تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۶۳۲۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

آیین‌نامه واردات خودرو آماده طرح و بررسی در دولت

‌می‌متالز - وزیر صمت گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مطرح‌شده و دارای ۱۰ بند است، در خصوص یکی از بند‌های آن در هیئت دولت ابهاماتی وجود داشت و لازم بود به کمیسیون اقتصادی برگردد و برای بازگشت دوباره به دولت باید ۳ مرحله طی می‌کرد و اکنون طرح آماده این است که در دولت مطرح و بررسی شود.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درخصوص صنعت خودرو و تحولات آن اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودرو‌های فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودرو‌های فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وی افزود: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مساله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.

فاطمی امین با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خود و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرایی شده است.

وی دیگر دستور رئیس‌جمهوری را افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بوده اعلام و بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شدٰ، اما امسال برای تولید حداقل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کردیم و طبق این برنامه جلو می‌رویم.

فاطمی امین بیان کرد: نمودار‌های کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی‌توان آن را بیان کرد، زیرا قابل‌لمس نیست؛ اما از آذر و دی‌ماه امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس‌تر خواهد بود، بنابراین هیچ‌کسی دارای عصای موسی نیست که مسائل چهل ساله یک صنعت را یک شبه حل کند و ناگزیر هستیم که مسائل را اولویت‌بندی کرده و به ترتیب روبه‌جلو حرکت کنیم و همین‌که خودروی ناقص به معنای قبل نداریم و عبور مستقیم خودرو کامل وجود دارد به‌نوبه خود در کیفیت مؤثر است.

وزیر صمت اعلام کرد: صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفندماه سال گذشته اقدامی انجام شد به‌طوری‌که مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کار‌های مختلف صادرشده است و امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز خواهیم کرد به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد و به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو را داشته باشیم.

وی ادامه داد: قرار بود خودروساز‌ها ۱۷۶ هزار خودرو عرضه کنند، اما به علت این‌که اطلاعات عده‌ای از منتخبان همخوانی نداشت و تعداد منتخبان کاهش پیدا کرد و خودروسازان نیز اعلام آمادگی کردند که امکان تحویل خودرو‌ها رادارند ما کل ذخیره‌ها را به فهرست اصلی اضافه کردیم.

فاطمی امین در خصوص لزوم حذف قرعه‌کشی‌ها نیز بیان کرد: به دو روش می‌توان سیستم قرعه‌کشی را حذف کرد؛ ما باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم، ما در کشور سالی یک و نیم میلیون تقاضای خودروداریم، اما سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه تولیدشده، بنابراین یک شکاف ۶۰۰ هزارتایی در این زمینه وجود دارد که تنها با واردات و افزایش تولید رفع می‌شود.

وزیر صنعت در ادامه در خصوص واردات خودرو نیز توضیح داد: آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مطرح‌شده و دارای ۱۰ بند است، در خصوص یکی از بند‌های آن در هیئت دولت ابهاماتی وجود داشت و لازم بود به کمیسیون اقتصادی برگردد و برای بازگشت دوباره به دولت باید ۳ مرحله طی می‌کرد و اکنون طرح آماده این است که در دولت مطرح و بررسی شود.

آیین‌نامه واردات خودرو آماده طرح و بررسی در دولت

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات خودرو از شهریورماه بیان کرد: از زمانی که این طرح تصویب شود، دو تا سه ماه بعد عملیاتی خواهد شد و زمان زیادی نخواهد برد.

وزیر صمت در خصوص علل سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت‌های جهانی افزایش پیداکرده‌اند و در آخر سال گذشته دو اتفاق افتاد که کمتر درباره آن صحبت می‌شود؛ اول افزایش قابل‌توجه قیمت جهانی در روغن، پنبه یا پنل‌های تلویزیون بود و اتفاق دوم بنا بر قانون بودجه امسال تعرفه واردات از ۴ هزار و ۲۰۰ به ۲۶ هزار تومان رسید، یعنی جهش ۶ برابری در تعرفه‌ها داریم و البته با نصف کردن سود بازرگانی تا حدودی تعرفه‌ها تا حد ۳ برابر جبران شد، یعنی ما در واردات و در نرخ ارز محاسبه تعرفه واردات دو اصلاح داشتیم.

وی افزود: تقسیم‌کاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد در حوزه‌ای که ما به‌صورت مستقیم مسوولیت داریم افزایش قیمت‌ها متعادل‌تر بود و تورم در لوازم‌خانگی نصف تورم میانگین کشور بود.

منبع: بورس نیوز

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده