تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۵۹۶۵۶
سرویس خبر : زمین شناسی

شکاف‌های ناشی از فرونشست تهدیدی جدی برای پست‌های فشار قوی در پیشوا است

‌می‌متالز - مدیر گروه آب‌زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی کشور با تأکید بر سابقه ۲۰ ساله فرونشست در مناطق معین‌آباد، اَبَردِژ و خط راه‌آهن در پیشوا گفت: شکاف‌های ناشی از فرونشست تهدیدی جدی برای پست‌های فشار قوی در این منطقه است.

به گزارش می‌متالز، ایمان انتظام، با اشاره به فرونشست و آثار آن در پیشوا اظهار داشت: نخستین شکاف ناشی از فرونشست سال ۱۳۸۳ در منطقه ورامین و پیشوا پدیدار گشت و به‌وسیله سازمان زمین‌شناسی گزارش شد.

وی افزود: شهرستان پیشوا به طور کلی فرونشست ماکزیممی بین ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر را در سال‌های مختلف نشان داده است که مقدار دقیق آن سالانه متفاوت است.

رئیس گروه آب سازمان زمین‌شناسی کشور در ادامه با اشاره به آبی که در کشاورزی ایران مصرف می‌شود گفت: در حدود ۸۵ درصد آب زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که بیشتر از میانگین جهانی است لذا باید محصولاتی را برای کشت انتخاب کنیم که نیاز به آب کمتر و ارزش افزوده بیشتر داشته باشند.

انتظام با تأکید بر اینکه در مناطقی که فرونشست اتفاق افتاده باید از ساخت و ساز اجتناب کرد تصریح کرد: در منطقه معین‌آباد، اَبَردِژ، خط راه‌آهن و اطراف آن از بیست سال پیش شکاف داریم و بیش از ۳ پست فشار قوی نیز در این منطقه وجود دارد که شکاف‌ها می‌تواند آن‌ها را تهدید کند.

مدیر گروه آب‌زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای مقابله با این بحران باید مدیریت منابع آبی و پلمب چاه‌های غیرمجاز را به‌صورت سخت‌گیرانه در دستور کار قرار دهیم تا فرونشست کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده