تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۰۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حقوق دولتی مشکلات معادن استان خراسان جنوبی را دوچندان کرده است

‌می‌متالز - بالا بودن حقوق دولتی در معادن یکی از مهم‌ترین مشکلات در این بخش است که استان‌های مختلف در حال پیگیری برای اصلاح آن هستند، اما هنوز هیچ نتیجه نداشته است.

به گزارش می‌متالز، کشور ایران از توانمندی‌های صنعتی و معدنی زیادی برخوردار است و در خیلی از رشته‌ها جایگاه رفیعی در دنیا دارد.

استان کویری خراسان جنوبی با داشتن معادن غنی به عنوان پیشانی معدنی کشور شناخته می‌شود که پرداختن به مزیت‌های معدنی پنجره پیشرفت را به روی استان باز می‌کند از سویی دیگر معدنکاران با توجه به تحریم‌های سنگین که از سوی غرب بر ایران تحمیل شده با مشکلات زیادی از قبیل واردات ماشین آلات روبه رو هستند، اما اکنون علاوه بر این گویا قوانین داخلی شامل حقوق دولتی، افزایش هزینه‌های تولید و قوانین دست و پاگیر باعث شده تا مشکلات دیگری برای این بخش ایجاد شود.

با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه کشور، ورود ماشین آلات معدنی با محدودیت فراوان روبه رو شده که در آینده ضربه‌های جبران ناپذیری را بر بخش معدن خراسان جنوبی وارد خواهد کرد.

خراسان جنوبی به بهشت معادن شرق کشور و عسلویه معدنی ایران معروف است آن‌گونه که با آلبومی از ذخایر زیرزمینی ۵۰ نوع ماده معدنی و وجود ۷۵ درصد ذخایر زغال‌سنگ، تنها ذخایر منیزیت و بیشترین ذخیره بنتونیت بهترین معادن با عیار بالای طلای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

متاسفانه این ظرفیت خراسان جنوبی به خوبی شناخته نشده در حالی که می‌توان با راه‌اندازی صنایع معدنی مرتبط در راستای پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده تحولی را در بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی شاهد بود.

رتبه اول تولید کنستانتره زغالسنگ (۲.۴ میلیون تن)، رتبه دوم تولید کاشی و سرامیک (۲۱ میلیون مترمربع) و رتبه هفتم استخراج واقعی (۱۳ میلیون تن)، تنها بخشی از توفیقات استان در این زمینه است که ثابت می‌کند ظرفیت بهره برداری از ذخایر در این منطقه وجود دارد.

خراسان جنوبی ۱۰ درصد مساحت کشور و یک درصد از جمعت کشور را به خود اختصاص داده، اما در صنعت رشد قابل توجهی نداشته‌ایم.

در بخش معدن با وجود ۳۹ ماده معدنی و ذخیره‌ای بیش از ۳۹.۵ میلیارد تن توسعه نداشته‌ایم و یکی از راهبرد‌های توسعه صنعتی خراسان جنوبی صنایع پایین دست معدن است.

در این زمینه لازم است که طرح‌های صنعتی استان با توجه به سند توسعه آمایش استان و در نظر گرفتن موضوعات آمایش سرزمینی استقرار پیدا کنند.

طی یک دهه اخیر طرح‌های صنعتی در حوزه بنتونیت، خاک‌های صنعتی، خاک‌های نسوز، آجر‌های نسوز، کاشی و سرامیک، کنسانتره مس و آهن از جمله مهمترین سند‌های توسعه صنعتی بوده است.

نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: معادن کوچک و متوسط در دنیا یکی از بازوان اصل توسعه اقتصادی هستند که بار توسعه استان و منطقه را بر دوش می‌کشند.

حمید پروین با بیان اینکه معضل اصلی معادن حقوق دولتی است که استان‌های مختلف در حال پیگیری برای اصلاح آن هستند، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است افزود: موضوع دیگر که این مشکل را حادتر کرده تورم است چرا که افزایش هزینه‌های تولید را در پی داشته است.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: هزینه‌های حمل زمینی در بخش معادن سنگ به اروپا زیاد است، رقیب اصلی ما در این بخش ترکیه است که زیرساخت‌های دریایی خوبی دارد، اما نبود زیرساخت‌ها برای ما هزینه‌های سنگینی به دنبال داشته است.

پروین با بیان اینکه بحران بعدی در بخش ماشین آلات و تجهیزات است که فرسوده شده‌اند و اجازه ورود ماشین‌آلات جدید به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد ادامه داد: دستگاه‌های دست دوم نیز به سختی یافت می‌شود و اگر پیدا شود با قیمت‌های بسیار بالایی وجود دارند که معدن‌دار متوسط از عهده خرید آن برنمی‌آید.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های حمل به دنبال خود تعطیلی بخش عظیمی از معادن را به دنبال دارد، به دلیل اینکه معادن نمی‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند افزود: هزینه‌های تولید ۳ تا ۴ برابر شده، اما نرخ فروش را نمی‌توان افزایش داد چرا که بازار جهانی این قیمت را قبول نمی‌کند و با افزایش قیمت توسط رقبا حذف خواهند شد و بازار داخلی هم ظرفیت این گرانی و این مقدار تولید را ندارد.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: مشکلات موجود نفس‌گیر شده چرا که از ماشین آلات فرسوده، لوازم یدکی گران، هزینه‌های تولید بالا، تورم و تحریم و قوانین سفت و سخت همه با هم به معدن‌دار فشار می‌آورد.

وی گفت: اگر هزینه‌های تولید از فروش همچنان بالاتر باشد راه حلی به جزء تعطیلی معادن وجود ندارد که پیشنهاد می‌شود تسهیلات فوری بدون بهره با تنفس به معدن‌دار داده شود تا تعادلی ایجاد شود که از این رکود عبور کنیم.

پروین نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی گفت: مشکلات برای معادن سنگ خیلی بیشتر است چرا که فلز نیاز بازار است و قیمت جهانی که افزایش یابد در داخل هم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده