تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۶۳۰۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس کمیته معدن مجلس:

چرا مدیران شرکت ملی مس ۹۰ درصد از مس کاتد تولید شده در کشور را علیرغم نیاز داخلی صادر می‌کنند؟/ چرا مدیران شرکت ملی مس طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پایین دستی را اجرایی نمی‌کنند؟

‌می‌متالز - رئیس کمیته معدن مجلس، دلایل صادرات ۹۰ درصد مس کاتد تولید داخل علیرغم نیاز داخلی توسط مدیران شرکت ملی مس را تشریح کرد.

مس کاتد و کاربرد‌های مهم


به گزارش می‌متالز، کاتد مس در فرآیند پالایش الکترولیتی با غلظت مس و در حرارت بسیار بالا تولید می‌شود.

مس به عنوان سومین فلز پرکاربرد در جهان شناخته می‌شود که در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

مس رسانای اکتریکی و گرمای بالایی نیز دارد و به دلیل رسانای بالا کابرد قابل توجهی در صنعت برق و الکترونیک دارد.

تولید ورق‌های کاتد مس در ابعاد ۰٫۵ تا ۱ متر مکعب است.

ضخامت ورق‌های کاتد مس ۳ تا ۲۰ میلی متر است.

کاتد مس تقریبا سه چهارم مس مصرفی درسال را به خود اختصاص می‌دهد و به شکل‌های مختلف شمش استفاده می‌شود.

کاتد مس برای ساخت میله‌های مس ریخته‌گری نیز استفاده می‌شود که کاربرد زیادی در صنایع سیم، ترانسفورماتور و کابل دارد.

کاتد مس همچنین مواد اولیه تشکیل دهنده بسیاری از محصولات دیگر مانند ورق مسی، سپر‌های مسی، آلیاژ‌های برنز و تولید برنج است که در وسایل برقی، ساخت و ساز و حمل و نقل، کاربرد زیادی دارد.

با توجه به اینکه کاتد‌های مس مصارف زیادی در تولید محصولات و کالا‌های مختلف دارد و تقریبا به زیست مدرن بشر گره خورده است، شرکت کودلکو که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کاتد‌ها مسی در جهان است، اعلام کرده است که به زودی کاتد مس سبز تولید خواهد کرد که با محیط زیست سازگارتر باشد.

کشور ما ذخایر مس بسیار زیادی دارد و در مجموع ۲۲۵ معدن مس در کشور ثبت شده است که از این تعداد ۱۴۸ مورد آن فعال است که این معادن در سال ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج دارد.

اما در این میان تولید کاتد مس در کشور ما چندان قابل توجه نیست تا جایی که حتی تامین کننده نیاز کشور نیز نمی‌باشد.

بنابر نظر و اظهارات برخی مسوولان و کارشناسان، معادن مس کشور تقریبا یک چهارم نیاز کشور به مس کاتد را تولید می‌کنند.

در این میان چند سوال مهم پیش می‌آید که چرا علیرغم نیاز جدی کشور به مس کاتد، ما شاهد صادرات آن به خارج از کشور هستیم و دیگر اینکه چرا علیرغم تولید قابل توجه مس در کشور، صنایع پایین دستی مربوطه ایجاد نمی‌شود.

خبرنگار صنایع در گفتگوی اختصاصی که با رئیس کمیته معدن مجلس داشته، پاسخ این سوالات را از وی پیگیری کرده است که در ادامه پاسخ ایشان به این سوالات را ملاحظه می‌کنید.

رانت‌خواری شرکت ملی مس


الله‌وردی دهقانی در ابتدای این گفتگو و در خصوص وجود مافیا در شرکت ملی مس، اظهار داشت: شرکت ملی مس شرکتی است که عمدتا معدن مس سونگون را مدیریت می‌کند، یعنی استخدام‌ها، پیمان‌سپاری‌ها، فروش و خرید تجهیزات و توسعه را شرکت ملی مس انجام می‌دهد.

متاسفانه با وجود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت و نیاز به مس کاتد در کشور، شرکت ملی مس ۹۰ درصد از ۲۴۰ هزار تن مس کاتد که سالانه در کشور تولید می‌شود را صادر می‌کنند.

وی در ادامه درباره دلیل این اقدام مدیران شرکت ملی مس، افزود: دلیل این کار کاملا مشخص است، با توجه به نیازی که در دنیا به مس کاتد وجود دارد، به بهانه دور زدن تحریم‌ها، رانت‌هایی را به جیب خود می‌زنند.

اگر این منابع را در داخل کشور برای صنایع پایین دستی به فروش برسانند که تحت مدیریت شرکت ملی مس نیز نیستند، دیگر بحث صادارت و دور زدن تحریم‌ها و درصد گرفتن از ارز‌های دریافتی وجود نخواهد داشت.

چرا مدیران شرکت ملی مس ۹۰ درصد از مس کاتد تولید شده در کشور را علیرغم نیاز داخلی صادر می‌کنند؟/ چرا مدیران شرکت ملی مس طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پایین دستی را اجرایی نمی‌کنند؟

شرکت ملی مس در تملک مدیران چند تابعیتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود، بیان کرد: مدیران چند تابعیتی که در حال حاضر بر شرکت ملی مس حاکم هستند و یک پای آن‌ها خارج از مرز‌های کشور است، شگرد و سیاستشان ادامه این خام فروشی است و هیچ‌گونه برنامه توسعه‌ای ندارند.

حتی این مدیران با اینکه می‌دانند و می‌توانند با توجه حجم بالای تولیدی که این شرکت دارد، صنایع پایین دستی را ایجاد کنند، ولی این اقدام را انجام نمی‌دهند چرا که اگر صنایع پایین دستی را ایجاد کنند نیازی به صادرات مواد خام نیست و باید محصول تولید کنند که محصولات تولیدی نیز از حوزه تسلط و نظارت آن‌ها خارج است و عواید صادرات را برای ان‌ها به همراه نخواهد داشت.


در پایان می‌توانید ویدیوی گفتگوی اختصاصی رئیس کمیته معدن و صنایع معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با صنایع را ملاحظه نمایید:

تعداد بازدید : 3

منبع: صنایع پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده