تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۳۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۵۹۴۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن ثروت فراموش شده در آذربایجان غربی/ زیرساخت‌ها فراهم نیست

‌می‌متالز - آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم معدنی کشور سالهاست به دلیل خام فروشی، نبود زیرساخت‌های توسعه و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش می‌متالز، آذربایجان غربی در بخش کشاورزی و معادن و ظرفیت‌های مرزی از پتانسیل بالایی برخوردار است، اما در تمامی این بخش‌های اقتصادی فراهم نبودن زیرساخت‌ها به مانعی بزرگی برای توسعه این استان تبدیل شده و محرومیت را سهم مردمان این منطقه کرده است.

هم‌اکنون بیکاری و فقر معیشتی از مشکلات اساسی مردم آذربایجان غربی به شمار می‌رود، هر چند معیشت ۶۰ درصد از مردم استان از بخش کشاورزی تأمین می‌شود، اما شرایط جغرافیایی، کاهش بارندگی‌ها ایجاب می‌کند با توسعه بخش معادن و ظرفیت‌های مرزی پیشران اقتصادی استان از کشاورزی به سمت توسعه معادن تغییر یابد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات حوزه اقتصاد در سفر امروز جمعه هیئت دولت به وضعیت معادن و نقش آن در توسعه استان خواهیم پرداخت.

سال‌هاست این ثروت عظیم خدادادی قربانی غفلت و کم توجهی و نیز عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه معادن استان شده و هم اکنون محرومیت و تاراج این گنج عظیم سهم این منطقه شده است.

ویژگی‌های زمین‌شناسی به ویژه در برداشتن دو پهنه ساختاری رسوبی آذربایجان زاگرس سبب شده کانی سازی متنوعی از مواد معدنی از جمله میکا، طلا، نقره، جیوه، کرومیت، مس، انواع سنگ‌های ساختمانی و پوکه معدنی سیلیس، دولومیت، تیتان و انواع متنوعی از سنگ‌های تزئینی مرمر، تراورتن، مرمریت، چینی و گرانیت و فلدسپات، ذغال سنگ خاک نسوز… به‌عنوان ذخایر و ثروتی کم‌نظیر در استان به وجود آید.

این استان از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و ۵۲ نوع از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره برداری است.

همچنین آذربایجان غربی در زمینه ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جز رتبه برتر کشور قرار گرفته و نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی به یدک می‌کشد، اما این عناوین و ارقام تاکنون نتوانسته استان را از بن بست اقتصادی رهایی دهد.

ر حال حاضر خام فروشی، عدم استقبال سرمایه گذاران بزرگ، فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی در حالی به عنوان مهمترین موانع توسعه معادن استان به شمار می‌رود که صدای برخی اهالی روستا‌های استان به دلیل اثرات تخریبی معادن نیز به مشکل دیگری تبدیل شده است.


معادن حلقه مفقوده در توسعه آذربایجان غربی / خام فروشی مانع ایجاد درآمدن معادن


استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۵۱ ماده معدنی از قطب‌های معادن کشور به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه این استان با داشتن ذخایر کم نظیر معدنی در سطح کشور و حتی خاورمیانه تاکنون از این ثروت خدادادی به خوبی بهره نبرده است.

محمدصادق معتمدیان در گفتگوی ویژه خبری در خصوص سفر هیئت دولت به استان اظهار کرد: خام فروشی در بخش معادن مانع ایجاد درآمد و اشتغال اثرگذار در استان شده است چرا که فرآوری حلقه آخر اشتغال در بخش معادن به شمار می‌رود که استان از این بخش محروم است.

وی استاندار آذربایجان غربی گفت: تکلیف دولت به آذربایجان غربی برای ایجاد رشد اقتصادی ۹ درصدی در بخش معدن بسیار مهم و نشان دهنده نگاه خوب دولت سیزدهم به این استان است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به عقب افتادگی‌های بیش از چهار دهه‌ای این استان در حوزه سرمایه گذاری بویژه در بخش معادن گفت: برای بهبود این وضعیت، باید کار جهشی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه عقب افتادگی موجود در این بخش را با روال عادی نمی‌شود جبران کرد بلکه باید کار جهشی را در دستور کار داشته باشیم، یادآور شد: بهترین و بزرگترین معادن پلی متال در آذربایجان غربی قرار دارد و حتی در برخی موارد، رتبه یک منطقه را نیز یدک می‌کشیم، ولی کار قابل قبولی تاکنون در این حوزه انجام نشده است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران زیادی در راستای اجرای طرح‌های اکتشاف، تولید و فرآوری مواد معدنی در آذربایجان غربی اعلام آمادگی کرده‌اند که باید موانع را از پیش روی آنان برداریم.

استاندار آذربایجان غربی سهم اشتغال و ارزش افزوده بخش معدن در استان را زیر یک درصد اعلام کرد و ادامه داد: این رقم باید با کار کارشناسی، تسهیل صدور مجوز و سرمایه گذاری نهاد‌هایی نظیر ایمیدرو بهبود یابد که اولین گام در این خصوص، با امضای تفاهم نامه برداشته شد.

توسعه معادن نیازمند جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است


سرپرست سازمان صمت آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت معادن استان گفت: در حال حاضر ۵۰۶ واحد فرآوری معدنی در استان فعالیت می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه بخش معادن استان انجام گرفته است.

عبدالحمید سرتیپی با بیان اینکه از سه سال گذشته تاکنون تمرکز توسعه معادن استان بر روی جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است، گفت: اگر زیرساخت‌ها در این بخش فراهم شود شاهد حضور سرمایه گذاران زیادی در این بخش خواهیم بود، اما متأسفانه به دلیل قرار گرفتن محدوده‌های معدنی دورتر از شهرک‌های صنعتی استان امکان ایجاد واحد‌های فرآوری معدنی در استان با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه واحد‌های فرآوری معادن باید در کنار معادن ایجاد شود تا بتوان بهره برداری اقتصادی از این ظرفیت را نصیب استان کرد، گفت: چون هزینه حمل و نقل ماده معدنی به سایر مناطق و حتی سایر استان‌ها به صرفه نیست امروز فعالان معدنی استان علاقمند به ایجاد واحد‌های فرآوری در استان هستند، اما متأسفانه در بخش زیرساخت‌های اصلی از جمله آب و برق با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

سرتیپی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های معدنی در استان جلوگیری از خام فروشی و ایجاد واحد‌های فرآوری در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در این راستا تاکنون ۵۰۶ واحد فرآوری در بخش‌های مختلف در استان ایجاد شده و تقاضا‌ها برای ایجاد واحد‌های فرآوری به خصوص در بخش سنگ‌های تزئینی، نمک، سیلیس، دولومیت، تیتان و… نیز افزایش یافته است.

مردم آذربایجان غربی به خصوص تکاب انتظار دارند این بخش مورد توجه ویژه رئیس جمهور در سفر امروز قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده