به گزارش میمتالز، با حضور معاون علمیوفناوری ریاستجمهوری، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، مدیرعامل ساپکو، مدیرعامل شرکت تام و جمعی از مدیران ارشد صنعت خودرو کشور از دستاوردهای دانشبنیان شرکت تام در حوزه برق و الکترونیک خودرو رونمایی شد. تام ایرانخودرو با تکیه بر دانش طراحی و مهندسی که بیشاز دو دهه در صنعت خودرو کسب کرده، به دنبال بومیسازی و ایجاد ارزش افزوده در حوزه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و هوشمندسازی است و در این راستا برنامههای گستردهای برای سال ۱۴۰۱ دارد. در حاشیه بازدید از این شرکت، سورنا ستاری، معاون علمیوفناوری ریاستجمهوری بیان کرد: «شرکتهایی مانند تام و جتکو مجموعههایی هستند که امیدواریم بتوانند تحول و نوآوری در صنعت خودرو ایجاد کنند؛ تام اکنون به بلوغی رسیده است که ایدهها و اقداماتش را میتواند برای ایرانخودرو پیادهسازی کند و امیدواریم این نوآوریها بتوانند به داشتن محصولات باکیفیتتر کمک کنند.» وی افزود: «بخشی از طراحیهای تام در اختیار این شرکت است، ولی اگر بخواهد نوآوری را توسعه دهد، باید از زیرساختهای دانشی و استارتاپها استفاده کند.»
ستاری با بیان اینکه از همکاری که بین ایرانخودرو و معاونت علمی ریاستجمهوری وجود دارد، راضی هستم؛ تصریح کرد: «کشوری که حدود ۵ میلیون دانشجو دارد و مساله آن نیز اشتغال آنهاست، احتیاج به صنعت دارد، وگرنه صرف وجود کارخانه نمیتواند برای یک دانشگاه کارآفرینی کند.» وی افزود: «برای این که حرکت به سمت صنعت رخ دهد، باید به سمت تحقیقوتوسعه و طراحی برویم؛ در واقع همین کاری که تام پیگیری میکند. یعنی خودمان طراحی کنیم تا نیاز به خارجیها نداشته باشیم.»
در ادامه منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت با بیان اینکه قرار شد درخصوص آخرین فناوریهای جدید در خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران، چند کانون ایجاد کنیم، تاکید کرد: «با طراحی مجموعه خودرو الکتریکی که توسط جتکو انجام شد، این مهم شکل گرفت و باز هم یکی از اهداف وزارت صمت است که کانونی ایجاد شود تا همه شرکتهایی که قصد فعالیت در حوزه خودروهای برقی را دارند از دانش اندوختهشده در این حوزه استفاده کنند.» وی افزود: «مبحث بعدی اتصالپذیری است که با توجه به سوابقی که تام در حوزه اتوماسیون صنعتی و خطوط تولید صنعتی دارد، قرار بر این شد که یک پلتفرم توسعه داده شود و کارگزاران آن شرکتهای دانشبنیان باشند و تصمیم بر آن شد که یک پلتفرم باز را تعریف کنیم که همه خودروسازان از آن استفاده کنند.»
در ادامه، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اظهار داشت: «اقدامی که شرکت تام موفق به انجام آن شد، یکی از برنامههای محوری ایرانخودرو در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو و تعمیق بیشتر ساخت داخل است و به دنبال برگرداندن اقتدار و صلابت گذشته گروه صنعتی ایرانخودرو هستیم.»
مهدی خطیبی افزود: «در تلاش هستیم با شناسایی و جذب نخبگان و جوانان مستعد و همچنین بهرهگیری از ظرفیتها و توان دانشی آنان به توسعه صنعت خودرو کشور بیفزاییم و در این راستا شرایطی فراهم خواهد شد تا از مشاوره، ایدههای خلاقانه و همکاری نخبگان ایرانی خارج کشور که مشتاق خدمت به صنعت خودرو ما هستند نیز بهرهمند شویم.»
کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام با اشاره به تاکید مقام معظمرهبری در راستای دانشبنیان شدن تولید گفت: «از سال ۱۴۰۱ و بر اساس دستور مدیریت ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو، حرکت به سمت دانشبنیان شدن پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را در دستور کاری خود قرار دادیم و امروز سربلند هستیم که اعلام کنیم یکی از بُردهای مهم برق و شبکه الکترونیک خودرو را که ماژول کنترل بدنه یا همان BCM است و درحالحاضر وارداتی است، میتوانیم با علم و طراحی کارشناسان تام به سرانجام برسانیم. این محصول به مرحله طراحی و توسعه نهایی رسیده است و در نیمه دوم امسال به تولید قطعی خواهد رسید.» وی خاطرنشان کرد: «به ازای هر بُرد کاهش هزینه حدود ۱۰۰دلاری را خواهیم داشت و توسعه محصول برای برق و شبکه توسط خود ما انجام خواهد شد و نکته مهمتر این است که از این پس تنها یک بُرد خواهیم داشت و از وجود تامینکنندگان متعدد در محصولات تولیدی پرهیز خواهیم کرد.» وزیری یادآور شد: «برای این که شرکت تام بهرهورتر شود، شرکت جتکو به تام ملحق و به زیرمجموعه توانمندِ طراحی تام افزوده شد و امیدواریم امسال در دانشبنیان شدن علم طراحی خودرو در شبکه برق و الکترونیک خودرو بتوانیم خودکفا شویم.»
شرکت تام در عمده واحدهای کنترل پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و به خصوص به طراحی، ساخت و تولید واحدهایی نظیر کنترل بدنه (BCM)، جلوآمپر دیجیتال (ICN)، پایش فشار باد چرخها به روش غیرمستقیم (iTPMS)، واحد ارتباطات مخابراتی تلهماتیک (TCU) برای خودروهای متصل همچنین در سامانههای کمکراننده پیشرفته (ADAS) ورود پیدا کرده است. درحالحاضر عمده قطعات الکترونیکی خودرو به لحاظ نرمافزاری و سختافزاری وارداتی هستند که یکی از قطعات مهم آن ماژول کنترل بدنه (BCM) است که وظیفه کنترل تجهیزات برق و الکترونیک بدنه و کابین خودرو را به عهده دارد و تامین آن همواره یکی از چالشهای مهم زنجیره تامین بوده است. قطعه BCM درحالحاضر در مرحله نمونهسازی است که تا پایان شهریورماه سه نمونه آن طراحی، تولید و تست خواهد شد و قرار است نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه برسد. در حوزه واحد ارتباطات مخابراتی تلهماتیک برای خودروهای متصل نیز پروژه مشترک بزرگی با همکاری سایر شرکتهای گروه صنعتی ایرانخودرو و جهاد دانشگاهی شریف، در حال انجام است. در این میان، نمونه اولیه پروتوتایپ ماژول تلهماتیک، توسط شرکت تام برای خودروهای تارا و دناپلاس طراحی و ساخته شده و تاییدیه ایرانخودرو را دریافت کرده است. طراحی و ساخت نمونه دومی این ماژول نیز هماکنون به وسیله شرکت تام به اتمام رسیده و برای توسعه نرمافزار، تحویل جهاد دانشگاهی شریف شده است. این مجموعه علاوه بر خودروهای هدف تارا و دنا، قابلیت انطباق با سایر خودروهای گروه صنعتی ایرانخودرو را نیز خواهد داشت. در مرحله نخست این پروژه، ماژول تلهماتیک خدماتی ازجمله تماس اضطراری برای برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی نظیر اورژانس، پلیس ۱۱۰، ارایه خدمات فنی و تعمیرگاهی در هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودروی سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو برای عیبیابی و ارائه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشیهای هوشمند را فراهم میکند. در مراحل دوم و سوم نیز قابلیتهایی همچون پایش سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانوادهها، برقراری ارتباط با شبکههای اجتماعی، ارتباط اینترنتی لپتاپ و موبایل سرنشینان از طریق وایفای درونخودرویی، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و... به سیستم اضافه خواهد شد. در زمینه سامانههای کمکراننده پیشرفته یا همان ADAS نیز قرار است با همکاری یکی از شرکتهای دانشبنیان و با استفاده از تجهیزات راداری، امکاناتی از قبیل تشخیص نقطه کور (BSD)، ترمز اضطراری خودکار (AEB) و کروزکنترل تطبیقی (ACC) به خودروها افزوده شود.