تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۵۹۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات بیش از ۱۰ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی در فروردین‌ماه

‌می‌متالز - مدیرکل صمت خراسان شمالی گفت: فروردین‌ماه امسال ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از این استان صادر شد.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو گفت: صادرات استان در این مدت نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی حدود ۸۴ درصد افزایش و ازنظر وزنی ۴۶.۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: عمده کالا‌های صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی مانند اوره، ملامین و آمونیاک همچنین محصولات فولادی، ابزار‌های طرح دار پلی استایرن، رب گوجه‌فرنگی، قوطی خالی کنسرو، اسیدسیتریک و گرانول لاستیک کف‌پوش است.

مدیرکل صمت خراسان شمالی عنوان کرد: این میزان کالا به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، اتریش، ترکیه و رومانی صادرشده است.

حاجی بگلو با اشاره به صادرات محصولات پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد، بیان کرد: در ماه نخست امسال، سه هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ۲.۷ میلیون دلار صادر شد که این رقم معادل ۵۰ درصد صادرات کل استان است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۲.۳ هزار تن محصول بخش معدن و صنایع معدنی استان به ارزش ۱.۴ میلیون دلار صادر شد که این رقم ۲۶ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است و نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی بیش از ۲ برابر و ازنظر وزنی بیش از ۱۴۸ درصد افزایش دارد.

حاجی بگلو درباره صادرات بخش صنعت در استان گفت: در این مدت ۴۰۰ تن کالا به ارزش ۱.۱ میلیون دلار صادر شد که ۲۱ درصد صادرات را به خودش اختصاص داده است و این میزان صادرات نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی بیش از ۳۳۱ درصد و ازنظر وزنی بیش از ۳۰ درصد افزایش دارد.

مدیرکل صمت خراسان شمالی درباره صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی از استان توضیح داد: فروردین‌ماه امسال ۲۷ تن محصول کشاورزی و صنایع غذایی استان به ارزش ۱۶ هزار دلار صادر شد که سه درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: صادرات این بخش نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی بیش از ۷۴۷ درصد و ازنظر وزنی ۲۶۰ درصد افزایش دارد.

حاج بگلو درباره واردات کالا به استان در فروردین‌ماه امسال نیز گفت: در این مدت سه هزار تن کالا به ارزش تقریبی دو میلیون دلار به استان وارد شد که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ازلحاظ ارزشی بدون تغییر و ازلحاظ وزنی بیش از ۹۲ درصد افزایش دارد.

مدیرکل صمت خراسان شمالی افزود: کالا‌های وارداتی شامل چراغ‌قوه شارژی، قیچی، انواع ترازو، کولرگازی و قطعات آن، موتور الکتریکی و گوشت مرغ منجمد بوده و این میزان کالا از کشور‌های چین، پاکستان، برزیل و فرانسه واردشده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده