تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۶۱۷۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

حذف ارز ترجیحی نیاز کاذب به کالا‌هایی که به دلیل قاچاق ایجاد شده بود را کم کرد

‌می‌متالز - آغاز اصلاحات در روند پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی یکی از اقدامات مهم و اساسی در مبارزه با قاچاق کالا در کشور بود و به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی این اقدام مهم منجر به این شد که نیاز به مصرف بیش از حد و کاذب در برخی از کالا‌های اساسی اصلاح شود.

به گزارش می‌متالز، بالاخره بعد از گذشت چندین سال حضور گسترده ارز ۴۲۰۰ تومانی در عرصه اقتصادی ایران و پیامد‌های رانتی آن، با آغاز اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای موضوع تخصیص ارز ترجیحی به برخی از کالا‌های اساسی متوقف شد و در ازای آن یارانه‌ها مستقیم به حلقه آخر مصرف‌کننده یعنی مردم داده می‌شود.

با حذف ارز ترجیحی همه کالا‌ها با ارز نیمایی وارد می‌شود

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پانا درباره اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالا‌های اساسی داشتیم و بقیه کالا‌ها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شد. اکنون با حذف ارز ۴۲۰۰ همه کالا‌ها با نرخ ارز آزاد وارد کشور می‌شود.»

وی افزود: «طبعاً در این سیاستی که دولت سیزدهم در پیش گرفته پیش‌بینی افزایش قیمت کالا‌های اساسی را هم داشته است. از همین رو اکنون برای جبران افزایش هزینه‌های مردم اقدام به پرداخت یارانه کرده است. در ادامه دولت تمام تلاشش را می‌کند تا پرداخت یارانه هدفمند شود برای مثال یارانه نان به جای پرداخت به آرد به نانوا‌ها پرداخت شود، آن هم در ازای نان پخته شده یا در مورد دارو سعی بر این است که این یارانه به شرکت‌های بیمه پرداخت شود و مردم فشار مالی برای پرداخت این نوع کالا‌های مهم و اساسی متحمل نشوند.»

ارز ترجیحی نیاز کاذب برای مصرف برخی از کالا‌ها ایجاد کرده بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آثار سیاست‌های حذف ارز ترجیحی در همین مدت در زندگی مردم مشخص شده است، اظهار کرد: «نیاز به کالا‌های اساسی در یک حجم مشخصی با مقدار مشخصی ارز وارد کشور می‌شد، اما موضوع قاچاق نظم این حجم را به هم زده بود. اکنون با حذف ارز ترجیحی مقدار قابل مشخصی از قاچاق کم شده است.»

وی افزود: «وقتی قاچاق کم شود یعنی حجم نیاز کاذب به یک کالای اساسی در کشور کم می‌شود. برای مثال در مورد آرد و گندم تا ۳ میلیون تن کاهش مصرف خواهیم داشت و اگر این باشد یعنی نیاز به ارز برای تأمین کالا‌های اساسی به‌واسطه حذف قاچاق کم می‌شود. این به نفع کشور است و هر مقدار مشخص کالا براساس ارزی که دولت برای تأمین کالا‌ها اختصاص داده است وارد می‌شود و نه بیشتر یا کمتر.»

منبع: پانا

عناوین برگزیده