تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۵۶۷
کد خبر: ۲۶۲۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
درپی سفر معاون وزیرصمت به روسیه انجام شد؛

بررسی راهکار‌های عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه/ امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و حضور در نشست تخصصی همکاری‌های تجاری ایران و روسیه

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت در سفر خود به سنت‌پترزبورگ، دیدار‌هایی با مقامات ارشد روسی داشت و ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، راهکار‌های عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه را بررسی کرد.

به گزارش می‌متالز، اوورچوک، معاون نخست وزیر روسیه در دیدار با علیرضا پیمان‌پاک از فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب استقبال کرد و خواستار اطلاع از برنامه ایران برای حل مشکلات لجستیکی این کریدور شد

وی از موافقت رئیس‌جمهوری روسیه برای ساخت راه‌آهن در ایران خبر داد و گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا - رشت را ساخته و تحویل ایران دهد.

وی همچنین از عزم روسیه برای پیگیری عضویت ایران در بریکس خبر داد و پیشنهاد کرد ایران به‌عنوان عضو ناظر به اتحادیه اوراسیا ملحق شود.

پیمان پاک نیز بر نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران، نوسازی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران تأکید کرد.

در ادامه این نشست در مورد مباحث پولی و تشکیل کارگروه تولید مشترک، تأمین قطعات صنعتی کارخانه‌های روسیه توسط کارخانه‌های ایرانی، ایجاد مناطق آزاد مشترک در شمال و جنوب ایران بحث و تبادل‌نظر شد.

ایجاد مرکز بازرگانی نوا‍ ـ‌ پارس در سنت پترزبورگ

همچنین در حاشیه بیست‌وپنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ، تفاهم‌نامه ایجاد مرکز بازرگانی ایران و روسیه با مرکزیت سنت‌پترزبورگ و تهران، با عنوان «نوا-پارس» با حضور معاون وزیر صمت، سفیر ایران در روسیه، معاون استاندار سن‌پترزبورگ، رئیس کمیته روابط خارجی دولت سنت‌پترزبورگ، مسئول ایران و خاورمیانه کمیته روابط خارجی دولت سنت‌پترزبورگ، به امضا رسید.

با راه‌اندازی این مرکز، توسعه تجارت متقابل بین ایران و روسیه در حوزه‌های تأمین تجهیزات نفت و گاز، محصولات مهندسی حمل‌ونقل، ماشین‌سازی، کشتی‌سازی، تجهیزات الکترونیکی، طراحی و ساخت تأسیسات انرژی، ایجاد پایگاه تعمیرات تجهیزات عرضه‌شده، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی و ساختمانی در دستور کار قرارگرفته است.

توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران و اولویت‌دار بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و تولیدکنندگان ایران و روسیه، حمایت و کمک مؤثر در ایجاد ارتباطات تجاری مستقیم بین کارآفرینان روسیه و ایران، ایجاد سازوکار مناسب برای تسهیل در مراودات مالی شرکت‌های مستقر در جغرافیای دو طرف، راه‌اندازی پورتال‌های اینترنتی معرفی پتانسیل‌های تجاری ایران به روسیه و بالعکس، تلاش برای توسعه پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال‌ـ‌جنوب برای تسهیل در ترانزیت کالا بین دو کشور، ایجاد تمامی زیرساخت‌های لازم موردنیاز مرکز همچون حضور بانک و شرکت بیمه ایرانی و روسی در مرکز، ایجاد واحد نمایشگاهی برای نمایش دستاورد‌های دو کشور و همچنین ایجاد مراکز فرهنگی در محدوده طرف‌ها ازجمله اهداف راه‌اندازی مرکز بازرگانی ایران و روسیه بیان‌شده است.

در این مراسم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران راه‌اندازی این مرکز را فصل جدیدی از همکاری بین شرکت‌های ایران و روسیه خواند و بر حمایت از برنامه‌های آن تأکید کرد.

پیمان‌پاک اجرای تفاهم‌نامه لغو روادید گروهی بین دو کشور را که پیش‌تر به امضا رسیده بود، راهی برای توسعه گردشگری در دو کشور خواند.

معاون استاندار سن‌پترزبورگ نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این مرکز و همکاری همه‌جانبه در پیشبرد اهداف آن به خواهرخواندگی سنت پترزبورگ با اصفهان اشاره کرد و از سفر هیئتی تجاری از روسیه به ایران و حضور در دو شهر اصفهان و تهران خبر داد.

درخواست وزیر مسکن روسیه برای خرید مصالح ساختمانی و توربین

همچنین در نشست‌هایی جداگانه، پیمان‌پاک با فایزولین، وزیر مسکن روسیه، و ماکسیم سوکولوف، مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل‌ونقل روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار‌ها مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و تولید مشترک خودرو در ایران موردتوافق قرار گرفت.

همچنین دو طرف در موضوع احداث شهرک‌ها و مناطق صنعتی مشترک و نیز استفاده از ظرفیت شهرک‌های موجود برای تجارت آزاد و تولیدات مشترک بحث و تبادل‌نظر کردند.

در این جلسات وزیر مسکن روسیه از اشتیاق و علاقه کشورش برای خرید مصالح ساختمانی و توربین از ایران خبر داد.

تأکید ایران بر امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا پیش از اتمام سال ۲۰۲۲

در ادامه حضور پیمان‌پاک در سنت‌پترزبورگ، وی در نشست تخصصی همکاری‌های تجاری ایران و روسیه حاضر شد و در سخنانی با اشاره به حجم کلی مبادلات تجاری ایران و روسیه با دنیا که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم، تنها چهار میلیارد دلار به مبادلات دو کشور ایران و روسیه اختصاص دارد که عدد بسیار ناچیزی است.

وی با اشاره به روابط سیاسی دو کشور تأکید کرد: تبادلات تجاری ایران و روسیه باید به‌سرعت افزایش پیدا کند، اما لازمه این امر، چند اقدام مهم است که باید به انجام آن‌ها سرعت دهیم.

پیمان‌پاک بابیان این‌که تجارت را باید در زنجیره تأمین دید، افزود: اکنون نبود شناخت کافی تجار ایرانی و روس از یکدیگر موجب شده تا حجم مبادلات کمی را شاهد باشیم که البته در چند ماه اخیر شاهد اعزام هیئت‌های تجاری دو کشور برای برگزاری جلسات رودررو بودیم.

به گفته وی در ۳ ماه گذشته بزرگ‌ترین هیئت تجاری تاریخ ایران به روسیه اعزام شد که دستاورد‌های خوب تجاری برای تجار در پی داشت.

معاون وزیر صمت همچنین به پتانسیل موجود در استان‌های دو کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه در حال برقرار کردن ارتباط مستقیم استان‌های مکمل با یکدیگر هستیم تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند.

وی از تأکید رئیس‌جمهوری ایران بر لزوم اجرایی شدن موافقت‌نامه اوراسیا خبر داد و گفت: تأکیدداریم که موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا پیش از اتمام سال ۲۰۲۲ به امضا برسد.

پیمان پاک همچنین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مشترک را از دیگر اقداماتی دانست که به توسعه روابط تجاری میان ایران و روسیه منتهی می‌شود و در ادامه درباره رفع موانع تبادلات پولی، بانکی و ملی سخن گفت.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نشست‌های متعددی میان مدیران بانکی دو کشور برگزارشده و تعریف راهکاری مشخص می‌تواند علاوه بر اینکه تجارت میان ایران و روسیه را رونق بخشد، موجبات استفاده کشور‌های دیگر را نیز فراهم سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات گمرکی و لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل اشاره و عنوان کرد: با شرایط فعلی که گمرکات دو کشور دارند، نمی‌توان انتظار افزایش مبادلات تجاری را داشت و گمرکات باید سطح خود را افزایش دهند.

پیمان‌پاک با اشاره به راه‌اندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: زیرساخت‌های حمل‌ونقلی وضعیت خوبی ندارند و باوجود افزایش ۸۰ درصدی ترانزیت از این مسیر، این عدد فعلی نیاز‌های دو کشور را تأمین نمی‌کند.

وی از اشتیاق کشور‌های شرق آفریقا و حاشیه خلیج‌فارس به استفاده از کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: درخواست‌های مکرری از این کشور‌ها برای راه‌اندازی این کریدور داریم که با حل مسائل لجستیکی می‌تواند مسیر جایگزین بسیار خوبی برای مسیر‌هایی باشد که به علت بحران فعلی مسدود شده‌اند.

وی در این زمینه پیشنهاد شکل‌گیری شرکت‌های مشترک حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری مشترک در خصوص نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و نیز تسریع در تکمیل مشترک راه‌آهن رشت آستارا را مطرح کرد که مورد استقبال طرف‌های روسی قرار گرفت.

معاون وزیر صمت در پایان بر لزوم تولیدات مشترک صنعتی و دانش‌بنیان از سوی دو کشور تأکید کرد و ادامه داد: دانش مکمل ایرانی و روس می‌تواند به تولید محصولاتی منجر شود که علاوه بر رفع نیاز داخلی هر دو کشور به صادرات و رهایی از وابستگی به کشور‌های دیگر نیز ختم شود.

دیدار با دستیار پوتین و تأکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی

در یکی دیگر از دیدارها، پیمان‌پاک نشستی را با کوبیاکف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه برگزار کرد و دو طرف بر گسترش روابط تجاری میان کشور‌های متبوع خود تأکید کردند.

همکاری در موضوعاتی همچون خودروسازی، کشتیرانی، ساخت کشتی، فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب، همکاری بانکی و تبادلات ارزی، تولیدات مشترک میان صنایع مادر دو کشور از موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود.

همچنین پیمان پاک بر آمادگی ایران برای انعقاد قرارداد‌های بلندمدت در حوزه میوه و تره‌بار با همکاری اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای تثبیت و توسعه حجم صادرات تأکید کرد.

در ادامه کوبیاکف از پیشنهاد معاون وزیر صمت مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک میان شرکت‌های ایرانی و روس استقبال کرد و گفت: صنعت خودروسازی روسیه آماده است با ایران همکاری‌های مشترک داشته باشد و ایران می‌تواند شریک تجاری ما در بازاری باشند که به گفته وال استریت ژورنال شرکت‌های غربی بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری را رها کرده‌اند.

دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا

همچنین پیمان‌پاک در نشستی که با آندره اسلپنیوف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت، بر لزوم اهتمام تمامی دستگاه‌های کشور برای تسهیل زمینه انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه تأکید و پیشنهاد کرد تا علاوه بر همکاری مناطق آزاد صنعتی ایران با مناطق مشابه در کشور‌های عضو این اتحادیه، رایزنی‌ها در خصوص تولید مشترک کالا‌های صنعتی نیز آغاز شود.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از آمادگی این اتحادیه برای اعزام کارشناسان خود به ایران برای ادامه گفتگو‌ها درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد خبر داد و از پیشنهاد‌های پیمان‌پاک در خصوص توسعه همکاری ایران با کشور‌های پنج‌گانه استقبال کرد.

دیدار با استاندار ساراتوف و نشست با رئیس‌جمهوری اودمورتیا

پیمان‌پاک دیداری نیز با رمان ویکتورویچ گوسارکین، استاندار ساراتوف روسیه داشت و در این دیدار زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و گردشگری و تبادل هیئت‌های تجاری بین ساراتوف و استان‌های ایران ازجمله استان اردبیل، بحث و تبادل‌نظر شد.

وی در ادامه دیداری با الکساندر برچالوف، رئیس‌جمهوری اودمورتیای فدراسیون روسیه داشت و در این دیدار دو طرف در خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین جمهوری یادشده و استان‌های ایران و تبادلات تجاری گفتگو کردند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده