تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۶۲۰۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به دلیل رنج منفی و فشار فروش سه نماد رخ داد:

دومین اقدام تنبیهی بورس: محدودیت ۵ روزه برای ۵ کد حقیقی و حقوقی متخلف

‌می‌متالز - بورس تهران در دومین اقدام تنبیهی، دسترسی ۵ کد حقیقی و حقوقی متخلف در سه نماد "خودرو، سایپا و خگستر " را برای ۵ روز کاری محدود کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا شاه‌نظری معاون نظارت بر بازار شرکت بورس تهران، گفت: در پی فشار فروش دیروز سهام در صنعت خودرو و بررسی عرضه در سه شرکت ایران خودرو، سایپا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، دسترسی معاملاتی ۳ و ۲ کد حقیقی و حقوقی برای ۵ روز کاری محدود شد که یک مورد مربوط به رنج منفی و چهار مورد دیگر مرتبط با فشار فروش بود.

وی ادامه داد: این مورد در سامانه نظارت جامع بورس تهران (سنجش) ثبت و به این اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاع و دسترسی برخط مستقیم معالاتی (برخط) محدود شد. همچنین اگر رفتار گذشته این افراد منجر به تغییر روند معامله و جهت دهی باشد طبق ماده ۳۵ و ۴۶ قانون بازار، برخورد خواهد شد.

براساس این گزارش، بورس تهران ۸ خرداد هم بعد از گذشت چند روز از تخریب بازار سهام به دلیل عملکرد سهامداران حقوقی ایران خودرو و ساپیا و عرضه بی منطق سهام دسترسی مستقیم شخص حقوقی متخلف در نماد "خودرو" را برای ۵ روز کاری محدود کرد.

اقدام دیر هنگام بورس تهران درحالی رخ داد که اکثر سهامداران انتقاد شدیدی به عملکرد صندوق بازنشستگی فولاد در فروش سهام سایپا با قیمت‌های منفی داشتند، اما حسین عامریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، علت فروش سهام سایپا با درصد‌های منفی را تامین نقدینگی حقوق بازنشستگان اعلام کرد و مدعی شد شیطنت برخی فعالان بورس موجب تشدید این اقدام شده است!

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده