تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۶۱۱۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت کنسانتره سنگ آهن دریایی در حال صعود

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که قیمت کنسانتره سنگ آهن در هفته منتهی به جمعه ۲۷ می‌به دنبال جهش در میانگین قیمت‌ها برای قرارداد‌های آتی، در حالی که فعالیت معاملات فیزیکی تا حد زیادی کم بود، افزایش یافت.

اتفاقات مهم بازار سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، پس از اعلام مقامات هندی مبنی بر افزایش عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد، در کنار اجرای تعرفه ۴۵ درصدی بر صادرات گندله سنگ آهن، فعالیت تجاری در بازار دریا متوقف شد.

علاقه خرید برای کنسانتره دریایی به دلیل تقاضای کم برای کنسانتره با عیار بالاتر و همچنین عدم اطمینان در مورد روند قیمت پس از اعمال تعرفه‌های اضافی بر مواد هندی، از بین رفت.

یک تاجر مستقر در جنوب چین گفت که تفاوت زیاد بین قیمت‌های پیشنهادی در بازار دریایی و انتظارات قیمت در میان خریداران چینی باعث شده است که تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالاتر به سمت منابع داخلی تغییر کند.

یک خریدار مستقر در شمال چین گفت که تقاضا برای مواد خام با عیار بالا همچنان محدود است، زیرا کارخانه‌ها به دلیل فشار ناشی از حاشیه کم، بیشتر به مصرف سنگ آهن با عیار پایین علاقه‌مند هستند.

به طور مشابه، تعداد محدودی پیشنهاد برای محموله‌های گلوله سنگ آهن در بازار دریایی ارائه شد، که اکثر شرکت‌کنندگان تمایلی به مذاکره برای محموله‌ها در میان عدم قطعیت فعلی نداشتند.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: تقاضا برای گندله سنگ آهن پس از اعلام افزایش تعرفه صادراتی هند به ۴۵ درصد در آخر هفته گذشته، کاهش یافته است.

برخی از تاجران معتقدند که تأثیر کوتاه مدت تعرفه‌ها بر بازار چین به دلیل سطح پایین تقاضای کنونی برای گلوله‌های سنگ آهن، به ویژه برای محصولات با مبداء هند، حداقل خواهد بود.

یک تحلیلگر مستقر در شیامن گفت: واردات سنگ آهن از هند به چین از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ به طور متوسط ​​حدود ۱.۳ میلیون تن در ماه بوده که ۷۰ تا ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

تقاضا برای گلوله‌های سنگ آهن معمولاً فصلی است و معمولاً در طول فصل زمستان به دلیل محدودیت‌های پخت در چین افزایش می‌یابد. در صورت تداوم تعرفه‌های جدید هند، ممکن است در فصل زمستان شاهد ورود گلوله‌های سنگ آهن روسیه یا ایران به چین باشیم.

به گفته یک تاجر مستقر در هنگ کنگ، در این میان، خریداران چینی به دنبال گلوله‌های سنگ آهن از منابع داخلی هستند، و ذخایر موجود در بنادر داخلی را کاهش می‌دهند و در نتیجه تقاضا برای محموله‌های دریایی کاهش می‌یابد.

شاخص قیمت سنگ آهن

کنسانتره آهن ۶۶ درصد cfr چینگدائو ۱۶۳.۶۷ دلار در هر تن قیمت گذاری شد که با افزایش ۲.۹۹ دلار در هر تن روبرو شد.

گندله کوره بلند ۶۵ درصد آهن، cfr چینگدائو ۱۹۲.۵۱ دلار در هر تن قیمت گذاری شد که با افزایش ۰.۲۳ دلار در هر تن روبرو شد.

حق بیمه گندله سنگ آهن بیش از ۶۵ درصد آهن cfr چین ۴۱.۹۰ دلار در هر تن قیمت گذاری شد که با کاهش ۱.۹۰ دلار در هر تن مواجه شد.

نقل قول هفته

نه خریداران و نه فروشندگان مایل به متقبل شدن هزینه‌های اضافی ناشی از تعرفه‌های اضافی بر صادرات هند نخواهند بود. اما من پیش‌بینی نمی‌کنم که این موضوع تأثیر قابل توجهی بر بازار چین داشته باشد، زیرا تقاضای دریایی برای سنگ آهن با عیار بالا در حال حاضر تا حد زیادی کاهش یافته است. همچنین کمی ابهام در مورد مدت زمان این عوارض اضافی بر صادرات هند وجود دارد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده