تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۶۳۵۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز نیمایی جایگزین ارز ترجیحی شد؟ / تبعات افزایش فاصله دلار نیمایی و بازار آزاد

‌می‌متالز - قیمت ارز نیمایی که به اعتقاد برخی کارشناسان، درحال حاضر جایگزینی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی است در مسیری افزایشی قرار دارد. دلیل این افزایش قیمت چیست و در آینده ممکن است چه تبعاتی داشته باشد؟

به گزارش می‌متالز، مشکلات ارز ترجیحی در چندماهه گذشته باعث حذف کامل آن شد. مهم‌ترین دلیل در این بین توزیع رانت بین واردکنندگان و نبود منابع مالی لازم برای ادامه توزیع آن بود. اکنون برخی کارشناسان معتقدند ارز نیمایی به تدریج همان تبعاتی را پیدا می‌کند که ارز ترجیحی داشت.

این ارز همراه با افزایش قیمت دلار بازار آزاد تاکنون به قیمت ۲۵ هزار و ۴۴۷ تومان رسیده است.

اما دلیل این افزایش قیمت چیست و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیدا نکند؟

کمال سیدعلی کارشناس بازار از بیان کرد: ارز نیمایی به‌دنبال افزایش قیمت در بازار آزاد از حدود هشت هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است. فاصله بین ارز آزاد و نیمایی باعث توزیع رانتی برای واردکنندگان می‌شود و آن‌ها سعی می‌کنند ارز بیشتری دریافت کنند.

او ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است نرخ ارز نیمایی کاهش پیدا کند. البته در این مورد کاهش قیمت دلار آزاد ارجحیت دارد که تا الان نیز اقداماتی برای آن انجام گرفته و تا حدودی نیز سیر نزولی داشته است. به هر ترتیب فاصله قیمتی بین این دو باید کاهش یابد.


سیدعلی همچنین گفت: وقت فاصله بین ارز آزاد و ارز نیمایی افزایش پیدا می‌کند بانک مرکزی، وزارت صمت و سایر نهاد‌ها برای جلوگیری از رانت، محدودیت کالایی ایجاد می‌کنند. پس درصورت افزایش نرخ، این فاصله کنترل‌ها نیز بالا می‌رود.

این کارشناس درباره تاثیر منفی این اتفاق توضیح داد: تاثیر منفی آن نیز این است که به میزانی که ارز از کشور خارج می‌شود کالا وارد نمی‌شود. یا اینکه اگر با ارز نیمایی نیز کالا وارد کشور شود به نزخ بازار فروخته می‌شود.

باید در بازار ارز به یک نرخ برسیم

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز بیان کرد: به‌طور کلی باید به یک نرخ برسیم. هرچه فاصله بین نرخ ارز آزاد و نیمایی بیشتر شود به‌ضرر فعالان اقتصادی است. شرایط باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که قیمت ارز را وضعیت بازار تعیین کند و نه دستور.

او گفت: هرچه قیمت این دو ارز بهم نزدیک‌تر باشد به نفع اقتصاد است. پول صادرات راحت‌تر به کشور برمی‌گردد و توسعه صادرات را به‌دنبال خود دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده