را اصل سوم اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در کنار توجه به منابع داخلی باید نگاه ما برون گرا باشد.

وی افزود: اهرم سازی منابع و حمایت‌های دولتی برای جهت دهی به سرمایه‌گذاری‌های بخش تولیدی و صنعتی در تحقق و توسعه اثربخش اصل چهارم و بهبود نظام حکمرانی توسعه دانش بنیان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بازیگران مختلف نیز اصل پنجم توسعه دانش‌بنیان است. کارآفرین نمونه کشور با تاکید بر اینکه نظام برنامه ریزی به سمت نظام برنامه ریزی راهبردی حرکت نکرده و رشد اقتصادی در سال‌های اخیر خیلی کم بوده است گفت: نرخ ارز باید متناسب با اندازه اقتصاد تعیین شود. صادر‌کننده نمونه کشور گفت: بهبود نظام حکمرانی دانش بنیان با تاکید بر ساختار تقسیم ملی بین دستگاه‌های اجرایی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی با هدف افزایش مهارت‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی از راهبرد‌های مهم در اقتصاد دانش بنیان است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بهترین الگو برای کسب و کار، الگو‌های دانش محور و دانش بنیان است تا در بازار‌های داخلی و خارجی قدرت رقابت داشته باشیم. فعال بخش خصوصی افزود: باید حرکت بنگاه‌های اقتصادی استان در مسیر نوآوری و خلاقیت و بر اساس دانش بنیان باشد تا در بازار‌های جهانی قدرت رقابت داشته باشند. وی گفت: نخستین رکن در این زمینه نیروی انسانی متخصص است که خراسان جنوبی درخصوص الگو‌های کسب و کار، معدن علم و دانش شناخته شده است.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان اولین همایش الگو‌های نوین کسب و کار در خراسان جنوبی افزود: نخستین بار این همایش در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا تناسبی بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. احتشام اظهار کرد: اگر بخواهیم اسباب تعامل و تناسب سه اصل مهم الگو‌های نوین کسب و کار یعنی علم، فناوری و تولید اتفاق بیفتد باید این سه اصل را در کنار هم قرار دهیم و امیدوارم برگزاری این گونه همایش‌ها بتواند به معنای واقعی الگویی در تغییر و تحول روش‌های نوین کسب و کار شود، چراکه در غیر‌این صورت موفق نخواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده