تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۵۹۴۷۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تولیدات صنعت ساختمان باید در سبد صادراتی خراسان رضوی به عراق قرار گیرد

‌می‌متالز - رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی در همایش نخستین مرکز توسعه صادرات صنعت ساختمان ایران در کشور عراق گفت: جای بسیاری از محصولات تولیدی ارزآور و مزیت دار صنعت ساختمان در سبد صادراتی این استان به عراق خالی است، بنابراین تغییر رویکرد صادرکنندگان در این زمینه ضروری است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی امیرفخریان افزود: هدف اصلی توسعه صادرات کالا به کشور عراق و افزایش سهم خراسان رضوی در صادرات خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی ایران به آن کشور است، به این منظور در تلاش هستیم تا فاصله بین تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان را با مصرف‌کنندگان در کشور عراق کاهش دهیم.

وی ادامه داد: میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به کشور عراق در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته با ۱۷ درصد رشد همراه بوده که عمده اقلام صادراتی شامل شیرخشک و برخی اقلام غذایی دیگر است، درحالی‌که یکی از اقلام موردنیاز کشور عراق مصالح ساختمانی بوده که جزو اقلام صادراتی استان نیست.

امیرفخریان بیان کرد: هدف‌گذاری امسال خراسان رضوی برای افزایش صادرات به کشور عراق ۲۰ درصد بوده، بااین‌حال در فروردین‌ماه امسال به عدد ۱۷ درصد رشد دست‌یافته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی یادآور شد: عراق ازنظر سیاسی و مذهبی با ایران قرابت زیادی دارد و باید همکاری بین این دو کشور چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات در شأن آن‌ها باشد، روابط بسیار مناسب بین دو دولت ایران و عراق این زمینه را فراهم کرده است تا بتوان ارتقای روابط تجاری خراسان رضوی را با آن کشور رقم زد، اما در این میان مشکلاتی مانند بعد بالای مسافت و افزایش هزینه حمل‌ونقل نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بعد مسافت خراسان رضوی با کشور عراق و رقبای داخل کشور ایران شامل استان‌های غربی دارد، باید به صادرات محصولاتی با ارزش‌افزوده بیشتر فکر کرد، این در حالی است که خراسان رضوی در کالا‌هایی مانند مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، کولر و لوازم بهداشتی، کلید و پریز مزیت زیادی دارد، اما جای این محصولات در سبد صادراتی استان به کشور عراق خالی است.

امیرفخریان اقلامی مانند کارتن‌ها، ظروف بسته‌بندی، دارو، خوراک دام، نوشیدنی، کیف و کفش را از دیگر ظرفیت‌های صادراتی خراسان رضوی برشمرد که می‌تواند در سبد صادراتی استان به کشور عراق قرار گیرد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: عراقی‌ها زیاد به مشهد سفر می‌کنند و همه آنان ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند، این فرصتی است که بتوانیم ارتباطاتمان در این زمینه را گسترش دهیم.

وی بیان کرد: عراق کشوری ثروتمند با منافع نفتی فراوان است و می‌توان روی بازار آن کشور حساب کرد، عراق سال‌ها درگیر جنگ بوده و به مصالح ساختمانی برای بازسازی زیرساخت‌ها و واحد‌های مسکونی خود نیاز دارد، از سوی دیگر خراسان رضوی خدمات زیادی در حوزه گردشگری سلامت به عراقی‌ها داده و این حوزه تاکنون ارزآوری زیادی برای استان به همراه داشته است.

امیرفخریان افزود: برای افزایش مراودات تجاری با کشور عراق لازم است که کالا‌های ایرانی برای مردم آن کشور به نمایش گذاشته شود، بسیار مهم است که کالا‌های ایرانی توسط واردکنندگان در آن کشور دیده شود تا از کیفیت آن محصولات اطمینان پیدا کنند، سپس نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام کرده و از خدمات پس از فروش نیز برخوردار شوند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: برای حصول این نتیجه برنامه‌هایی ازجمله اعزام و پذیرش هیات تجاری، شرکت در نمایشگاه و ایجاد مرکز تجاری برای ایرانیان در عراق در دستور کار قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: عرضه کالا‌های ایرانی در مرکز تجاری ایرانیان و حضور تولیدکنندگان و ارائه نمونه محصول و خدمات پیش از فروش، حین فروش و پس از فروش در آن جا می‌تواند به واردکنندگان اطمینان خاطر دهد تا مصرف‌کنندگان عراقی با خیال راحت نسبت به تأمین کالا اقدام کنند.

وی بیان کرد: نخستین مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان ایران در عراق، مجوز خود را از سازمان توسعه تجارت کسب کرده و فرصتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است تا نسبت به عرضه کالا در آن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: ارتباطی که مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان ایران با سازمان توسعه تجارت، سازمان صمت، اتاق بازرگانی دارد، خدمات بعدی را برای تولیدکنندگان به دنبال خواهد داشت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده