تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۷
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۵۹۹۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در حالی که جنگ اوکراین بر عرضه کود در جهان تاثیر گذاشته است

تسریع سرمایه‌گذاری بی اچ پی روی معدن پتاس

‌می‌متالز - مایک هنری، مدیر اجرایی شرکت BHP می‌خواهد پروژه ۷/ ۵ میلیارد دلاری پتاس یانسن در کانادا را اجرا کند، زیرا حمله روسیه به اوکراین باعث ایجاد اختلالات عمده در عرضه جهانی کود کشاورزی شده است. جنگ جاری در اوکراین باعث شده است که جهان نه تنها در زمینه تامین غلات مهم دچار مشکل جدی شود، بلکه عرضه کود‌های کشاورزی نیز با دشواری مواجه شده، زیرا همسایگان روسیه و بلاروس تقریبا ۴۰ درصد از تولید جهانی این محصولات را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماینینگ ویکلی، شرکت معدن پتاس دولتی بلاروس؛ بلاروسکالی، زنگ خطر را در اواسط فوریه با اعلام فورس ماژور در قرارداد‌های خود به صدا درآورد. بلاروسکالی شرکت صنایع شیمیایی بلاروس است که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد. این خبر بازاری را تکان داد که قبل از آن با افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. این در حالی است که تحریم‌های روسیه پس از حمله به اوکراین وضعیت را در این صنعت بدتر کرده است.

شرکت BHP سال گذشته سرمایه‌گذاری ۷/ ۵ میلیارد دلاری در معدن پتاس یانسن در شمال ساسکاچوان را تصویب کرد تا آن را به مرحله تولید برساند. این شرکت حداقل برای مدت ۸ سال تصمیم نهایی در خصوص بهره‌برداری از این معدن را در نظر داشت و طی آن حدود ۵/ ۴ میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های پروژه تولید مواد مغذی صنعت کشاورزی هزینه کرد. هنری این هفته در کنفرانس فلزات و معادن بنک آو امریکا اظهار کرد: اختلالات موجود در بخش عرضه کود‌های شیمیایی به دلیل وقوع جنگ در اوکراین، تصمیمی را که ما برای ورود بازار پتاس در نظر داشتیم تقویت کرده است. وی در ادامه افزود: ما در حال پیشرفت خوبی هستیم و به دنبال پتانسیل برای تسریع اولین مرحله تولید در معدن یانسن در سال ۲۰۲۶ هستیم. شرکت BHP در ابتدا قصد داشت تولید خود را در این معدن در سال ۲۰۲۷ آغاز کند. هنری خاطرنشان کرد این شرکت همچنین مطالعات توسعه مرحله دوم در این معدن را آغاز کرده است.

جوئل جکسون، تحلیلگر صنعت کود شیمیایی BMO، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: شرکت بی اچ‌پی در تلاش است تا تولید اولین تنها را در یانسن سرعت بخشد، اما هنوز بهترین حالت این است که اولین محصول این پروژه در اواخر سال ۲۰۲۶ با یک شیب تولید دو ساله عرضه شود. جکسون خاطرنشان کرد: ما معتقدیم BHP باید حدود ۶۰۰ معدن‌کار را برای پروژه یانسن استخدام کند که نیروی کار در هر تن کمتر از معادن رقیب آن یعنی نوتریون و موزاییک است، زیرا BHP انتظار دارد از تجهیزات کمتری در هر تن تولید استفاده کند و از سایر نوآوری‌های صنعت معدن بهره گیرد. از این سرمایه‌گذاری ۷/ ۵ میلیارد دلاری، شرکت BHP تاکنون تقریبا یک قرارداد ۴/ ۱ میلیارد دلاری و یک قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری را از زمان انتشار نتایج نیمه نخست سال خود در ماه فوریه، منعقد کرده است که شامل سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های بندری، سیستم‌های معدن زیرزمینی و سایر فعالیت‌های ساخت و ساز شفت‌ها و عملیات سطحی است. به گفته کارشناسان انتظار می‌رود یانسن در مرحله اول حدود ۲/ ۴ میلیون تن در سال پتاس تولید کند. مرحله دوم این پروژه سالانه ۴ میلیون تن به تولید پتاس این شرکت اضافه می‌کند، با شدت سرمایه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن، که تقریبا ۳۰ درصد کمتر از حد انتظار برای مرحله نخست است. هنری در ادامه افزود: کاهش هزینه‌های این فاز امکان‌پذیر است، زیرا در فاز دوم می‌توان از زیرساخت‌های ایجاد شده در مرحله اول از جمله شفت‌ها استفاده کرد.

عرضه یک‌چهارم نیاز جهانی

پتاس از نظر کشاورزان یک منبع جذاب برای استفاده به عنوان کود است. کود‌های پتاس یکی از مهم‌ترین منابع تامین عنصر پتاسیم در گیاهان محسوب می‌شود. عنصر پتاسیم نظیر سایر ریزمغذی‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر میکرو گیاهان است. این عنصر ارزشمند بسیاری از فرآیند‌های فیزیولوژیک گیاهان را هدایت می‌کند هرچند در مقادیر کم مورد نیاز گیاهان است. گیاهان در کمبود پتاسیم مقاومت خودشان را به تنش‌ها، آفات و بیماری‌ها از دست می‌دهند همچنین با این کمبود پتاسیم فرآیند‌های مهمی نظیر تنفس سلولی، فتوسنتز، تبخیر و تعرق دچار اختلال می‌شود.

بی‌اچ‌پی انتظار دارد تقاضای پتاس همراه با افزایش جمعیت جهانی و فشار برای بهبود عملکرد صنعت کشاورزی با توجه به عرضه محدود زمین، از ۱۵ میلیون تن به حدود ۱۰۵ میلیون تن تا سال ۲۰۴۰ یا ۵/ ۱ تا ۳ درصد در سال افزایش یابد. این در حالی است که یانسن پتانسیل تولید ۱۷ میلیون تن در سال را در چهار مرحله توسعه خواهد داشت. این میزان حدود ۲۵ درصد از تقاضای فعلی جهانی پتاس را تشکیل می‌دهد. هنری خاطرنشان کرد: اگر ما تصمیم بگیریم هر چهار مرحله را با قیمت‌هایی که فقط نصف قیمت روز هستند اجرا کنیم، سالانه حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار درآمد قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک برای ما به همراه خواهد داشت. این رقم در مقایسه با درآمد میانگین عملیاتی پنج ساله ۳ میلیارد دلاری فعالیت‌های نفتی این معدن‌کار بالاتر است.

شرکت BHP برای مدتی تلاش کرده بود تا از بازار کود‌های شیمیایی استفاده کند. در سال ۲۰۱۰، این شرکت یک پیشنهاد ناموفق ۶/ ۳۸ میلیارد دلاری برای خرید شرکت پتاس ساسکاچوان ارائه داد که در سال ۲۰۱۸ با شرکت آگریوم ادغام شد و نوترین را تشکیل داد. شرکت نوترین، علاوه بر پتاس، خرده‌فروش بزرگ ملزومات زراعی نیز هست و بالغ بر ۲۵ هزار نفر کارمند دارد، در ۱۴ کشور جهان فعالیت می‌کند و فروش آن در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ میلیارد دلار بالغ شد. با توجه به شرایط سیاسی فعلی و همچنین اثرات مستمر پاندمی‌کووید-۱۹ در سراسر جهان، شرکت BHP انتظار دارد حل مشکلات زنجیره تامین فعلی در بخش معدن تا ۳ سال طول بکشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده