تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۶۲۳۴۶
سرویس خبر : زمین شناسی

کارگاه آموزشی آشنایی با تیپ‌های مهم کانی‌سازی پهنه دیواندره برگزار شد

‌می‌متالز - کارگاه آموزشی آشنایی با تیپ‌های مهم کانی‌سازی پهنه دیواندره بر اساس اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به همراه بازدید صحرایی از معادن معروف پهنه دیواندره برای آشنایی کارشناسان معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تیپ‌های مهم کانی‌سازی در منطقه، برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، پس ارائه سخنرانی توسط استادان زمین‌شناس در کمپ سقز، بازدید از کانسار طلای کوهزایی قبغلوجه، طلای کوهزایی کسنزان، کانسار آهن برده رش (بانه) و کانسار طلای باریکا (سردشت) و کانسار آهن و منگنز دیوالان (سردشت) انجام شد.

گفتنی است، این بازدید‌ها در پی انجام طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان صورت گرفت که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی در سال گذشته، برای سال ۱۴۰۱ اجرای این پروژه را به‌عنوان مقصد بعدی در نظر گرفت.

حجم مالی این پروژه در استان کردستان حدود ۲۸۰ میلیارد تومان ازلحاظ ریالی است و کارشناسان و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این پروژه از ۱۵ اردیبهشت‌ماه به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در پنج کمپ متمرکز شامل شاهین‌دژ، دیواندره، سنندج، سقز و قروه در استان مستقرشده‌اند.

در این طرح بیش از ۵۳ درصد کل استان کردستان تحت پوشش مطالعات اکتشافی قرار خواهد گرفت که این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی استان است و حدود ۳۰ هزار کیلومترمربع از مساحت استان را در بر می‌گیرد و تهیه ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی، ۲۵ عنوان نقشه ژئوشیمی و ۲۵ عنوان نقشه زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک، برای این پهنه طراحی‌شده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده