به گزارش می متالز، گفتوگوی ویژه خبری با موضوع سرعت عمل گمرک در ترخیص کالا با حضور مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی ایران ، علی معقولی مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور و علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برگزارشد.
معقولی در ابتدا با اشاره به ترخیص ۱۳ هزار خودرو موجود در گمرک گفت: مراحل تصویب این خودروها در حال نهایی شدن است و شامل خودروهایی هستند که طی ماههای قبل به گمرک وارد شدند. بخشی از این خودروها مشغول بحثهای قضایی هستند اما طی مراحل این مصوبه به تدریج ترخیص آنها را در گمرک خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کالاهای اظهاری ظرف ۳ روز ترخیص میشوند افزود: ماشین آلات از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: وارادات کشور را میتوان از یک منظر به سه بخش اساسی تقسیم بندی کرد. اولین گام ثبت سفارش کالا است که با ۲ روش بانکی و بدون انتقال ارز انجام میشود. سال گذشته ۵۰ درصد واردات بدون انتقال ارز بوده که سال جاری به دلیل تنظیم بازار کاهش پیدا کرده است.
معقولی با اشاره به اینکه هیچ واحد تولیدی نیست که ۷۰ درصد کالاهای وارداتی اش با وجود نقص مدارک از گمرک ترخیص نشده باشد اظهار کرد: روند ترخیص لاستیک و نهادههای دامی از گمرکات کشور تسریع شده است.
علیخانی با بیان اینکه رسوب کالاها در گمرک علیرغم میل باطنی مسئولین گمرک یک واقعیت انکارناپذیر به حساب میآید افزود: این رسوب ناشی از ۲ منظر است که ابتدا به سیاستهای تجاری و ارزی کشور باز میگردد به جهت اینکه وقتی سیاستهای تجاری و ارزی با صدور بخشنامه و مصوبات مختلف به سرعت تغییر میکند در مقام اجرا مشکلاتی را هم برای گمرک و فعالین اقتصادی ایجاد میکند.
وی ادامه داد: اینکه مقررات ارزی کشور به سرعت در ارتباط با نرخ ارز و چگونگی ثبت سفارش برای واردات تغییر کند مشکلات اساسی را ایجاد میکند و ۹۵ درصد از تغییرها ناشی از رسوب سیاستهای تجاری و ارزی کشور است.
این مقام مسئول افزود:بخش دوم به فرانید و مقرراتی در تشریفات گمرکی باز میگردد که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور از یک سو باید مقررات را اجرا کند و از سوی دیگر تسهیل گر فرایند ها باشد.
علیخانی با بیان اینکه رسوب کالا در گمرک باعث افزایش واردات شده است اعلام کرد: این مسئله منجر میشود که بسیاری از کالاها در زمان مقرر ترخیص نشوند و وارد کننده به جهت هزینهها از فرآیند ترخیص منصرف میشود و این کالاها متروکه شده و باعث تملک آن میشود. این موضوع طبیعتا مشکلاتی برای نظام تجاری و ستاد تنظیم بازار در ارتباط با کالای اساسی و معیشت مردم به وجود میآورد از طرفی تولید با تاخیر اتفاق افتاده که نظام توزیع، صادارات و افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت در بازارها داخلی را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه عدم تأمین و ترخیص کالا و ثبت سفارش با تأخیر در کنار برخی تصمیمات نادرست موجب رسوب کالاها و مواد اولیه بخش خصوصی در گمرکات کشور شده است افزود: آزادسازی روند انتقال ارز، تسهیل و ثبت سفارش و تأمین ارز مورد نیاز به حل مشکلات بخش خصوصی و تولید کنندگان کمک میکند.
علیخانی گفت: گام بعدی عملیات بانکی بوده که در این زمینه تخصیص و تامین وجود دارد که در بانک مرکزی اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده اند.
کریمی با اشاره به اینکه متاسفانه بازار داخلی خودمان را به نوعی دچار خود تحریمی کردهایم گفت: بازار از حجم عظیم کالاها و همچنین تولید کنندگان از مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای فرایند تولید محروم شده اند.
وی با بیان اینکه شرایط در طول چند ماه اخیر بهتر و تصمیمات بهتری اخذ شده است اما متاسفانه همچنان در گمرک مشکل وجود دارد افزود: عزیزانمان در گمرک وارث تصمیمات دیگران میشوند و مجبور هستند تصمیماتی را که در سطح ملی و خارج از گمرک اخذ میشود را پاسخگو باشند.
این نماینده مجلس با اشاره به لزوم ایجاد حداکثر تسهیلات برای تولید کنندگان اعلام کرد: گرو نگه داشتن بخشی از کالا در گمرک برای خیلی از کالاها امکان پذیر نیست لذا باید کل کالاها آزاد شوند و از سوی دیگر دولت و گمرک تصمیمات عاجل و فوری در خصوص تولیدکنندگانی که دارای کد شناسه هستند بگیرند تا امکان استفاده از کالا برای تولید کنندگان وجود داشته باشد.
کریمی با اشاره به اینکه کالا در گمرکات کشور مدام در حال ترخیص است توضیح داد: در حال حاضر برخی از کالاها شاید منتظر ثبت سفارش و برخی دیگر منتظر تخصیص ارز باشند. لاستیکهایی که اخیراً وارد شده با تأمینی که از سوی بانک مرکزی صورت گرفته در مرحله ترخیص قرار دارد. برای واحدهای تولیدی که از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند ترخیص به صورت ۱۰۰ درصدی انجام میشود. آنهایی که کد رهگیری ندارند با ۷۰ درصد ترخیص کالا صورت میگیرد کسانی که کد رهگیری دارند و میتوانند ضمانت نامه بگیرند کالای آنها به صورت ۱۰۰ درصدی ترخیص میشود.
وی ادامه داد: افزایش تقاضا باعث رسوب حجم عظیمی از سفارشهای بخش خصوصی در گمرکات کشور شد. هم اکنون ۱۴۰ هزار کانتینر در گمرکات کشور رسوب کرده و تولیدکنندگان خودمان را دچار خودت تحریمی کرده ایم.
کریمی افزود: اگرچه در مقایسه با چند ماه پیش شرایط بهتر شده اما مشکلات در گمرکات همچنان وجود دارد. گمرکات بخشی از کالاها را ترخیص میکنند و بخشی دیگر را گرو نگه داشته که این مسئله برای تولید کنندگان مشکلاتی را ایجاد کرده است.