تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۶۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

موفقیت ۹۹ درصدی شرکت نورد آلومینیوم در پوشش بودجه فروش سال ۹۵

می متالز - شرکت نورد آلومینیوم در پایان سال مالی ۱۳۹۵ توانست با فروش حدود ۱۴ هزار تن از محصولات آلومینیومی، یک هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال درآمد کسب کند که با توجه به بودجه فروش یک هزار و ۳۰۴ میلیارد ریالی، می‌توان گفت که تقریباً به هدف خود دست یافته است.
موفقیت ۹۹ درصدی شرکت نورد آلومینیوم در پوشش بودجه فروش سال ۹۵

شرکت نورد آلومینیوم از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی آلومینیومی است که محصولات آن به شکل کویل، تسمه و ورق آلومینیومی و کامپوزیتی تولید شده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. ورق آلومینیومی درصد قابل توجهی از فروش شرکت را شامل می‌شود به‌طوری که بیش از نیمی از درآمد شرکت از فروش این محصول به‌دست می‌آید. نرخ فروش ورق آلومینیومی در سال ۹۵، به طور متوسط ۸۹ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم بود. تسمه آلومینیومی هم با تشکیل ۲۲ درصدی سهم فروش شرکت، یکی از محصولات مهم آن به شمار می‌رود. قیمت هر کیلوگرم تسمه فروش رفته در سال ۹۵، به‌طور میانگین ۱۰۷ هزار ریال بود که نسبت به ورق، ارزش بیشتری داشت. سایر محصولات آلومینیومی نیز در مجموع ۳۲۱ میلیارد ریال برای شرکت درآمد ایجاد کرد که حدود ۶۰ میلیارد ریال آن از فروش صادراتی بدست آمد. نمودار ۱ تناژ فروش محصولات مختلف شرکت را در سال ۹۵ نشان می‌دهد.

                               
 
سود سال ۹۵ شرکت ۷۰ ریال به‌ازای هر سهم پیش‌بینی شده بود. با توجه به عملکرد واقعی، درصورت عدم تغییر سایر پارامتر‌های مؤثر بر عملکرد شرکت، سود هر سهم کاهش نامحسوسی می‌یابد.

شرکت نورد آلومینیوم برای سال ۹۶، حدود ۷۵ ریال سود به‌ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. از عمده دلایل افزایش سود شرکت می‌توان به پیش‌بینی افزایش سود خالص و کاهش هزینه‌های مالی نسبت به سال ۹۵ اشاره کرد. شرکت برای سال ۹۶ حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال فروش پیش‌بینی کرده است. فروش ورق آلومینیومی که محصول عمده شرکت را تشکیل می‌دهد به ۸ هزار و ۱۱۵ تن رسیده است. همچنین نرخ فروش این محصول ۹۹ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم درنظر گرفته شده که این نرخ بر مبنای معاملات بورس کالا پیش‌بینی شده است. باید توجه داشت که علیرغم افزایش ۱۵ درصدی فروش، سود خالص شرکت به دلیل افزایش ۱۸ درصدی بهای تمام شده محصولات، رشد کمتری می‌یابد. اما کاهش هزینه‌های مالی شرکت از ۳۹ میلیارد ریال به ۲۷ میلیارد ریال باعث می‌شود سود هر سهم نسبت به سال ۹۵ افزایش یابد.

نمودار ۲ روند قیمت فنوال را طی ۶ ماه اخیر در بورس اوراق بهادار نمایش می‌دهد. پس از پشت سر گذاشتن موج نزولی در پایان دی ماه سال ۹۵ محدوده حمایتی در قیمت ۱۰۰۰ ریال تشکیل شد که پس از لمس دوباره این محدوده، سهام شرکت با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و بازدهی ۲۷ درصدی را با رسیدن به قیمت ۱۲۷۲ ریال، برای سهامداران شرکت به همراه داشت. اما پس از این صعود نسبتاً مناسب، قیمت سهم، فاز اصلاحی را در پیش‌گرفت و به سمت محدوده حمایتی ایجاد شده کاهش یافت که حدود ۶ هفته به طول انجامید. پس از پایان اصلاح قیمتی سهم، موج صعودی دیگری آغاز شد و بار دیگر قیمت سهام شرکت را به محدوده سقف قبلی هدایت کرد. اما تاکنون قدرت این موج، سبب شکستن سقف قبلی نشده است. در صورت تثبیت قیمت سهام شرکت به بیش از ۲۷۰۰ریال، می‌توان به صعود سهم امیدوار بود.

                           

عناوین برگزیده