تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۶۱۷۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز نیمایی متعلق به کالای واسطه‌ای است نه مصرفی

‌می‌متالز - چندی پیش بحث واردات آیفون پیش آمد و قیمت این کالا در بازار افزایش چشمگیری داشت. در همان روز‌های اول گفته شد برخی سیاست‌های دولت باعث بروز چنین مشکلاتی شده است که مشخص شدن این موارد نیاز به بررسی دارد. داستان ارز ابتدا به بخش نیمایی و بازار آزاد برمی‌گردد.

به گزارش می‌متالز، دولت تصمیم دارد با کنار گذاشتن ارز نیمایی برای کالا‌های مصرفی و نهایی به تولیدکننده کمک کند. ارز صادرکننده که با مشکلات زیاد صادر می‌کند نباید به صورت یارانه‌ای در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد. به این صورت که صادرکننده ارز خود را در اختیار واردکننده با نرخ نیمایی قرار می‌دهد و کالایی که با نرخ ارزان‌تر وارد کشور شده با قیمت ارز آزاد محاسبه و در بازار عرضه می‌شود.

ادامه این روند، خیانت به تجارت کشور است و دولت مانع سودجویی برخی افراد آن هم از جیب مردم و صادرکننده می‌شود. مردم باید مطلع باشند که تلفن‌همراه با نرخ نیمایی وارد کشور شده و مدت زیادی هم نرخ آن ثابت بوده، اما از ابتدای سال، به دلیل نوسان نرخ ارز قیمت آن در بازار افزایش یافته است. ارز نیمایی مربوط به تولید و کالای واسطه‌ای است و لایه‌های مدیریتی در کشور این موضوع را پیگیری می‌کند.

سیاست دولت، واردات در برابر صادرات است. همچنین مردم باید مطلع باشند که دوبرابر میزان سال گذشته آیفون ثبت سفارش شده و دلیل گرانی این کالا در بازار ایران هم شایعاتی بود که توسط همین واردکنندگان مدیریت می‌شد. فضاسازی این واردکنندگان باعث شد قیمت کالا در بازار افزایش یابد، اما توصیه دولت به خریداران و مصرف‌کننده تلفن‌همراه این است که هیجانی عمل نکنند و به‌زودی قیمت این کالا‌ها با نرخ معقول در بازار عرضه خواهد شد.

منبع: روزنامه جام جم

عناوین برگزیده