به گزارش می متالز، مرتضی رمضانی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم فولاد مبارکه با بیان گفت: توقف سالانه نورد گرم یکی از بزرگترین توقفات تعمیراتی انجامشده در مجتمع فولاد مبارکه بود که با برنامهریزی سهساله و صرف بیش از 70هزار نفر ساعت از توان تعمیرات مرکزی و همکاری مستقیم 11 شرکت پیمانکاری و مشارکت کارکنان ناحیۀ نورد گرم در مدت 21 روز انجام شد.
در خصوص جزئیات اجرای این عملیات تعمیراتی بزرگ و مهم، نیما داوری، کارشناس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم افزود: این عملیات، با توجه به فرسایش قفسههای نورد گرم و افزایش خرابی تجهیزات و توقفات اضطراری که ممکن بود هزینههای سنگینی به شرکت تحمیل کند، از سوی مدیریت شرکت در دستور کار قرار داده شد. به همین منظور با انجام فعالیتهای کارشناسی از 3 سال گذشته، برنامه تعمیرات اساسی قفسههای نورد گرم و بهطور مشخص ماشینکاری قفسههای نورد نهایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و اجرایی شد. در فاز اول کلیه عیوب بهصورت دقیق بررسی و با توجه به گزارشهای تخصصی تهیهشده، فرایند انتخاب پیمانکار ذیصلاح جهت انجام تعمیرات شروع شد.
وی با بیان اینکه در فاز دوم، پس از تعیین پیمانکار، در توقف سالانه سال گذشته، وضعیت قفسهها با استفاده از فناوری «لیزرتراکر» جهت طراحی برنامه نهایی ماشینکاری و تغییر طرح بلوک بالانس قفسههای نورد نهایی، مورد دادهبرداری و تحلیل دقیق قرار گرفت ادامه داد: در فاز سوم پروژه با آمادهسازیهای مناسب و با عزم و همت همه واحدهای مرتبط فرایند ماشینکاری قفسههای نورد نهایی و نصب بلوک بالانسهای جدید با موفقیت کامل انجام شد.
داوری خاطرنشان کرد: از افتخارات این پروژه میتوان به دستیابی به تمام اهداف برنامهریزیشده و انجام کلیه فعالیتهای ماشینکاری، اندازهبرداری و نصب به دست شرکتهای ایرانی و دستیابی این شرکتها به دانش مربوط اشاره کرد. این موفقیت در حالی به دست آمد که دانش فنی ماشینکاری این قفسهها در انحصار شرکتهای خارجی بود.
وی در ادامه افزود: از آنجا که زمان توقف سالانه بهعلت پروژۀ ماشینکاری قفسههای نورد نهایی طولانی بود، با تأکید مدیریت ناحیه، استفاده بهینه از زمان و انجام تعمیرات اساسی در تمام قسمتهای نورد گرم نیز در برنامه قرار گرفت. برخی از این اقدامات، که هرکدام پروژه بسیار مهمی بودند، عبارتاند از:
در این بخش اصلاح و تعویض ساپورتهای رولهای دشارژ و اکستراکتور کوره 1 و 2، ترمیم سازه فلزی کمپ 1 و 2 انبار تختال، ترمیم پایههای بتنی کوره 3و 4، ترمیم سازه فلزی-حرکتی کورۀ 3 و 4، ترمیم نسوز تمامی کورهها، تعمیرات اساسی کورۀ شماره 3 و تعویض ترانس اسکارل GR6 انجام شد.
در این بخش نیز ماشینکاری پشت لاینرهای پشتیبان بالایی و بلوک بالانسهای قفسه R3، ماشینکاری میز رولهای غلتکی، ترمیم سازۀ بتنی قفسه E1، تعویض سیلندر و بیم اسکرودان قفسۀ R1، ترمیم بیس ساید گاید ورودی قفسه R3، تعویض ترانس GR1 و انجام روتین موتورهای اصلی نورد مقدماتی با موفقیت به پایان رسید.
در این مرحله، ماشینکاری قفسههای نورد نهایی، بهیــــنهسازی قیـــــچی فیـــــنیشینگ، بهینهسازی لوپر قفسه F4 (تغییر سیستم الکتریکی به هیدرولیکی)، اصلاح محل نصب کپسول قفسه F7، تعویض آرمیچر موتور قفسۀ F6 و روتین موتورهای اصلی نورد نهایی انجام شد.
در بخش کلافپیچها یا کویلر، سیستم هیدرولیک کویلر شماره 1 از سیستم H6 به سیستم H16 تغییر یافت. صفحه ثابت کویلر 2 و فریم پینچ رول کویلر 3تعویض شد. ساید گاید کویلر 2 اصلاح و پارسی تک کویلر بهینهسازی شد.
در بخش جرثقیلهای سقفی، ریل کمپهای 1 و 2 و 3 انبار تختال، ترک پل جرثقیل 12 کارگاه غلتک، ریل و شینهای برق این کارگاه و ریلهای انبار خام واحد تکمیل نورد گرم اصلاح شد. همچنین ریل ترولی جرثقیل 12 کارگاه غلتک و بیس گیربکس جرثقیل 13 کارگاه غلتک تعویض و راهرو دسترسی به جرثقیل 18 نورد گرم نصب شد.
در واحد تکمیل نورد گرم همزمان با انجام توقف سالانه اسکین پاس، تعمیرات اساسی کانوایر نورد گرم نیز انجام شد.
مرتضی رمضانی رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم در بخش پایانی سخنان خود انجام این پروژه را مرهون عزم و ارادۀ تمامی همکاران فولاد مبارکه و همکاری صمیمانه شرکتهای مکث، ابعاد دقت مرکزی، نقشهنگار، تامایرانخودرو، سوهنآذرپارسا، ایرانکارت، کوشهسازان، دژپاد، بهسازان، تاباننیرو، برقآرا، کویر و سلیمانی دانست و از همۀ آنها تشکر و قدردانی کرد.