تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۳۵
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۵۹۵۲۵

تلاش کابل برای آغاز عملیات اجرایی مسیر ریلی «ترانس افغان»

‌می‌متالز - رئیس اداره راه‌آهن افغانستان گفت: برنامه‌ریزی شده طی یک ماه آینده اقدامات میدانی و اجرایی برای ساخت خط آهن مشترک با ازبکستان آغاز شود.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش رسانه‌های افغانستان، «بخت‌الرحمن شرافت» رئیس اداره راه آهن افغانستان گفت: برنامه ریزی شده طی یک ماه آینده اقدامات میدانی برای ساخت خط راه آهن مشترک با ازبکستان آغاز شود.

رئیس اداره راه آهن افغانستان افزود: گروه کارشناسان فنی کار خود را در این ماه آغاز خواهند کرد و اکنون همه ادارات در حال بررسی این موضوع هستند.

در عین حال، اتاق تجارت و سرمایه گذاری (ACCI) اعلام کرد اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان بر رشد روابط تجاری افغانستان تأثیر مثبتی خواهد داشت.

معاون رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: راه آهن برای هر سه کشور در تجارت صادراتی و وارداتی آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد و ما از این امر استقبال می‌کنیم.

بر اساس برنامه تدوین شده توسط راه آهن افغانستان، خط راه آهن ترانس افغان از «مزار شریف»، «سمنگان»، «پول خمری»، «کابل»، «لوگر» و «جلال آباد» می‌گذرد و در نهایت به پاکستان می‌رسد.

روز‌های ۲۶ و ۲۷ مارس در شهر «ترمذ» نشست گروه‌های «ازبکستان-افغانستان- پاکستان» برگزار شد که در آن همکاری در بخش حمل و نقل و لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.

خط ریلی «ترمذ - مزار شریف - کابل – پیشاور» می‌تواند نقطه عطفی برای آینده منطقه باشد. «محمد ازفر احسن» رئیس کمیسیون سرمایه گذاری پاکستان گفت: از دیرباز افغانستان را به دلیل نقش متصل کننده بین بخش‌های مختلف قاره، «قلب آسیا» نامگذاری کرده‌اند.

به گفته وی، این طرح به این کشور برای اتصال به طرح چینی «یک کمربند، یک جاده» کمک می‌کند.

در این دیدار طرفین همچنین مشکلات و راهکار‌های حمل و نقل جاده‌ای کالا‌ها بین سه کشور را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده