تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۵۹۱۸۶

آغاز عملیات بهسازی و آسفالت جاده دسترسی به معادن مهاباد

‌می‌متالز - عملیات اجرایی پنج کیلومتر از مسیر روستایی مهاباد به بوکان با اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار با حضور جمعی از مسوولان کشوری، استانی و محلی آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی وزارت صمت در مراسم کلنگ زنی این طرح گفت: ۱۵ کیلومتر از مسیر ۲۰ کیلومتری راه روستایی مهاباد به بوکان واقع در بخش خلیفان طی سال‌های گذشته در ۲ مرحله به اتمام رسیده و امروز هم عملیات اجرایی پنج کیلومتر باقی مانده در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کوهستانی منطقه و محدود بودن فصل عملیات عمرانی به پیمانکار تاکید شده امسال عملیات زیرسازی و انبیه آن به اتمام و مراحل آسفالت برای بهرمندی شهروندان در اسرع وقت انجام شود.

دیودیده با بیان اینکه این مسیر به عنوان راه معدنی با شرایط خاص تردد خودرو‌های سنگین طراحی خواهد شد، اضافه کرد: مشخصات فنی این طرح به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که کمترین خسارت را به زمین‌های کشاورزی و باغ‌های حاشیه وارد شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: با اتمام پروژه آسفالت پنج کیلومتر باقی مانده این مسیر، شاهد رونق اقتصادی و سهولت در تردد محموله‌های معدنی در کنار جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی خواهیم بود.

جلال محمودزاده با تاکید بر اینکه افزایش درآمد و رونق زمین‌های کشاورزی منطقه از دیگر تاثیرات مثبت این طرح است، گفت: این پروژه شهر‌های مهاباد به بوکان را با آسفالت استاندارد و در قالب جاده معادن به هم متصل خواهد کرد.

فرماندار ویژه مهاباد نیز در این مراسم اظهار کرد: تثبیت روستاییان در روستا علاوه بر ثبات در توسعه اقتصادی، یکی از عوامل مهم در مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستاهاست که در این راستا، در دولت سیزدهم طرح‌های قابل توجهی در دستور کار قرار دارد.

امیر قادری بیان کرد: روستا‌ها یکی از مهمترین پایگاه‌های تولید و رفع نیاز‌های اساسی کشور است و تقویت زیر ساخت‌های مورد نیاز جوامع روستایی در قالب طرح‌های عمرانی می‌تواند منجر به پویایی اقتصاد کشور شده و از مهاجرت روستاییان به دلایل مختلف جلوگیری کند.

عبدالحمید سرتیپی سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۱۶ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال وجود دارد که سالانه بیش از یک میلیون و ۸۲۴ هزار تن انواع مواد معدنی استخراج می‌شود که در این معادن زمینه اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۲۲۰ نفر فراهم شده است.

وی افزود: ایجاد راه‌های دسترسی به معادن، آبرسانی و برق رسانی به معادن استان که از محل اخذ حقوق دولتی معادن اجرا می‌شود و با اجرایی شدن این خدمات روستا‌های منطقه نیز از این امکانات بهره مند می‌شوند.

سرتیپی اضافه کرد: تا کنون نزدیک به ۵۴ کیلیومتر از راه‌های دسترسی معادن استان با هزینه بالغ بر ۳۶۵ میلیارد ریال بهسازی و اسفالت شده است که روستا‌های موجود در این مناطق نیز برای تردد از این مسیر‌ها بهرمند شداند.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی تصریح کرد: نزدیک به ۱۳ کیلو متر از جاده‌های دسترسی به معادن استان با هزینه کرد بالغ بر ۳۰۹ میلیارد ریال در مرحله عقد قرار داد با پیمانکار و انتخاب مشاوره می‌باشد و همچنین ۷ کیلو متر نیز در دست مطالعه می‌باشد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده