تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۶۴۲۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم بهمئی

‌می‌متالز - معاون فرماندار بهمئی با بیان این‌که جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم این شهرستان است، گفت: احداث کارخانه کربنات استرانسیوم، علاوه بر پایان دادن به خام‌فروشی معادن سلستین، گام بلندی در راستای کاهش نرخ بیکاری و رفع مشکل اشتغال در شهرستان خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان، مدیرکل حوزه سرمایه‌گذاری استان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان بهمئی و بخشدار مرکزی از پروژه‌های اقتصادی شهرستان بهمئی به خصوص محل دپوی معدن سلستین گودبن، شهرک صنعتی خلیج فارس بهمئی واقع در جنب روستای دوپرنظری، محل احداث کارخانه سولفات استرانسیوم، جاده دسترسی و معدن آهک هیدراته ماغر، مجتمع دامپروری در دوپرنظری، محل اجرای طرح آب معدنی در روستای کت و معدن سلستین قبر قیصر بازدید کردند.

جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم بهمئی

در این بازدید همه مشکلات و موانع طرح‌ها توسط دستگاه‌های متولی و مسوولان شهرستانی و مدیران‌کل استانی بیان شد و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری عسکری راهکار‌هایی برای رفع مشکلات آن‌ها پیشنهاد کرد که بخشی را بصورت دستور به همکاری ادارات استان با سرمایه‌گذاران و بخشی دیگری را همکاری و پیگیری ویژه سرمایه‌گذاران و تشکیل تعاونی برای پیگیری و اجرایی شدن طرح‌ها عنوان کرد.

سید معبود الهی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان بهمئی، در این بازدید گفت: یکی از مطالبات همیشگی مردم، جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین بوده و سهم ناچیز معادن در توسعه و اشتغال شهرستان همواره باعث نارضایتی مردم شهرستان بوده است، که احداث کارخانه کربنات استرانسیوم، علاوه بر پایان دادن به خام‌فروشی معادن سلستین، گام بلندی در راستای کاهش نرخ بیکاری و رفع مشکل اشتغال در شهرستان خواهد بود.

جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم بهمئی

وی اظهار داشت: ظرفیت و پتانسیل معادن طبیعی در کنار نیروی انسانی و آماده به کار، میزبان شایسته‌ای برای سرمایه گذاران در شهرستان خواهد بود.

الهی بیان کرد: با توجه به دستور ویژه استاندار و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و پیگیری‌های مستمر فرماندار مشکلات اولیه که سرمایه گذاران کارخانه تولید استرانسیوم داشتند برطرف شده که الان نوبت به سرمایه گذار رسیده که بدون وقفه کار اجرایی خود را آغاز کنند.

معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان بهمئی خاطرنشان کرد: ترکیب این ماده و تولید محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات آن در صنایع الکترونیکی، داروسازی و پتروشیمی موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان با تولید این محصولات، ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات، این محصول را به صورت تصاعدی افزایش داد چراکه کیفیت و عیار سلستین موجود در معادن کشور در سطح خوبی قرار دارد.

جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم بهمئی

وی در پایان به اشاره به معادن شهرستان بهمئی هم به کاربرد استرانسیوم اشاره داشت و افزود: موارد استفاده استرانسیوم و ترکیبات آن در پزشکی، صنایع متالورژی، ذوب فلزات، تهیه گریس، مواد رنگی، فیزیک نور (اپتیک)، حمام‌های نمک گداخته و … می‌باشد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان بهمئی در پایان نیز بر لزوم روشن‌گری مسوولان استانی و کشوری از مبلغ ارزش افزوده و سود تخصیص داده شده به شهرستان از محل فروش مواد خام معدنی تاکید داشتند و این موضوع به یک مطالبه عمومی برای همه شهروندانی است که هر روز نظاره گر بارگیری و حمل مواد خام معدنی به خارج از شهرستان است.

علی عباسپور بخشدار مرکزی شهرستان بهمئی هم در این بازدید با اشاره به اینکه، چهار معدن سیلستین در روستا‌های قبر قیصر، دشت آهو، دوپری نظری و گنبد بردی در شهرستان بهمئی از توابع کهگیلویه و بویراحمد تاکنون کشف و برخی از این معادن در حال بهره برداری است شهرستان بهمئی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بسیار خوبی در زمینه معدن دارد و گفت: معادن روباز سیلستین بهمئی با درجه کیفی خوب و با ظرفیت بالقوه و استخراج سالانه هزار تن به لحاظ ارزش صادراتی و ارز آوری می‌تواند در بهبود و شکوفایی اقتصاد این شهرستان و به تبع آن کشور نقش به سزائی داشته باشد.

جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین مهم‌ترین مطالبه مردم بهمئی

عباسپور با بیان اینکه، معادن سیلستین بهمئی از بهترین معادن به شمار می‌روند و توان استخراج سالانه هزار تن سلستین از این معادن وجود دارد افزود: سرمایه گذاران جهت حضور در شهرستان مشکلاتی داشتند که با تلاش استاندار، و مجموعه‌ی تحت امر ایشان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های فرماندار پای کار و جهادی شهرستان تا حدودی مشکلات مرتفع شد.

وی در پایان با بیان اینکه استخراج معادن در بهبود اقتصاد بهمئی، رونق شهرستان و توجه به زیر ساخت‌ها نقش به سزایی دارد و شروع به کار سرمایه‌گذارانی از کشور چین برای استخراج سیلستین از معادن بهمئی، نقطه عطفی برای راه اندازی دیگر کارخانجات و بکارگیری فرزندان این دیار در آینده خواهد بود و گفت: مسوولین شهرستانی و استانی برای به ثمر نشستن پروژه آماده پاسخگویی و پیگیری شبانه روزی هستند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهند ورزید.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده