تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۶۲۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ادامه کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که با توجه به تضعیف جو بازار فولاد و ظهور موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹، قیمت سنگ آهن دریایی چین به روند نزولی خود ادامه داد.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) به دلیل رکود بازار فولاد، پس از ظهور موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ در پکن در روز‌های پایانی هفته، کاهش یافت.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گفته منابع بازار، پس از ظهور موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ در پکن و شانگ‌های در آخر هفته، جو بازار تضعیف شد و باعث شد برخی از مناطق در قرنطینه قرار گیرند.

یک خریدار مستقر در شمال چین اظهار کرد: دولت چین موضع سخت خود را در برابر موارد کووید- ۱۹ حفظ کرده است، بنابراین جو بازار احتمالاً تحت تاثیر موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در پکن و شانگ‌های قرار گرفته است. با این حال هنوز شهر‌ها در قرنطینه کامل نیستند، فقط مناطق نزدیک به محل زندگی افرادی که موارد مثبت در آن ظاهر شد در قرنطینه قرار گرفتند.

یک تاجر مستقر در سنگاپور معتقد است تا زمانی که چین سیاست سختگیرانه تعداد صفر در موارد ابتلا را حفظ کند، تقاضا در بخش پایین دستی برای فولاد تقریباً به طور قطع تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن محدود خواهد شد.

برخی از فعالان بازار نسبت به چشم انداز تقاضا برای سنگ آهن در هفته‌های آینده نامطمئن بودند، به خصوص با توجه به اینکه ابتلا به کووید ۱۹ هنوز در برخی از شهر‌های بزرگ شایع است.

به گفته یک تاجر مستقر در هنگ کنگ، تجارت در بنادر چین در هفته منتهی به روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) محدود بود و احتمالاً به طور مشابه تحت تأثیر اخبار موارد مربوط به Covid-۱۹ قرار گرفته است.

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی صبح روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) به تدریج کاهش یافت.

به نقل از منابع خبری، قیمت پایانی سنگ آهن بورس کالای دالیان در روز دوشنبه نسبت به قیمت پایانی روز جمعه که در محدوده ۹۱۴.۵ یوان (۱۳۶ دلار) در هر تن بود کاهش ۱.۲ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند روند مشابهی در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد و در روز دوشنبه کاهش یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۵۹ بعدازظهر روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئیه نسبت به روز جمعه که برابر ۱۳۹.۷۰ دلار در هر تن بود حدود ۵ دلار در هر تن کاهش یافته است.

ارزیابی شاخص‌های سنگ آهن چین

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) حدود ۱۳۵.۸۷ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۵.۳۲ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز دوشنبه حدود ۱۳۹.۳۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۵.۲۳ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۱۳ ژوئن در حدود ۱۲۸.۶۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۶.۹۳ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل، روز دوشنبه در حدود ۱۵۸.۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۴.۳ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۱۳ ژوئن پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۰۵۰ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۲ دلار در هر تن متریک خشک کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز دوشنبه حدود ۹۸۹ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۶.۸۸ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۳۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع تاجر مستقر در سنگاپور در مورد بازار سنگ آهن دریایی چین اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن دریایی چین از نیمه دوم هفته گذشته کاهش یافته است، انتظار می‌رود بازار دریایی چین در هفته آینده آرام باشد. خریداران طبیعتاً پیش از مذاکره برای محموله‌های بیشتر منتظر نشانه‌های واضح‌تر در مورد قیمت سنگ آهن هستند.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

به نقل از منابع خبری، گروه Vale در بستر تجاری Globalore حدود ۸۵۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ برزیل را در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) با قیمت ۱۳۹.۳۵ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۸ تا ۱۷ ژوئیه می‌باشد.

همچنین گروه Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۵.۰۱٪ نوع Guiaba را در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) با قیمت ۱۱۰.۰۵ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۳ ژوئن می‌باشد.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) در محدوده قیمت ۱۳۵.۵ تا ۱۳۷ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) شاخص در حدود قیمت ۱۳۵.۷۲ تا ۱۳۸.۳۳ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

سنگ آهن فاین نوع Mac در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۳۱.۹۷ تا ۱۳۲.۰۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) در محدوده قیمت ۱۲۰.۹۳ تا ۱۲۵.۲ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۱۳ ژوئن) در استان شاندونگ و شهر تانگشان و شهر تیانجین با قیمت ۹۶۰ – ۹۷۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز دوشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۷۵ – ۹۹۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز دوشنبه در محدوده ۱۳۳ تا ۱۳۴ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۱۳ ژوئن با قیمت ۹۰۳.۵ یوان (۱۳۵ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۱۱ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده