تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۶۰۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست از ناشران و کارگزاران برای ثبت نام سهامداران در سامانه سجام

‌می‌متالز - شرکت سپرده گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه از کارگزاران و ناشران خواست نسبت به ثبت نام سهامداران در سامانه سجام اقدام کنند.

به گزارش می‌متالز، معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در نامه‌های جداگانه‌ای از کارگزاران و ناشران درخواست کرد تا نسبت به ثبت نام سهامداران در سامانه سجام اقدامات لازم را انجام دهند.

در این نامه به کارگزاران و ناشران آمده است: بر اساس قانون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به پرداخت سود سهام خود از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) هستند.

بر اساس ابلاغ روز هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز، پرداخت سود مطالبات سنواتی (سود‌های رسوب شده) نزد ناشران به شرکت سپرده گذاری مرکزی محول شده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: شرکت سپرده گذاری مرکزی در شرایطی می‌تواند توزیع سود و مطالبات سنواتی ناشران را پرداخت کند که سهامداران ذینفع در سامانه سجام ثبت نام و احراز شده باشند.

در همین راستا از کارگزاران درخواست می‌شود اطلاع رسانی مناسبی را برای ترغیب سهامداران برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام را انجام دهند و سمات را در تحقق این امر یاری برسانند.

گفتنی است، چندی پیش محمد باغستانی مدیرعامل سمات با بیان اینکه ارائه خدمات مطلوب به سهامداران در گرو ثبت نام و احراز هویت تمام سهامداران بازار سرمایه در سامانه سجام است، از سهامدارانی که تاکنون اقدام به ثبت نام و یا احراز هویت در این سامانه نکرده اند، درخواست کرد هر چه سریعتر این اقدام را انجام دهند تا این شرکت بتواند در سال ۱۴۰۱ سود مجامع و مطالبات سنواتی سهامداران را از طریق اطلاعات سامانه سجام پرداخت کند.

بر اساس آخرین گزارش معاونت عملیات سمات، در دو ماهه نخست امسال سود سنواتی ۷ شرکت (سرمایه گذاری پردیس، بیمه حکمت صبا، بیمه نوین، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان درود، بورس انرژی و سرمایه گذاری خوارزمی) از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران ۳۶۹ هزار سهامدار پرداخت شد.

همچنین توزیع سود ۲۷ شرکت بورسی و فراوسی تا پایان اردیبهشت ماه امسال برای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار انجام شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت سپرده گذاری مرکزی در دو ماه نخست امسال مبالغ سررسید ۲۸۵ نماد انواع اوراق، سلف و صندوق‌های سرمایه گذاری را به بیش از ۱۰۵ هزار سرمایه گذار واریز کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده