تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۶۴۳۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حل بخشی از مشکلات کارگران با "سیستم کوپن"/ یارانه نقدی به نفع جامعه کارگری نیست

‌می‌متالز - فعال کارگری گفت: تنها کمکی که دولت می‌تواند برای کارگران انجام دهد و جلوی افزایش تورم را بگیرد، به کارگیری سیستم کوپن است تا مایحتاج اولیه را به دست مردم برساند.

به گزارش می‌متالز، ناصرچمنی، فعال کارگری، بابیان اینکه حذف ارز ترجیحی و گرانی کالا‌ها باعث شد بحث افزایش دستمزد خنثی شود گفت: متأسفانه کارگران با مشکلات متعددی در بحث اجاره بها و معیشت روبرو هستند.

وی با بیان اینکه کارگر اگر ۱۰۰ سال هم کار کند دیگر نمی‌تواند خانه دار شود بیان کرد:حتی اگرقانونی هم برای اجاره بها باشد، متأسفانه صاحب خانه‌ها به آن پایبند نیستند و این مساله باعث گرانی بیش از حد در قیمت مسکن شده است، به همین دلیل کارگران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

چمنی با بیان اینکه با جراحی اقتصادی و حذف ارزترجیحی، بیشتر فشار به مردم وارد شد افزود: دولت باید با کسانی که از این قانون سواستفاده کردند برخورد کند، چرا که با این تصمیم و حذف ارز ترجیحی کارگران با مشکلات زیادی روبرو شدند، گرانی به بهانه افزایش حقوق بسیار زیاد بود. قیمت کالا‌های اساسی بیشتر از توان کارگران گران شده است.

فعال کارگری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جامعه کارگرهستند گفت:درحال حاضر اگر کارگری تمام مزایا را دریافت کند، حقوق حدود ۶ میلیون و خورده‌ای دریافت می‌کند. بسیار واضح است که با هزینه‌های فعلی این رقم جوابگو نیست. در حال حاضر که با حذف ارز ترجیحی شوک قیمتی به بازاروارد شده است و نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم و خط فقر کشور نیز ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تومان است، جامعه کارگری دیگر حتی در روز‌های ابتدایی ماه هم نمی‌تواند زندگی و معاش خود را مدیریت کند.

چمنی در مورد افزایش میزان یارانه نقدی به عنوان جایگزین حذف ارز ترجیحی، اظهار داشت: اقتصاددان‌های بزرگ معتقد هستند که نقدینگی عامل اصلی تورم است بنابراین افزایش میزان یارانه نقدی، منجر به ورود نقدینگی هنگفتی به بازار می‌شود که شاید در یکی دو ماه نخست بتوان با آن پول کالا‌های مورد نیاز را خرید کرد، اما به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی افتاد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل جامعه ما تورم است، گفت: باید توجه داشت که بازار از دست دولت خارج نشود و در دست دلالان باشد، در حال حاضر برخی معتقدند که چنین است. در این شرایط افزایش نقدینگی و تزریق آن به بازار فقط مشکلات اقتصادی را بیشتر و سفره جامعه کارگری را کوچک‌تر می‌کند.

چمنی با بیان اینکه تنها کمکی که دولت می‌تواند انجام دهد و جلوی افزایش تورم را بگیرد، به کارگیری سیستم کوپن است تا مایحتاج اولیه را به دست مردم برساند گفت: با دادن پول، سرمایه داران یک مدت کالا‌ها را احتکار کرده و بعد از مدتی با دو برابر قیمت می‌فروشند که همین مساله هم قدرت خرید مردم را کاهش و هم تورم را افزایش می‌دهد. هر زمان کمک دولت به صورت نقدی بوده است، این پول پاشی منجر به افزایش تورم شده است. دولت قطعاً می‌تواند شرایطی به وجود آورد که کالای اساسی همچون برنج و گوشت مستقیم به دست مردم برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده