تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۶۲۰۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش هفتگی؛

وضعیت صعود و نزول بازار‌ها در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش و حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه، نسبت به هفته منتهی به ۱۱ خرداد ماه کاهشی شد. همچنین، شاخص هم وزن و شاخص کل نیز روند کاهشی داشتند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۴۱ درصد کاهش، از ۲۷۰ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال به ۱۵۹ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۵۰ میلیارد و ۷۱۷ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون سهم رسید که کاهش ۵۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازار‌ها


در هفته یادشده، تمامی بازار‌ها نسبت به هفته گذشته وضعیت کاهشی داشتند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۱۳ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۷۶ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال به ۶۷ هزار و ۱۲ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۱۱ خرداد ماه ۱۳ میلیارد و ۷۶۴ میلیون سهم بود به ۱۰ هزار و ۳۲۲ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و کاهش ۲۵ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۱۸ خرداد نسبت به هفته گذشته خود، ۶۱ درصد کاهش یافت و از ۱۰۸ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال به ۴۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۷۱ درصد کاهش، از ۳۱ میلیارد و ۵۹۱ میلیون سهم به ۹ میلیارد و ۱۵۶ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۵۴ درصدی از ۱۲ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۸ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۳ میلیون برگه به ۶میلیون برگه رسید که افت ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۱۱ خرداد ماه ۲۳۴ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به ۱۸ خرداد به ۱۲۱ میلیارد ریال رسید و افت ۴۸ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با کاهش ۵۵ درصد، از ۳ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۱.۱ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه رسید.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۱۸۷ خرداد در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۷۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در هفته قبل به ۴۳ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و افت ۳۹.۶۹ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با کاهش ۳۸.۸۳ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۵ میلیارد و ۳۴۷ میلیون یونیت به ۳ میلیارد و ۲۷۴ میلیون یونیت رسید.


شاخص هم‌وزن کاهش یافت


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۸ خرداد نسبت به هفته گذشته خود افت ۱.۴۱درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد به یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد کاهش یافت که افت ۲۱ هزار و ۶۸۱ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه نسبت به هفته قبل کاهش داشت و با ۱.۹۲ درصد کاهش از ۴۲۹ هزار و ۶۵۷ واحد به ۴۲۱ هزار و ۴۰۲ واحد رسید و ۸ هزار و ۲۵۶ واحد افزایش یافت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده