تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۲۷۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش اندک قیمت کنسانتره سنگ آهن دریایی

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که قیمت کنسانتره سنگ آهن دریایی و پلت در روز جمعه (۱۰ ژوئن) به دلیل افزایش میانگین قیمت‌ها در قرارداد‌های آتی و ماهانه در طول هفته معاملاتی، اندکی افزایش یافت، اما روند فعالیت‌ها تا حد زیادی کند بود.

رویداد‌های کلیدی بازار

به گزارش می‌متالز، در هفته منتهی به جمعه (۱۰ ژوئن) جهش قیمت کنسانتره سنگ آهن دریایی و پلت، عمدتاً به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار‌های ورق و اینکه قیمت سنگ آهن با عیار بالا تا حد زیادی در شاندونگ در مقایسه با هفته قبل ثابت مانده، روی داده است.

در همین حال، یک تاجر مستقر در هنگ کنگ گفت که فعالیت تجاری در بازار کنسانتره سنگ آهن دریایی و پلت به دلیل عدم وجود تقاضا برای واردات چینی سنگ آهن با عیار بالا، پایین مانده است.

همین تاجر گفت که تمایل به خرید کنسانتره سنگ آهن بیشتر به سمت جایگزین‌های داخلی منحرف شده، زیرا قیمت کنسانتره دریایی همچنان بالاتر از قیمت پیشنهادی توسط واردکنندگان چینی است.

در همین حال، سطح موجودی کنسانتره سنگ آهن در بندر اصلی چین برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و به حدود ۸.۷ میلیون تن رسید.

یکی از خریداران شمال چین نیز در این زمینه اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که تنها تعداد معدودی از کارخانه‌های فولادی همچنان به دنبال کنسانتره سنگ آهن دریایی باشند، اما چند پیشنهاد در بازار ارائه شده و بازار تجارت دریایی نیز به همین ترتیب با نبود درخواست خرید مواجه بود».

یکی از منابع کارخانه‌ای مستقر در پکن نیز معتقد است که کاهش تقاضای داخلی برای پلت سنگ آهن بر تقاضای واردات تأثیر گذاشته است.

یک تحلیلگر مستقر در شانگ‌های نیز اعلام کرد که، چندین خانه تجاری پلت سنگ آهن با مبدا هند را که قبلاً تهیه شده بود، فرود آورده اند و این محموله‌ها به افزایش موجودی بندر کمک خواهند کرد. در حال حاضر، به خصوص پس از اعمال عوارض اضافی بر روی پلت هند، بن بست خاصی در بازار پلت وجود دارد و میزان پیشنهاد‌های شنیده شده در بازار حداقل است. همچنین، کاهش تقاضا از کارخانه‌های اروپایی در کنار تقاضای ضعیف چین باعث شده است که فعالیت تجاری در هفته‌های گذشته کاهش یابد.

ارزیابی شاخص‌های سنگ آهن

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، کنسانتره شاخص قیمت سنگ آهن ۶۶ درصد، ۱۷۳.۷۷ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شد که با افزایش ۵.۶۳ دلاری در هر تن همراه بود.

در همین حال، شاخص قیمت پلت کوره بلند ۶۵ درصد ۱۹۷.۰۱ دلار در هر تن Cfr کینگدائو محاسبه شد که افزایش ۱.۶۹ دلاری در هر تن را تجربه نمود.

علاوه بر این، پریمیوم پلت سنگ آهن فاین با عیار بیش از ۶۵ درصد ۳۷.۰۰ دلار در هر تن cfr چین ارزیابی شد که ۱.۹۰ دلار در هر تن کاهش داشت.

شنیده‌ها از بازار

انتظار می‌رود اکثر وارد کنندگان چینی در هفته‌های آینده در بازار حضور نداشته باشند، زیرا فعالان بازار همچنان سنگ آهن با عیار متوسط را بر بازار داخلی چین ترجیح می‌دهد.

یک تاجر مستقر در شانگ‌های گفت: «تغییر در این پویایی تنها زمانی رخ خواهد داد که محدودیت‌های تف جوشی زمستانی در چین شروع شود».

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

در بازار واله مناقصه‌ای شامل ۱۲۰،۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین Guaiba با عیار ۶۴.۴۷ درصد، با قیمت ۱۵۳.۲۵ دلار در هر تن در چین (سنگ آهن ۶۲ درصد) انجام شد، که بارنامه آن مربوط به مورخ ۲ ژوئن بود.

بر اساس داده‌های منتشر شده در بازار پلت نیز، هیچ فعالیت قابل مشاهده‌ای وجود ندارد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده