تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۴۶۰
کد خبر: ۲۶۰۸۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گندله سازی دو میلیون تنی شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه»

‌می‌متالز - «مهدی زارع» مدیرعامل شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه» در نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» گفت: شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در حال تکمیل عملیات اجرای فاز اول پروژه گندله سازی به ظرفیت ۹۲۰ هزار تن و آماده سازی شرایط برای اجرای فاز دوم پروژه به منظور دستیابی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی زارع» مدیرعامل شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه» در نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» به معرفی این شرکت پرداخت که مشروح آن به شرح ذیل است:

مقدمه

برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۴ که در سند توسعه ایران اسلامی تدوین شده است نیاز است سالانه به میزان ۷۵ میلیون تن گندله در کشور تولید شود. به همین منظور شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه» در سال ۱۳۹۸ با هدف اجرا و بهره برداری از گندله سازی دو میلیون تنی کردستان (در دو مرحله) در زمینی به مساحت ۲۸ هکتار واقع در بخش کرانی شهرستان بیجار (کیلومتر ۱۰۰ جاده زنجان – بیجار، به سمت شهر حسن آباد یاسوکند) آغاز به فعالیت نمود.

سهامداران شرکت صبا امید غرب خاورمیانه

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ۶۹.۹۹۹۹۵ درصد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با ۳۰ درصد و شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران با ۰.۰۰۰۰۵ درصد می‌باشند.

چشم انداز شرکت صبا امید غرب خاورمیانه

شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه» در حال تکمیل عملیات اجرای فاز اول پروژه گندله سازی به ظرفیت ۹۲۰ هزار تن و آماده سازی شرایط برای اجرای فاز دوم پروژه به منظور دستیابی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال است. این پروژه با برآورد مدت زمان ۲۴ ماه و ایجاد حداقل اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفری و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم (در راستای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده شرکت ملی فولاد ایران)، از جمله سری پروژه‌های تکمیل زنجیره آهن و فولاد در استان کردستان و کشور است. با توجه به موقعیت مکانی معادن سنگ آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در استان کردستان محل احداث این کارخانه در ۴۰ کیلومتری معادن موجود موقعیت یابی شده که با شروع این پروژه، تکمیل و متعاقبا بهره برداری از آن، گام بزرگی در جهت ایجاد اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار منطقه و محرومیت زدایی در استان کردستان برداشته خواهد شد.

مشخصات پروژه

مدت زمان پروژه: ۲۴ ماه
هزینه ثابت مورد نیاز پروژه: بر اساس نرخ تعدیل آحاد بهای اسفند ۱۴۰۰ معادل ۱۲.۸۳۹.۶۱۵ میلیون ریال
تاریخ شروع پروژه: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
مساحت زمین پروژه: ۲۸ هکتار
آب مصرفی مورد نیاز: ۱۳۷.۰۰۰ متر مکعب در سال
برق مورد نیاز: دیماند ۹ مگاواتی با مصرف ۳۴.۹۶۰.۰۰۰ کیلو وات در ساعت
گاز مورد نیاز: ۲۲.۰۸۰.۰۰۰ مترمکعب در سال
اشتغال مستقیم: ۲۰۰ نفر
اشتغال غیرمستقیم: ۵۰۰ نفر

محدوده پروژه

- احداث و بهره برداری از کارخانه تولید گندله سنگ آهن با ظرفیت سالانه ۹۲۰ هزار تن
- احداث ساختمان‌ها و تاسیسات جنبی مورد نیاز طرح شامل ساختمان ها، تصفیه خانه آب و فاضلاب بهداشتی، جاده دسترسی، جاده‌های داخلی، کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی و محوطه سازی احداث کلیه امور زیربنایی مورد نیاز طرح شامل پست برق، ایستگاه تقلیل فشار گاز، آبرسانی به پروژه و ...

ارکان اصلی پروژه

- کارفرما: شرکت صبا امید غرب خاورمیانه
- تکنولوگ و تامین کننده خارجی: شرکت CMEPC چین
- پیمانکار ساخت، نصب و تامین داخلی: شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک
- مشاور: شرکت مهندسی ارکان تدبیر صنایع

فاکتور‌های اساسی موفقیت پروژه

- تکمیل پروژه در چارچوب برنامه زمانبندی پیش بینی شده و بودجه اختصاص داده شده
- محقق شدن ملزومات فنی و کیفی پروژه
- استفاده از فرصت‌ها و کاهش حداکثری آثار ریسک‌های محیطی و فضای کسب و کار به پروژه
- پیاده سازی مدیریت دانش و ثبت درس آموخته‌های پروژه برای استفاده در پروژه‌های آتی شرکت به منظور کاهش دوباره کاری ها، ایجاد حداکثر ارزش افزوده
- ایجاد شرایط برد-برد برای تمامی ارکان و ذینفعان پروژه به منظور مشارکت هر چه بیشتر ایشان در پروژه

عناوین برگزیده