تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۶۲۵۶۱
سرویس خبر : انرژی
در نشست فعالان اقتصادی خراسان رضوی با سفیر فنلاند در تهران مطرح شد

زمینه همکاری‌های فنلاند و ایران در حوزه انرژی و مدیریت منابع آبی فراهم است

‌می‌متالز - غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند به همراه سفیر فنلاند در تهران، ضمن حضور در اتاق مشهد، با فعالان اقتصادی خراسان رضوی دیدار و در مورد زمینه‌های همکاری با فنلاند تبادل نظر کردند.

به گزارش می‌متالز، نشست مشترک، کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند در تهران و غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند با جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی در محل اتاق مشهد برگزار شد و طرفین ضمن تشریح توانمندی‌های اقتصادی، زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کردند.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند، هدف از این سفر و برگزاری این نشست را فراهم کردن زمینه آشنایی بیشتر دو طرف و برقراری ارتباطی مطلوب و موثر، مبتنی بر ظرفیت همکاری‌های مشترک دانست و ابراز امیدواری کرد که این هدف‌گذاری برای استان خراسان رضوی محقق شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تراز تجاری ایران و فنلاند اظهار کرد: با وجود اینکه حجم تجارت دو کشور تجارت قابل قبول نیست؛ اما تراز فعلی از استعداد و تمایل به خرید و مصرف محصولات ایرانی در کشور فنلاند حکایت دارد.

جمیلی با بیان اینکه، فنلاند صاحب دانش و تکنولوژی در حوزه‌های مختلف و به خصوص در بخش صنایع غذایی و های‌تک است، خاطرنشان کرد: بر این باوریم که بهترین و سریع‌ترین مسیر برای جبران خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها، بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی و اتکا به روش‌هایی است که کشور‌هایی از جمله فنلاند از آن‌ها برای توسعه اقتصاد خود استفاده می‌کنند و امیدواریم در سال‌های پیش رو، با توسعه همکاری‌های دو کشور، شاهد تحقق این مساله در بستر اقتصاد ایران نیز باشیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های مثبت سفیر فنلاند در ترسیم تصویری واقعی از ایران و ظرفیت‌های اقتصادی آن، ابراز امیدواری کرد: این بازدید‌ها و سفر‌های استانی، زمینه شناخت بیشتر و شکل‌گیری تعاملات گسترده‌تر را فراهم می‌کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند خاطر نشان کرد: موضوع افغانستان برای کشور فنلاند حائز اهمیت است و خراسان رضوی به لحاظ جایگاه جغرافیایی خود و ملاحظات موجود در حوزه اتباع افغانستان، می‌تواند مسیری برای برقراری تعاملات و کمک به تحقق اهداف این کشور در موضوع کمک‌رسانی باشد.

جمیلی، اتاق مشترک ایران و فنلاند را بستری برای برقراری تعامل میان بخش خصوصی دو کشور دانست و از فعالان اقتصادی در خراسان رضوی و اقصی نقاط کشورمان برای پیوستن به این اتاق و استفاده از ظرفیت‌های آن، دعوت به عمل آورد.

سفارت فنلاند به دنبال زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات اقتصادی با ایران است

در ادامه «کاری کاهیلوتو»، سفیر فنلاند در ایران به ایراد سخن پرداخت وگفت: این نشست را راهی برای شنیدن پیشنهاد‌ها و نظرات فعالان اقتصادی خراسان رضوی می‌دانم و امیدواریم به افق‌های روشنی در ارتباط دو طرف دست پیدا کنیم.

وی اشاره‌ای به سوابق روابط حسنه دو کشور ایران و فنلاند داشت و بروز تحریم‌ها را عاملی برای کاهل روابط اقتصادی دو کشور دانست، اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که گشایشی در این رابطه، در آینده رقم بخورد.

سفیر فنلاند خاطرنشان کرد: سفارت فنلاند، به دنبال مهیا کردن شرایط و زمینه‌سازی برای برقراری و حفظ ارتباط و تعامل برای روز‌های بهتر است و به طور خاص توجه ویژه‌ای به موضوعات اقتصادی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح ظرفیت‌های اقتصادی کشورش پرداخت و ابراز کرد: فنلاند به عنوان کشوری که عضو اتحادیه اروپاست و در شمال این قاره واقع شده، در زمینه انرژی‌های پایدار، حفظ منابع و محیط زیست و نیز توسعه زیرساخت‌های دانش‌محور و تکنولوژی، کشوری پیشرو به شمار می‌آید. ما در بحث خلاقیت و نوآوری، زیرساخت‌های دیجیتال، تجهیزات صنعتی و لجستیک نیز دارای امکانات و توانمندی‌های خوبی هستیم.

کاهیلوتو تصریح کرد: فنلاند در حوزه مدیریت منابع آب و امکانات لازم برای پسماند، پیشگام بوده و در زمینه هدایت و راهبری منابع انرژی می‌تواند تجربیات خود را در اختیار کلانشهر مشهد قرار دهد.

وی همچنین به موضوع بازسازی افغانستان و هدف‌گذاری کشور‌های مختلف در این زمینه اشاره و ابراز کرد: در آینده نزدیک قطعا بازسازی افغانستان به موضوعی جهانی تبدیل خواهد شد و مشهد و خراسان رضوی که دارای موقعیتی استراتژیک از نظر جغرافیایی هستند، در این حوزه می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای را رقم بزنند.

ظرفیت تعامل در حوزه نیروی کار و آموزش

سفیر فنلاند در تهران، از نیاز روزافزون به نیروی کار جوان، به عنوان موضوعی جهانی یاد کرد و گفت: آماده هستیم تا با ایران و به ویژه استان خراسان رضوی در زمینه تبادل و آموزش نیروی متخصص، همکاری خوبی داشته باشیم. فنلاند در حوزه خدمات و نظام‌های آموزشی و سامانه‌های مرتبط با این عرصه، اقدامات خوبی را به ثمر رسانده و فعالیت‌های ما در این بخش، ابعاد بین‌المللی دارد. معتقدیم در این رابطه نیز ظرفیت همکاری‌های بیشتر میان ایران و فنلاند وجود خواهد داشت.

آمادگی برای بهره‌گیری از دانش صنعتی فنلاند در خراسان رضوی

محمدرضا توکلی‌زاده، عضو هیئت رئیسه اتاق مشهد نیز در این نشست به بیان برخی ویژگی‌های اقتصادی استان پرداخت و گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های خاص ایران است. تقریبا بیش از ۹۰درصد صنایع این خطه متعلق به بخش خصوصی می‌باشد و این بخش، نقش بسیار ارزنده و پُررنگی در حوزه صنعت ایفا می‌کند.

وی افزود: از صنایع سنگین فعال در این استان می‌توان به فولاد، سیمان و ماشین سازی اشاره کرد. در بخش صنایع سبک نیز بنگاه‌های مختلفی در این خطه فعال هستند که تولیدات آن‌ها به بازار‌های منطقه روانه می‌شود.

مسوول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق مشهد تاکید کرد: به طور حتم می‌توان با برقراری ارتباط بین صنایع موجود در خراسان رضوی و بخش‌های صنعتی فنلاند، در توسعه روابط اقتصادی دو طرف گام‌های مثبتی برداشت. این امر نقش موثری نیز در توسعه صنایع این استان خواهد داشت.

توکلی زاده خاطر نشان کرد: فنلاند در حوزه صنایع و زیرساخت‌های های‌تک فعالیت‌های ارزشمندی را به ثمر رسانده و بیش از ۵۰درصد انرژی مورد نیاز این کشور از حوزه انرژی‌های پاک تامین می‌شود. فنلاند در حوزه مدیریت منابع آبی، پسماند و انرژی در زمره کشور‌های پیشرو بوده و برای خراسان رضوی که در این بخش‌ها با ضعف‌هایی روبه روست، ارتباط و بهره گیری از توان این کشور، ظرفیتی مثبت و فرصتی مغتنم به شمار می‌آید.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران 

عناوین برگزیده