تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۶۱۱۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن در پی ثبات میزان تقاضا از سوی خریداران

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند، قیمت سنگ آهن دریایی در روز چهارشنبه (اول ژوئن) به دلایلی، چون ثبات نسبی در میزان تقاضای پایین دستی و احتیاط خریداران نسبت به انجام معاملات تغییر چندانی نداشت.

رویداد‌های کلیدی بازار سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن برای ماه دسپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) افزایش یافت و روز را ۱.۴۶ درصد بالاتر نسبت به قیمت تسویه سه شنبه یعنی ۸۹۲.۵۰ یوان (۱۳۳.۸۵ دلار) در هر تن به پایان رساند.

روند فوق، همچنین در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) که تا حد زیادی باثبات بودند منعکس شد و تا ساعت ۶:۲۰ عصر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد ژوئن ۰.۵۸ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه قبلی ۳۳.۱۲ دلار در هر تن افزایش یافت.

تقاضای فولاد پایین دستی همچنان ضعیف است، با وجود این در حال حاضر، تقاضا برای محصولات فولادی طویل نسبت به تقاضای محصولات فولادی تخت ضعیف‌تر به نظر می‌رسد و در واقع، هرگونه افزایش تقاضای فولاد پایین دستی باید از بخش لوازم برقی و خودرو باشد و نه از بخش املاک و مستغلات.

یکی از تاجران در جیانگیین گفت: هر گونه افزایش تقاضای پایین دستی تنها باید برای جبران زیان در آوریل و می‌باشد و تقاضای سنگ آهن را به طور قابل توجهی تقویت نمی‌کند.

منابع کلیدی بازار نیز در روز چهارشنبه حتی با وجود لغو احتمالی محدودیت‌های کووید – ۱۹ در شانگ‌های هیچ گونه تاثیر قابل توجهی بر تقاضای سنگ آهن مشاهده نکردند و اکثر فعالان بازار ترجیح می‌دهند منتظر بمانند و ببینند که تقاضای فولاد پایین دستی در روز‌ها یا هفته‌های آینده چگونه واکنش نشان می‌دهد.

در همین حال، تقاضا برای محصولات فیزیکی فولادی همچنان از انتظارات بازار عقب بود، که احتمالاً منجر به از بین رفتن سود‌های اولیه در قرارداد‌های سوآپ در SGX در پایان روز شد.

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور در این باره معتقد است که، اکثر شرکت کنندگان در بازار سنگ آهن به دنبال معاملات اواسط ژوئن هستند تا روند قیمت‌های واضح تری در بازار پایین دستی فیزیکی ظاهر شود تا به محموله‌های بیشتر متعهد شوند.

به گفته منابع، بسیاری از فولادسازان همچنان به دنبال محموله‌های تخفیف دار در میان حاشیه‌های ناچیز بودند و در این باره اظهار کردند:

«به غیر از فاین‌های با عیار پایین، فولادسازان عمدتاً به دنبال خرید انواع دیگری از مواد با تخفیف مانند فاین‌های SP۱۰ یا فاین‌های RTX با درجه پایین‌تر هستند».

قابل توجه است که فاین RTX دارای آهن ۵۹ درصد می‌باشد، در حالی که توده‌های SP۱۰ دارای محتوای آهن معمولی ۶۰.۷ درصد هستند.

یک منبع خریدار در شاندونگ گفت که جو نقدی در میان فولادسازان ضعیف است و هیچ گونه عامل قوی برای افزایش قیمت‌ها در روز چهارشنبه وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: «قیمت ها، بدون هیچ دلیل واضحی برای تغییر، تقریباً مشابه دیروز هستند و بسیاری از فعالان بازار نمی‌توانند با اطمینان پیش بینی کنند که، در کوتاه مدت قیمت‌های نقدی به ویژه در میان چشم انداز تیره ناشی از عوامل متعدد، چکونه تغییر خواهد نمود. خریداران در بازار لحظه‌ای برای سایر مواد با تخفیف مانند محموله‌های روی هیل یا منطقه معدنی C نیز در بازار هستند».

شاخص‌های قیمت سنگ آهن

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد و سنگ آهن فاین ۶۲ درصد آهن کم آلومینا ۱۳۵.۹۱ دلار و ۱۴۰.۱۶ دلار در هر تن cfr کینگدائو بود که ۰.۲۴ دلار و ۰.۳۴ دلار در هر تن کاهش را تجربه نمودند.

در همین حال، پریمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد با گرید بالا و پریمیوم سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدأ برزیل به ترتیب ۱۲۶.۵۹ دلار و ۱۶۰.۶۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شدند که با کاهش ۰.۹۹ دلاری و ۰.۴۰ دلاری در هر تن همراه بودند.

ارزش پریمیوم سنگ آهن خشک لامپ ۶۳ درصد با مبدا استرالیا نیز، ۰.۳۳۰۰ دلار به ازای هر واحد متریک cfr کینگدائو تخمین زده شد که تغییر چندانی نداشت.

شاخص قیمت سنگ آهن مرطوب فاین با گرید ۶۲ درصد نیز، ۱۰۱۲ یوان به ازای هر تن ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد در بنادر چین ۱۴۱.۱۱ دلار به ازای هر تن محاسبه گردیده است) و کاهش ۳ یوانی در هر تن را تجربه کرد.

نقل قول روز

یک تاجر اهل سنگاپور گفت: تقاضای فیزیکی در بازار پایین دستی فولاد با جو مثبت منعکس شده در بازار آتی امروز مطابقت نداشته است. واقعیت این است که در حال حاضر هیچ گونه حمایت قاطعی از قیمت فولاد وجود ندارد.

کارخانه‌ها افزایشی در [تقاضا برای]محصولات نهایی نمی‌بینند. این امر عدم تمایل بسیاری از خریداران را در پذیرش محموله‌های مواد خام که دارای حق بیمه سنگینی هستند، توضیح می‌دهد.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، حدود ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ نوع جیمبلبار را برای تحویل جولای با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد مربوط به ژوئیه به اضافه تخفیف ۹.۶۰ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. زمان تحویل این محموله جولای می‌باشد.

در واله نیز مناقصه‌ای شامل ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین تف جوشی ۵۵.۹۳ درصد صورت گرفت که بارنامه آن برای مورخ ۲۳ می‌بود.

شاخص‌های فعالان بازار

داده‌های منتشر شده برای شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد نشان می‌دهد، فاین مخلوط بندر پیلبارا، مخلوط برزیل و نیومن ۱۳۴.۵۰ – ۱۳۷.۵۰ دلار، ۱۳۶.۵۰ – ۱۴۱.۰۰ و ۱۳۴.۳۵ تا ۱۳۸.۳۳ دلار در هر تن cfr کینگدائو ارزیابی شدند.

همچنین، فاین مک و جیمبلبار ۱۳۱.۳۳ – ۱۳۴.۳۵ دلار و ۱۱۹.۹۰ – ۱۲۶.۴۶ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد.

ارزیابی‌های انجام شده برای شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدأ برزیل نشان می‌دهد سنگ آهن کاراخاس ۱۵۹.۰۰ – ۱۶۲.۸۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو معامله شد.

قیمت‌های بندری/ بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط پیلبارا در روز چهارشنبه در استان شاندونگ، تانگشان و شهر تیانجین ۹۷۲ – ۹۸۰ یوان به ازای هر تن معامله شد، در حالی که این میزان در روز سه شنبه ۹۷۵ – ۱۰۱۵ یوان به ازای هر تن و آخرین محدوده معادل حدود ۱۳۵ – ۱۳۶ دلار در هر تن در بازار دریا است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در سپتامبر با قیمت ۹۰۵.۵ یوان در هر تن بسته شد که نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه ۱۳ یوان در هر تن افزایش یافت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده