تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۶۱۵۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جلوی برداشت بی‌رویه از معادن دامنه الوند گرفته شود

‌می‌متالز - استاندار همدان با بیان اینکه اداره صمت باید اقدامات مقابله‌ای با برداشت از معادن در دامنه الوند انجام دهد، گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا کارخانجات مصالح مورد نیاز خود را از افراد غیرمجاز خریداری نکنند وگرنه پلمب می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا قاسمی‌فرزاد در کارگروه آلودگی کاهش آلودگی هوای استان همدان با بیان اینکه منشا اصلی در آلودگی هوا خارجی است، اظهار کرد: مصرف بی‌رویه آب، خشک شدن تالاب‌ها، از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و خشکی مزارع می‌تواند در این امر موثر باشد، اما تاثیر زیادی نداشته است.

وی ادامه داد: آنچه کشور در حال حاضر از آن رنج می‌برد ریزگرد‌ها با منشاء خارجی است که نوع آب و هوا را دستخوش تغییرات زیادی کرده است بنابراین منشا داخلی به اندازه منشاء خارجی در افزایش ریزگرد‌ها تاثیرگذار نیست.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه همدان در طول سالیان، هیچ‌گاه آلودگی یک ماه گذشته را تجربه نکرده بود، افزود: هم‌افزایی باید در دولت و استان‌های که از این مشکل رنج می‌برند ایجاد شود تا اقدام اساسی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا امنیت جانی، غذایی و زیست محیطی‌مان را به مخاطره انداخته است، اظهار کرد: با به خطر افتادن محیط زیست، زندگی انسانی، گیاهی و جانوری نیز به مخاطره می‌افتد.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه منشا خارجی آلودگی هوا بر منشاء داخلی غلبه دارد و باید اقدام ملی و بین‌المللی در این رابطه انجام شود، تصریح کرد: در رابطه با منشاء داخلی همه دستگاه‌ها باید به کمک این کار بیایند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه ایجاد پوشش گیاهی متناسب با خشکسالی و کم‌آب‌بر می‌تواند کمک زیادی به حل این مشکل کند، گفت: جهاد کشاورزی و بخش آموزش آن باید در این زمینه فعال شود.

وی با بیان اینکه علم و دانش را باید در امر تولید و حفاظت از محیط زیست به کار ببریم، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل در سطح ملی باید اقدام شود و برای حل منشاء خارجی باید اقدامات دیپلماتیک را به کار ببریم.

قاسمی‌فرزاد در ادامه اظهار کرد: عشایر هم باید متناسب با سهمیه پروانه خود چرا انجام دهند و دام را به موقع وارد استان کنند تا به پوشش گیاهی آسیب نرسد.

وی با تاکید بر اینکه از آلودگی اطراف سد اکباتان توسط افراد سودجو باید جلوگیری شود، مطرح کرد: همچنین نبابد برداشتی در محیط پیرامونی سد صورت بگیرد.

قاسمی‌فرزاد در پایان بیان کرد: پاکسازی ورودی‌های شهر از ابتدای تابستان انجام خواهد شد و کمک تمامی دستگاه‌ها و ظرفیت‌های مردمی را برای این امر نیاز داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده