تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۱۲۱۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مقاصد صادراتی خراسان رضوی به ۶۳ کشور افزایش یافت

‌می‌متالز - ربیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به روند صعودی مقاصد صادراتی این استان طی سال‌های اخیر گفت: مقصد صادراتی خراسان رضوی در سه ماهه نخست امسال به ۶۳ کشور رسیده است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی امیرفخریان ربیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مقاصد صادراتی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۵۱ کشور بود که در سه ماهه نخست امسال به ۶۳ کشور افزایش پیدا کرده است.

وی به تغییر رفتار صادراتی خراسان رضوی در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: در سال ۱۳۹۹، بیش از ۷۱ درصد از صادرات کالا از این استان به کشور افغانستان، هشت درصد به عراق و ۲۱ درصد به سایر کشور‌ها بوده است که سهم بالای یک کشور از صادرات خراسان رضوی تا حدی نقطه ضعف تلقی می‌شد.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال که ۳۸۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شده است، سهم ۸۰ درصدی از این میزان به هفت کشور افزایش یافته است، در حالیکه قبلا این تعداد فقط دو کشور بوده است.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تجارت خارجی خراسان رضوی از حالت متمرکز شدن روی چند کشور خاص خارج شده و سهم صادرات خود از کشور‌های دیگر را افزایش داده که این موضوع ضریب ثبات تجاری استان را ارتقا می‌دهد.

امیرفخریان بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال سهم افغانستان از کل صادرات کالا از خراسان رضوی ۳۷ درصد، سهم تاجیکستان ۱۰ درصد، سهم ترکمنستان ۱۰ درصد، سهم عراق هفت درصد، سهم ازبکستان هفت درصد، سهم چین پنج درصد و سهم پاکستان چهار درصد و باقی صادرات استان نیز به سایر کشور‌ها اختصاص داشته است.

وی اظهار داشت: سهم صادرات کالا از خراسان رضوی به کشور چین از یک درصد در سال ۱۳۹۹ به پنج درصد در سه ماهه نخست امسال افزایش یافته، همچنین میزان صادرات کالا از این استان به کشور‌های پاکستان، امارات، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه و هلند نیز یک تا سه درصد در سه ماهه نخست امسال بیشتر شده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم صادرات کالا‌های صنعتی از کل کالا‌های صادراتی استان در سه ماهه نخست امسال ۵۰ درصد، سهم معدن و صنایع معدنی ۱۶ درصد، سهم محصولات کشاورزی ۲۹ درصد و سهم فرش و محصولات پتروشیمی هفت درصد است که نشان می‌دهد کالا‌های صادراتی استان به سمت کالا‌های با ارزش افزوده بیشتر سوق یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده