تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۶۳۵۸۱
سرویس خبر : انرژی

تامین ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز چابهار توسط بنیاد مستضعفان

‌می‌متالز - رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مردم در شرایط سختی قرار دارند از تامین ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز چابهار توسط بنیاد مستضعفان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، پرویز فتاح در مراسم افتتاح واحد بخار نیروگاه چابهار و تبدیل این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی اظهار کرد: ۱۶ سال قبل و زمانی که وزیر نیرو بودم در سفر به این منطقه و در همین نقطه، کلنگ احداث این نیروگاه را زدم و این درحالی بود که آن زمان شاید کسی باور نمی‌کرد در این بیابان، چنین نیروگاهی احداث شود، ولی حالا بعد از ۱۶ سال با تبدیل آن نیروگاه و افزایش ۵۰ درصدی راندمان تولید برق در آن که با تبدیل آن نیروگاه قدیمی به نیروگاه سیکل ترکیبی اتفاق افتاد، شاهد افزایش قدر و منزلت و همچنین تاثیرگذاری این نیروگاه بر این منطقه بودیم.

وی با بیان اینکه امروز ۱۰۰ درصد تمام مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی منطقه چابهار توسط این نیروگاه تامین می‌شود، گفت: منطقه چابهار از نظر اقتصادی، منطقه‌ای ویژه در کشور است و امروز کشور در حال سرمایه گذاری برای توسعه بندر چابهار است و ما نیز تلاش داریم تا سهمی در این توسعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این واحد جدید، در اوج مصرف کشور به بهره برداری رسید گفت: هر یک مگاوات برق تولید شده در این نیروگاه می‌تواند از خاموشی مصارف خانگی و صنعتی جلوگیری کند و خوشبختانه با تلاش مهندسان و متخصصان متعهد کشورمان، این واحد جدید در زمان مقرر به بهره برداری رسید.

فتاح با اشاره به حمایت صندوق توسعه ملی در تامین مالی پروژه توسعه این نیروگاه گفت: ما این تقاضا را داریم که صندوق توسعه ملی شرایط تولید برق در نیروگاه‌های کشور را مدنظر داشته باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به تاثیر راه اندازی واحد بخار در این نیروگاه و افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در نیروگاه نسبت به نیاز پیش از این نیروگاه در هر سال که بالغ بر ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد گفت: با در نظر گرفتن ۰.۵ دلار به ازای هر لیتر گازوئیل، طی ۲ سال تمام سرمایه گذاری در این نیروگاه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان است، از محل صرفه جویی در مصرف گازوئیل بازمی گردد و این یعنی یک سرمایه گذاری خوب برای کشور.

رئیس بنیاد مستضعفان با تقدیر از عملکرد مهندسان و متخصصان ایرانی در تولید تجهیزات نیروگاهی و بومی شدن صنعت ساخت نیروگاه در کشور گفت: این یعنی خودکفایی ۱۰۰ درصدی تکنولوژی پیشرفته‌ای که تا چند سال پیش به طور کامل در آن وابسته بودیم.

فتاح در ادامه با اشاره به طلب ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو به دنبال فروش برق گفت: ما امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب توسط مجلس و دولت، زمینه برای به صرفه شدن سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق فراهم شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان روز گذشته ۳۴۰۰ مگاوات به شبکه تزریق کردند گفت: این میزان تولید برق در نیروگاه‌های بنیاد، درحالی است که کل مصرف صنایع ما در بنیاد مستضعفان به ۷۰۰ مگاوات نمی‌رسد و این منطقی نیست بنیاد که سرمایه گذاری سنگینی در تولید برق داشته، متحمل خاموشی صنایع شود.

وی در ادامه با اشاره به آلودگی محیط زیستی سوزاندن گازوئیل به نسبت گاز گفت: تقاضا دارم مسوولان استان سیستان و بلوچستان مقدمات رسیدن هرچه سریعتر گاز به این منطقه را که باعث افزایش راندمان و کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی است را فراهم کنند.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار وابسته به مردم است افزود: امنیت اصلی در کشور جز با رسیدگی به مردم و همراهی آنها، ممکن نخواهد شد و باید بدانیم که کشور ما آنقدر «ندار» نیست که نتوانیم به مردم رسیدگی کنیم و این وظیفه ما و همه دستگاه‌های کشور است.

فتاح ادامه داد: بر همین اساس ما در بنیاد مستضعفان اعلام کرده ایم هریک از مجموعه‌های بنیاد در کشور، موظف هستند سهمی از سود خود را برای کمک به ساکنان مناطق حاشیه‌ای خود تخصیص دهند و این حق مردم است.

وی با تاکید بر اینکه مردم در شرایط سختی قرار دارند و نباید هیچ مسئولی در این شرایط آسوده بخوابد ادامه داد: امیرالمومنین (ع) هیچ شبی را آسوده نخفت و ما نیز که خود را شیعه ایشان می‌دانیم نمی‌توانیم رفتاری جز این داشته باشیم و اگر چنین باشیم نصرت خداوند، شامل حالمان خواهد شد.

فتاح با بیان اینکه پیش از این بنیاد مستضعفان ۳۰۰ دستگاه ترانس را برای برق دار شدن مناطق حاشیه‌ای و محروم چابهار خریداری کرده و در اختیار مسوولان منطقه‌ای قرار داده است گفت: ما در سفر قبلی خود تصمیماتی را برای برق رسانی و حل برخی مشکلات دیگر اهالی مناطق محروم این شهرستان اتخاذ کردیم و باید بدانیم که ما و همه مدیران برای رسیدگی به این مردم مسئولیت داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده