تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۶۲۰۲۴
رئیس کمیسیون عمران مجلس در تشریح بازدید میدانی محل سانحه قطار طبس - یزد مطرح کرد:

کمیته بررسی سانحه باید مستقل از وزارت راه باشد/ مسببان این سانحه را به بدون تعارف به مردم معرفی می‌کنیم

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تشکیل کمیته بررسی سانحه خروج قطار از ریل در مسیر طبس - یزد تعارض منافع وجود داشته و باید مستقل از وزارت راه باشد گفت: کمیته بررسی سانحه ذیل شرکت راه آهن تشکیل شده که خود متولی بوده و باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رضایی کوچی، در تشریح بازدید میدانی از محل سانحه خروج قطار از ریل در مسیر طبس - یزد، گفت: جهت بررسی میدانی ابعاد و علل وقوع سانحه خروج قطار از ریل، به همراه علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس و عضو کمیسیون عمران در محل سانحه حاضر شدیم. روز گذشته نیز علی آذری، نماینده مردم قوچان و فاروج به نمایندگی از کمیسیون عمران به همراه تیمی از کارشناسان جهت بررسی حقوقی ابعاد حادثه در محل حاضر شده بودند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل وقوع سانحه خروج قطار از ریل در مسیر طبس – یزد، افزود: در وقوع این سانحه دردناک که منجر به فوت تعدادی از هموطنانمان شد، عوامل متددی دخیل بود است، از جمله قصور شرکت پیمانکاری که در این محل کار انجام می‌داد تا «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران چرا که در این مسیر سرعت مجاز حداکثر ۳۰ کیلومتر بوده در حالی که قطار حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است.

وی ادامه داد: همچنین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن نیز مکلف بودند اقداماتی نظیر اطلاع رسانی مناسب در خصوص پایان مسدودی مسیر، حرکت قطار، کنترل مسیر و اجرای سیستم هوشمند برای کنترل سرعت لوکوموتیور در طول مسیر انجام دهند که عدم اجرای این موارد نیز از جمله دلایل بروز چنین سانحه‌ای است؛ بنابراین تنها یک عامل در این سانحه تاثیر گذار نبوده که با قاطعیت اعلام کنیم و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

رضایی کوچی تصریح کرد: در حال حاضر نیز کمیته بررسی سانحه توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد این سانحه است، اما در این کمیته نوعی تعارض منافع وجود دارد، چرا که وزارت راه و شرکت راه آهن خود متولی این موضوع بوده و باید پاسخگو باشد، اما عملاً کمیته سوانح ذیل مجموعه وزارت راه و شرکت راه آهن تشکیل می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این که وزیر راه شخصاً در محل سانحه حضور پیدا کرده و مسوولیت را بر عهده گرفته است کار بسیار ارزشمندی است، اما این موضوع باید برای همیشه حل شود و دستگاه‌های که در حوادث مختلف ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی دخیل بوده باید نسبت به آن پاسخگو باشند و نباید مسوول تشکیل کمیته بررسی سوانح باشند بلکه این کمیته باید مستقل و خارج از وزارت راه تشکیل شود.

کمیته بررسی سانحه باید مستقل از وزارت راه باشد/ مسببان این سانحه را به بدون تعارف به مردم معرفی می‌کنیم

خطوط ریلی کشور باید به شبکه تلفن همراه متصل شوند/ نبود راه دسترسی به خطوط ریلی موجب تاخیر در امدادرسانی می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده مسیر‌های ریلی ما به شبکه تلفن همراه متصل نیست و در صورت وقوع سانحه در مسیر امکان اطلاع رسانی به موقع وجود ندارد تصریح کرد: در این سانحه نیز به دلیل نبود شبکه تلفن همراه اطلاع رسانی به مرکز مدیریت بحران استان و در خواست امداد بسیار دشوار بوده است؛ بنابراین حتما باید خطوط ریلی کشور به تلفن همراه متصل شوند. از طرفی راه‌های دسترسی به شبکه‌های ریلی برای مدیریت بحران و امداد رسانی مناسب نبوده و این امر موجب تاخیر در امدادرسانی به مصدومان احتمالی می‌شود.

کمیته بررسی سانحه باید مستقل از وزارت راه باشد/ مسببان این سانحه را به بدون تعارف به مردم معرفی می‌کنیم

جلسه فوق العاده کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد حادثه متروپل و خروج قطار از ریل

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پس از بازدید میدانی گزارشی جامعی تهیه کرده و مسببان این سانحه را به بدون تعارف به مردم معرفی می‌کنیم. در تهیه گزارشی که کمیته بررسی سوانح و کمیسیون عمران انجام می‌دهند نباید سرعت فدای دقت شود و از طرفی نباید به حدی طولانی باشد که مردم نا امید و بی اعتماد شوند از این رو باید در تدوین گزارش‌ها تمامی قوانین بالادستی، استاندار‌ها و بررسی نظر کارشناسان و متخصصان رعایت شود. از طرفی روز یک شنبه و دوشنبه هفته آینده نیز جلسه‌ای پیرامون بررسی حادثه ریزش ساختمان متروپل و خروج قطار از ریل در محل کمیسیون عمران مجلس با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده