تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۶۳۸۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هوش مصنوعی؛ سکوی دیجیتالی جهش معدنی

‌می‌متالز - توجه معدن‌کاران ایرانی به سمت معدن‌کاری هوشمند یک ضرورت است. معدن‌کاری زیرزمینی که عقب‌ماندگی کشور نزدیک به صفر است، باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، توسعه استفاده از هوش مصنوعی در نسل چهارم انقلاب صنعتی در همه حوزه‌ها از جمله معدن و صنایع معدنی تحول اساسی ایجاد کرده؛ ولیکن ایران با خوش‌بینی در نسل دوم باقی مانده است و با توجه به ذخایر معدنی شناخته‌شده روباز (در اکتشاف عقب ماندگی وجوددارد) ضرورت جهش از نسل۲ به نسل۴ برای قرار گرفتن در کنار کشور‌های معدنی پیشرفته وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در معدن‌کاری دیجیتال و هوشمند و استفاده از فناوری و نوآوری‌های نو و ماشین‌آلات پیشرفته باید در دستور کار بخش خصوصی و دولت قرار گیرد وتاخیر در توجه به این حوزه اقتصاد معدن و صنایع معدنی را دچار ضایعه جدی می‌کند، هوشمند‌سازی این حوزه سه امتیاز اساسی دربردارد:

  1. صرفه‌جویی در حوزه انرژی

  2. کاهش جدی قیمت تمام‌شده

  3. حمایت و حفظ محیط زیست


در کشور‌های پیشرفته سیستم هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات و ماشین‌آلات هوشمند مدرن بسیار فعال شده و نتایج بسیار خوبی به‌دست آمده است. به‌عنوان مثال شرکت کوماتسو در آخرین آماری که ارائه کرده ۲۴درصد در بهره وری، ۱۲درصد در کاهش ساعات کار، ۱۰ درصد در کاهش باطله و ضایعات و ۲۰درصد در کاهش خسارات ناشی از کار موفقیت داشته است و موجب شده محیط کار سالم، ایمنی معادن و راندمان افزایش و قیمت تمام‌شده کاهش یابد؛ همچنین در بازار رقابتی موفقیت اقتصادی بهتر شده است. در کل می‌توان نتیجه گرفت که توجه معدن‌کاران ایرانی به سمت معدن‌کاری هوشمند یک ضرورت است.

معدن‌کاری زیرزمینی که عقب‌ماندگی کشور نزدیک به صفر است، باید در اولویت قرار گیرد. برای جبران باید استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها را ترغیب به حضور در این بخش کرد و از تجربه کشور‌های پیشرفته و شرکت‌های بزرگ در معدن‌کاری ایران استفاده کرد. کنفرانس اقتصاد جهانی برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۱۶ پیش‌بینی کرده است که ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار ارزش افزوده در هوشمندسازی معدنی خواهد بود. حوزه مخابرات، دانشگاه‌ها، معاونت ریاست‌جمهوری و وزارت صنعت و معدن باید حمایت ویژه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی کنند، بدیهی است بخش خصوصی محور باشد.

شرکت اریکسون در مواردی تا ۹۵ درصد کاهش تاخیر حمل‌ونقل را داشته است. در حوزه حمل‌ونقل دریایی با ساخت کشتی‌های تا ۶۰۰هزار تن و در آینده نزدیک کشتی‌های ۸۰۰هزار تنی تحول اساسی در قیمت حمل خواهیم داشت؛ ولی هنوز بنادر ایران پذیرش حداکثر کشتی ۸۰ هزار تنی را دارد. ایران کشوری معدنی است و قابلیت زیادی در توسعه معادن دارد و حیف است که با بی‌توجهی به معدن‌کاری دیجیتال و هوشمند‌سازی از مزایای آن استفاده نشود.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده