تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۶۳۵۹
وزیر راه اعلام کرد:

زمان افتتاح اَبَرپروژه ریلی ایران/ تحقق ۱۰۰ میلیون تن بار درسال ۱۴۰۰

می متالز - وزیر راه با اعلام زمان افتتاح اَبَرپروژه ریلی ایران گفت: هدف ۱۰۰ میلیون تن بار در سال ۱۴۰۰ محقق می شود.
زمان افتتاح اَبَرپروژه ریلی ایران/ تحقق ۱۰۰ میلیون تن بار درسال ۱۴۰۰

به گزارش می متالز، محمد اسلامی با اشاره به اهمیت راه‌آهن قزوین رشت و نقش ترانزیتی آن در کریدور شمال جنوب گفت: این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است و امیدواریم مراحل تکمیلی طبق زمان‌بندی به‌انجام برسد و در هفته اول اسفند آماده افتتاح و به بهره‌برداری برسد. 

وی افزود: نکته حائز اهمیت در اقتصاد و استان‌های واقع در این مسیر ریلی علاوه بر تسهیل تردد هموطنان و فراهم کردن آسایش و راحتی در طول سفر، موضوع ترانزیت کالا و دسترسی به حوزه قفقاز و ماورای آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و دولت است. 

این مقام مسئول اعلام کرد : ساخت ادامه مسیر ریلی قزوین رشت تا آستارا در دستور کار وزارت راه قرار دارد و طی بازدید وضعیت فعلی پروژه احداث راه‌آهن رشت  آستارا مورد بررسی قرار می گیرد تا سرانجام شاهد برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی توسط پیمانکار در سال آینده باشیم. مادامی که رشت به آستارا متصل نشده حمل‌‌ونقل جاده‌ای وظیفه حمل بار در کریدور شمال جنوب در این قطعه را بر عهده دارد. 

اسلامی همچنین از تکمیل و بهره‌برداری خط دوم راه‌آهن کرج  قزوین در اوایل سال آینده خبر داد و گفت:‌ با این اقدامات ظرفیت جابه‌جایی مسافر حومه‌ای و بار ترانزیتی استان‌های واقع در این مسیر با هدف ارتقای ایمنی و روان‌سازی ترافیک عبوری محور قزوین کرج  تهران از جاده به‌روی ریل منتقل می‌شود. انتقال بار و مسافر از جاده به‌روی ریل جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم سال آینده شاهد آن باشیم. 

وی راجع به هدف جابه‌جایی بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد: جابه‌جایی 100 میلیون تن بار برای راه‌آهن در سال 1400 منظور شده و تا پایان سال جاری از 30 میلیون به حمل بیش از 50میلیون تن دست پیدا می کنیم.

اسلامی با بیان این‌که تحقق این جهش چشمگیر در حمل‌ونقل ریلی به سه عامل بستگی دارد افزود:‌ این سه اقدام شامل تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی کشور، اتصال ریل به کانون‌های تولید بار و افزایش ظرفیت خطوط با احداث خطوط دوم به‌صورت موازی است که در دستور کار قرار دارند. البته در حال پیگیری برای تأمین اعتبارات لازم جهت سرعت بخشیدن به این‌گونه پروژه‌ها هستیم تا هدفگذاری حمل 100 میلیون تن بار در سال در افق 1400 تحقق یابد . ظرفیت بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین  رشت با جابه‌جایی 5 میلیون مسافر و 10میلیون تن بار پیش‌بینی شده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده