تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۶۹۸
کد خبر: ۲۶۴۰۷۸
سرویس خبر : انرژی
چینی‌ها نفت روسیه را جایگزین نفت عربستان کردند

سود اقتصادی اژد‌های زرد از انزوای مسکو

‌می‌متالز - چین واردات نفت‌خام از روسیه را در ماه مه افزایش داد و به جبران ضرر‌های مسکو از کشور‌های غربی که خرید انرژی روسیه را به‌دلیل حمله این کشور به اوکراین کاهش دادند، کمک کرد.

به گزارش می‌متالز، الجزیره در گزارش ۲۰ژوئن در این رابطه نوشت، داده‌های گمرک چین در روز دوشنبه ۳۰خردادماه نشان داد که واردات نفت‌خام از روسیه در ماه می ۵۵درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت که رکوردی در این زمینه است. این مساله باعث شد روسیه جای عربستان را در زمینه صادرات نفت‌خام به چین بگیرد؛ زیرا پالایشگاه‌های روسیه در بحبوحه تحریم‌ها بر مسکو تخفیف‌های زیادی ارائه می‌دادند. براساس داده‌های اداره کل گمرک چین، این کشور به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، ماه گذشته حدود ۴۲/ ۸میلیون تن نفت از روسیه وارد کرد.

این کشور در مدت مشابه ۸۲/ ۷میلیون تن نفت از عربستان سعودی وارد کرده بود. چین از سال۲۰۱۶ بزرگ‌ترین بازار نفت‌خام روسیه بوده است و علنا جنگ روسیه در اوکراین را محکوم نکرده است. در عوض، چین از همسایه منزوی خود سود‌های اقتصادی فراوانی به‌دست آورده است. واردات نفت روسیه شامل عرضه از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و محموله‌های دریایی از بنادر اروپا و خاور دور روسیه است. این داده‌ها - که نشان می‌دهد روسیه پس از فاصله‌ای ۱۹ ماهه، رتبه اول تامین کنندگان نفت‌خام جهان را پس گرفت، حاکی از این است که مسکو علی رغم تحریم‌های غرب می‌تواند خریداران نفت خود را پیدا کند، اگرچه مجبور شده باشد که برای انجام این کار، قیمت‌ها را کاهش دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، چین در ماه می ۴۷/ ۷میلیارد دلار محصولات انرژی روسی خریداری کرد که حدود یک میلیارد دلار بیشتر از ماه آوریل بود.

داده‌های جدید گمرک چین چهارماه پس از جنگ در اوکراین منتشر می‌شود؛ زیرا خریداران از ایالات متحده و اروپا از واردات انرژی روسیه اجتناب کرده یا متعهد شده اند در ماه‌های آینده آن را کاهش دهند. تحلیلگران می‌گویند تقاضای آسیایی به کاهش برخی از این ضرر‌ها برای روسیه، به‌ویژه از سوی خریدارانی از چین و هند، کمک می‌کند. «وی چئونگ هو» تحلیلگر می‌گوید: «در حال حاضر، فقط اقتصاد محض است که باعث شده پالایشگاه‌های هندی و چینی نفت‌خام بیشتری با منشأ روسی وارد کنند...، زیرا چنین نفتی ارزان است.» داده‌های شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی» نشان می‌دهد هند از ماه مارس تا می ۶ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته نفت روسی خریداری کرده و واردات چین در آن دوره سه‌برابر شده است. بر اساس آخرین گزارش‌های جهانی نفت «آژانس بین المللی انرژی» هند در دو ماه گذشته از آلمان پیشی گرفته و دومین واردکننده بزرگ نفت روسیه شده است. به‌طور جداگانه، داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که واردات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) از سوی چین در ماه گذشته نزدیک به ۴۰۰هزار تن بوده که ۵۶درصد بیشتر از می ۲۰۲۱ است. بر اساس داده‌های گمرک، در پنج ماه اول سال جاری واردات LNG روسیه - از پروژه ساخالین۲ در خاور دور و «یامال ال. ان. جی» در قطب شمال روسیه - ۲۲درصد در سال افزایش یافت و به ۸۴/ ۱میلیون تن رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده